koncert - KREATOR

  • Kovács Bálint
  • 2011. június 9.

Zene

El vagyunk kényeztetve: a thrash metal legnagyobbjai közül csak ebben az évben fellépett már Budapesten az amerikaiak közül a Slayer, a Megadeth, a Death Angel és az Overkill, a németek közül pedig a Destruction és a Sodom - a csillebérci Metalfesten most csatlakozott az amúgy is impozáns listához a germán triász legjobbja, a Kreator is. Mindig tisztább helyzet, ha egy zenekar az új lemezét turnéztatja, mint ha egyértelmű apropó nélkül járja a világot, mint most a Kreator - egyrészt a műsor, másrészt a zenekar lelkesedése miatt. Ezúttal mindkét ilyen tárgyú rosszindulatú balsejtelem megalapozott volt.
El vagyunk kényeztetve: a thrash metal legnagyobbjai közül csak ebben az évben fellépett már Budapesten az amerikaiak közül a Slayer, a Megadeth, a Death Angel és az Overkill, a németek közül pedig a Destruction és a Sodom - a csillebérci Metalfesten most csatlakozott az amúgy is impozáns listához a germán triász legjobbja, a Kreator is.

Mindig tisztább helyzet, ha egy zenekar az új lemezét turnéztatja, mint ha egyértelmû apropó nélkül járja a világot, mint most a Kreator - egyrészt a mûsor, másrészt a zenekar lelkesedése miatt. Ezúttal mindkét ilyen tárgyú rosszindulatú balsejtelem megalapozott volt. Az együttes harmincéves pályafutását viszonylag egyértelmûen fel lehet osztani három részre: a kor nem túl kifinomult elvárásainak megfelelõ, inkább zsigeri õsthrasht a kilencvenes évek kísérletezése, majd a kétezres évek modernebb hangzású, összetettebb zenéje követte, amely kiforrottságával mindkét korszak legjobb stílusjegyeit egyesíti. A metál viszont sokak szerint hasonlít a borokra: minél régebbi, annál jobb - a Kreator is afféle pár új dallal megspékelt nosztalgiakoncertet tartott különösebb meglepetések nélkül. Szentségtörõ dolog az ilyesmit negatívumként értékelni, de akárhogy is, a régi "slágerek" huszonöt éve még inkább a szokatlan erõ és a sajátos hangulat miatt ütöttek - ma, a thrash népszerûsége mellett már jobban hangzanak a technikásabb számok. Amúgy se lehet azt mondani, hogy - fõleg ilyen jó hangzással és a különösen jó formában lévõ zenészekkel - a Reconquering The Throne/The Patriarch/Violent Revolution trió ne lenne legalább olyan jó, mint a Pleasure To Kill vagy az Endless Pain. Meg aztán az sem használt a koncertnek, hogy az énekes Mille szózatai a meglepõen lusta közönséghez ("ti vagytok a legjobbak, úgyhogy hamarosan visszatérünk Budapestre" és a többi) kissé unottak voltak, és semmiképpen sem hihetõek. Jó zenészek profi koncertje volt ez - az egyik a tucatból.

Metalfest, Csillebérc, június 5.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.