koncert - NOUVELLE VAGUE

  • - minek -
  • 2009. február 5.

Zene

Amikor Marc Collin és Olivier Libaux 2004-ben létrehozta Nouvelle Vague-nak nevezett zenei projektjét, úgy tűnt, hogy egyszeri attrakcióról van szó. Fogtak egy jókora csokorral a két francia ifjúkori punk, posztpunk, new wave, goth és elektro/szintipop kedvenceiből, és átfazonírozták őket szomorkásabb/vidámabb, női vokálos bossa/dzsessz-poppá.
Amikor Marc Collin és Olivier Libaux 2004-ben létrehozta Nouvelle Vague-nak nevezett zenei projektjét, úgy tûnt, hogy egyszeri attrakcióról van szó. Fogtak egy jókora csokorral a két francia ifjúkori punk, posztpunk, new wave, goth és elektro/szintipop kedvenceibõl, és átfazonírozták õket szomorkásabb/vidámabb, nõi vokálos bossa/dzsessz-poppá. Az elsõ lemez rohadtul mûködött, és a siker meg a remek hangulatú élõ fellépések nyomán a társaság teljesen "elszemtelenedett": 2006-ban jött a második nótacsokor, és már készülõben a harmadik is - ezekbõl adott ízelítõt most hétvégén az NV, második fõvárosi fellépésén. S micsoda sikerrel: a jegyeket már hetekkel korábban eladták, s vasárnap ide vagy oda, zsúfolásig megtelt az A38 gyomra. A franciák ezúttal gusztusos kvartett felállásban tolták a programot: a gitáros, a bõgõs, a dobos és a billentyûs mellett ezúttal két vokalistalány is fellépett - ne gondoljuk azonban, hogy pont azok, akik az eredeti számokat felénekelték. A koncepció spontaneitását biztosítja, hogy például az elsõ album nyolc (!) énekesnõje közül a többség sohasem turnézott, s a többiek is sorra búcsút intettek - egyedül Melanie Pain maradt mutatóba. Ennek megfelelõen az amúgy is feldolgozásokban utazó NV a színpadon immár saját magát reciklálja, a lemezeken fellelhetõ leleményeket pedig rendre újabbakkal bõvíti. Van, ahol még pörgõsebb, táncosabb lett az anyag - az Ever Fallen In Love (eredetileg Buzzcocks) élõben már rég nem bossa, a Friday Night, Saturday Morning (ez meg Specials) pedig rendes lakodalmas punk befejezést kap. Kiderült az is, hogy az új lemezen is lesz néhány bomba sláger - a génkezelt Sweet Dreamset például garantáltan zabálja a publikum. A legszuggesztívebbre talán a Bauhaus-adaptáció (Bela Lugosi's Dead) sikerült, a nép meg persze a Too Drunk To Fucknak örült igazán: ez az egyik, de nem az egyetlen tétel a punk/new wave daloskönyvbõl, melyet többnyire már csak az NV-tõl ismernek...

A38 hajó, február 1.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.