Koncert - Nyílt titok - The Whitest Boy Alive az A38-on

  • - minek -
  • 2010. július 1.

Zene

Erlend Oye - amúgy a világnak oly sok muzsikus lelkű zsenit adó norvégiai Bergen szülötte - eddig számos zenekarában bizonyította, hogy alapvetően megnyerő, a közönség figyelmét és érdeklődését lekötni képes, visszafogott, mégis hatásos eszközökkel operáló, a szó jó értelmében szórakoztató művész és egyben egyszemélyes intézmény.

Erlend Oye - amúgy a világnak oly sok muzsikus lelkű zsenit adó norvégiai Bergen szülötte - eddig számos zenekarában bizonyította, hogy alapvetően megnyerő, a közönség figyelmét és érdeklődését lekötni képes, visszafogott, mégis hatásos eszközökkel operáló, a szó jó értelmében szórakoztató művész és egyben egyszemélyes intézmény. A szorgalma pedig lenyűgöző: miközben éppen véget ért egyik bandája, a Whitest Boy Alive koncertturnéja (a záróest pont nekünk jutott!), nyáron már a reaktivált Kings Of Convenience akusztikus folk duóval nyűgözi le a fesztiválok kiéhezett közönségét. Az A38 publikuma (jó kétharmad ház) egy érezhetően jól begyakorolt, minden elemében kipróbált, rendesen összeérett produkciót kapott - úgy adott sokat az este, hogy különösebb katarzissal nem igazán szolgált: aki ismeri Oye-t és társait, erre nem is számíthatott. A WBA titka éppen egykori metamorfózisukból fejthető meg: az eredetileg Oye elektronikus tánczenei kísérleteit szolgáló formáció (jellemző, hogy első maxijukat még a jórészt francia elektróban utazó Kitsuné jelentette meg) apróbb tagcserék kíséretében szép csendben átalakult egy majdhogynem hagyományos hangszerelésű és megszólalású kvartetté. Gitár, dob, basszus, ősszinti/Rhodes-orgona a felállás - de a mentalitás cseppet sem változott. Szinte minden dalukban ott a technoid tánczenék lüktetése; telivér house-t hallunk, de ezúttal kissé más eszközökkel. S a sikert nem csupán az előadásmód csendes szexepilje vagy Oye - hol melankolikusan visszafogott, hol kicsattanóan energikus - előadói lénye garantálja, hanem az a dalcsokor, amit az utóbbi két évben sikerült megszülni, majd két remek albumba (Dreams, 2006; Rules, 2009) csomagolva a zenerajongók elé tárni.

Ha valakit pusztán a lemezek meghallgatása nem győzött volna meg (amit azért kötve hiszünk), annak legalább az élő produkció közben ki kell, hogy derüljön: a Golden Cage, a Keep A Secret, az Intentions, a Fireworks, a Timebomb vagy éppen a Rockers Hi-Fit megidéző/recikláló Courage mekkora dal. Pedig látszólag semmi különös: kis indie/funk gitárzene diszkoid ritmusalapokkal, hozzá az Oye-re oly jellemző szubverzív dalszerkesztés, szinte lelket simogató dallamokba csomagolt piciny szomorúság. Ám mindezt jó érzékkel rakták össze, és gondosan megkomponált, jóízű muzsikálás keretében adják át nekünk: szív küldi szívnek alapon, s a publikum előbb hálás ringatózással, majd egyre határozottabb táncmozdulatokkal reagál minderre. Azért van érzékük a bohóckodáshoz is: Daniel Nentwig szintis, ha úgy tartja kedve, felkapja termetes analóg hangszermatuzsálemét, a hóna alá csapja és úgy prüntyögteti tovább. A takarékos terjedelmű koncerthez persze hozzátartozik a megérdemelt ráadás is: a maxin is megjelent Morgan Geist-feldolgozás (24K) mellett immár sztenderd zárószámként hangzik fel Robin S. Show Me Love-ja - lám, lám, így lesz egy hatásvadász trash/diszkó/house slágerből a megtört szívek himnusza.

A38 hajó, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.