koncert - MOTÖRHEAD

  • G. A.
  • 2010. július 22.

Zene

Kotorjunk elő Lemmy Kilmisterről egy régi felvételt! Legyen ez mondjuk a The Dec-line Of Western Civilization című amerikai dokumentumfilm-sorozat második része; az időpont: 1988. Vizsgáljuk meg a képsorokon az angol zenészt, aki a Monarchia bukása óta a legtöbbet tette a császárbajusz divatban tartásáért, majd pörgessük előre az időt huszonkét évvel egészen addig a pillanatig, amikor hősünk a Hegyalja fesztivál nagyszínpadán este tizenegykor belekezd az Iron Fistbe.

Kotorjunk elõ Lemmy Kilmisterrõl egy régi felvételt! Legyen ez mondjuk a The Dec-line Of Western Civilization címû amerikai dokumentumfilm-sorozat második része; az idõpont: 1988. Vizsgáljuk meg a képsorokon az angol zenészt, aki a Monarchia bukása óta a legtöbbet tette a császárbajusz divatban tartásáért, majd pörgessük elõre az idõt huszonkét évvel egészen addig a pillanatig, amikor hõsünk a Hegyalja fesztivál nagyszínpadán este tizenegykor belekezd az Iron Fistbe. Ha a számottevõ változásokat akarjuk összeírni, nem nagyon juthatunk túl azon, hogy Lemmy mostanában a fehér veszkócsizma helyett, úgy tûnik, inkább a fekete színût preferálja.

A Motörhead persze nem csupán a konstans imázs miatt sorolható a koncertkritika-írás értelmének legfõbb megkérdõjelezõi közé, hanem a harmincöt éve következetesen jelentõsebb módosulás nélkül hagyott zene miatt is. Voltaképp teljesen mindegy, hogy a zenekar milyen számokat válogat össze: a koncert legelején elhangzó, harmincéves Stay Clean ugyanaz a koszos, egyszerre a punk és a metál felé is hajló tempós rock and roll, mint a 2004-es In The Name Of Tragedy, a közismert slágereknél (Ace Of Spades, Overkill - vajon hány éve, hányadik alkalommal zárhatnak már ugyanígy?) semmivel sem jobb vagy roszszabb az 1987-es Eat The Rich kislemez B oldaláról elõkeveredõ Cradle To The Grave. A Motörhead a rocktörténet egyik legkomolyabb minimalistája: akárcsak az AC/DC és a Ramones, úgy ez a zenekar is a genetikusok eltökéltségével kutat a legkevesebb elembõl összetapasztható életképes szerkezetek után, s e szakterületen úgyszintén a professzori minõség jellemzi - a sokszínûség hiánya ellenére a koncert egy percig sem unalmas, mind a tizenhét szám elevenen lüktet. Mikkey Dee, a dobos büszke lehet magára: fitneszedzõket idézõ élénkségével ma is eléri, hogy idén 65 éves fõnöke strammabb figurának tûnjön a színpad elõtt verejtékezõ, furmintfröccsöktõl kissé elbágyadt fiataloknál.

Hegyalja Fesztivál, július 16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.