koncert - MOTÖRHEAD

  • G. A.
  • 2010. július 22.

Zene

Kotorjunk elő Lemmy Kilmisterről egy régi felvételt! Legyen ez mondjuk a The Dec-line Of Western Civilization című amerikai dokumentumfilm-sorozat második része; az időpont: 1988. Vizsgáljuk meg a képsorokon az angol zenészt, aki a Monarchia bukása óta a legtöbbet tette a császárbajusz divatban tartásáért, majd pörgessük előre az időt huszonkét évvel egészen addig a pillanatig, amikor hősünk a Hegyalja fesztivál nagyszínpadán este tizenegykor belekezd az Iron Fistbe.

Kotorjunk elõ Lemmy Kilmisterrõl egy régi felvételt! Legyen ez mondjuk a The Dec-line Of Western Civilization címû amerikai dokumentumfilm-sorozat második része; az idõpont: 1988. Vizsgáljuk meg a képsorokon az angol zenészt, aki a Monarchia bukása óta a legtöbbet tette a császárbajusz divatban tartásáért, majd pörgessük elõre az idõt huszonkét évvel egészen addig a pillanatig, amikor hõsünk a Hegyalja fesztivál nagyszínpadán este tizenegykor belekezd az Iron Fistbe. Ha a számottevõ változásokat akarjuk összeírni, nem nagyon juthatunk túl azon, hogy Lemmy mostanában a fehér veszkócsizma helyett, úgy tûnik, inkább a fekete színût preferálja.

A Motörhead persze nem csupán a konstans imázs miatt sorolható a koncertkritika-írás értelmének legfõbb megkérdõjelezõi közé, hanem a harmincöt éve következetesen jelentõsebb módosulás nélkül hagyott zene miatt is. Voltaképp teljesen mindegy, hogy a zenekar milyen számokat válogat össze: a koncert legelején elhangzó, harmincéves Stay Clean ugyanaz a koszos, egyszerre a punk és a metál felé is hajló tempós rock and roll, mint a 2004-es In The Name Of Tragedy, a közismert slágereknél (Ace Of Spades, Overkill - vajon hány éve, hányadik alkalommal zárhatnak már ugyanígy?) semmivel sem jobb vagy roszszabb az 1987-es Eat The Rich kislemez B oldaláról elõkeveredõ Cradle To The Grave. A Motörhead a rocktörténet egyik legkomolyabb minimalistája: akárcsak az AC/DC és a Ramones, úgy ez a zenekar is a genetikusok eltökéltségével kutat a legkevesebb elembõl összetapasztható életképes szerkezetek után, s e szakterületen úgyszintén a professzori minõség jellemzi - a sokszínûség hiánya ellenére a koncert egy percig sem unalmas, mind a tizenhét szám elevenen lüktet. Mikkey Dee, a dobos büszke lehet magára: fitneszedzõket idézõ élénkségével ma is eléri, hogy idén 65 éves fõnöke strammabb figurának tûnjön a színpad elõtt verejtékezõ, furmintfröccsöktõl kissé elbágyadt fiataloknál.

Hegyalja Fesztivál, július 16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.