koncert - KREATOR

  • Kovács Bálint
  • 2011. június 9.

Zene

El vagyunk kényeztetve: a thrash metal legnagyobbjai közül csak ebben az évben fellépett már Budapesten az amerikaiak közül a Slayer, a Megadeth, a Death Angel és az Overkill, a németek közül pedig a Destruction és a Sodom - a csillebérci Metalfesten most csatlakozott az amúgy is impozáns listához a germán triász legjobbja, a Kreator is. Mindig tisztább helyzet, ha egy zenekar az új lemezét turnéztatja, mint ha egyértelmű apropó nélkül járja a világot, mint most a Kreator - egyrészt a műsor, másrészt a zenekar lelkesedése miatt. Ezúttal mindkét ilyen tárgyú rosszindulatú balsejtelem megalapozott volt.
El vagyunk kényeztetve: a thrash metal legnagyobbjai közül csak ebben az évben fellépett már Budapesten az amerikaiak közül a Slayer, a Megadeth, a Death Angel és az Overkill, a németek közül pedig a Destruction és a Sodom - a csillebérci Metalfesten most csatlakozott az amúgy is impozáns listához a germán triász legjobbja, a Kreator is.

Mindig tisztább helyzet, ha egy zenekar az új lemezét turnéztatja, mint ha egyértelmû apropó nélkül járja a világot, mint most a Kreator - egyrészt a mûsor, másrészt a zenekar lelkesedése miatt. Ezúttal mindkét ilyen tárgyú rosszindulatú balsejtelem megalapozott volt. Az együttes harmincéves pályafutását viszonylag egyértelmûen fel lehet osztani három részre: a kor nem túl kifinomult elvárásainak megfelelõ, inkább zsigeri õsthrasht a kilencvenes évek kísérletezése, majd a kétezres évek modernebb hangzású, összetettebb zenéje követte, amely kiforrottságával mindkét korszak legjobb stílusjegyeit egyesíti. A metál viszont sokak szerint hasonlít a borokra: minél régebbi, annál jobb - a Kreator is afféle pár új dallal megspékelt nosztalgiakoncertet tartott különösebb meglepetések nélkül. Szentségtörõ dolog az ilyesmit negatívumként értékelni, de akárhogy is, a régi "slágerek" huszonöt éve még inkább a szokatlan erõ és a sajátos hangulat miatt ütöttek - ma, a thrash népszerûsége mellett már jobban hangzanak a technikásabb számok. Amúgy se lehet azt mondani, hogy - fõleg ilyen jó hangzással és a különösen jó formában lévõ zenészekkel - a Reconquering The Throne/The Patriarch/Violent Revolution trió ne lenne legalább olyan jó, mint a Pleasure To Kill vagy az Endless Pain. Meg aztán az sem használt a koncertnek, hogy az énekes Mille szózatai a meglepõen lusta közönséghez ("ti vagytok a legjobbak, úgyhogy hamarosan visszatérünk Budapestre" és a többi) kissé unottak voltak, és semmiképpen sem hihetõek. Jó zenészek profi koncertje volt ez - az egyik a tucatból.

Metalfest, Csillebérc, június 5.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.