Koncert - Nyílt titok - The Whitest Boy Alive az A38-on

  • - minek -
  • 2010. július 1.

Zene

Erlend Oye - amúgy a világnak oly sok muzsikus lelkű zsenit adó norvégiai Bergen szülötte - eddig számos zenekarában bizonyította, hogy alapvetően megnyerő, a közönség figyelmét és érdeklődését lekötni képes, visszafogott, mégis hatásos eszközökkel operáló, a szó jó értelmében szórakoztató művész és egyben egyszemélyes intézmény.

Erlend Oye - amúgy a világnak oly sok muzsikus lelkű zsenit adó norvégiai Bergen szülötte - eddig számos zenekarában bizonyította, hogy alapvetően megnyerő, a közönség figyelmét és érdeklődését lekötni képes, visszafogott, mégis hatásos eszközökkel operáló, a szó jó értelmében szórakoztató művész és egyben egyszemélyes intézmény. A szorgalma pedig lenyűgöző: miközben éppen véget ért egyik bandája, a Whitest Boy Alive koncertturnéja (a záróest pont nekünk jutott!), nyáron már a reaktivált Kings Of Convenience akusztikus folk duóval nyűgözi le a fesztiválok kiéhezett közönségét. Az A38 publikuma (jó kétharmad ház) egy érezhetően jól begyakorolt, minden elemében kipróbált, rendesen összeérett produkciót kapott - úgy adott sokat az este, hogy különösebb katarzissal nem igazán szolgált: aki ismeri Oye-t és társait, erre nem is számíthatott. A WBA titka éppen egykori metamorfózisukból fejthető meg: az eredetileg Oye elektronikus tánczenei kísérleteit szolgáló formáció (jellemző, hogy első maxijukat még a jórészt francia elektróban utazó Kitsuné jelentette meg) apróbb tagcserék kíséretében szép csendben átalakult egy majdhogynem hagyományos hangszerelésű és megszólalású kvartetté. Gitár, dob, basszus, ősszinti/Rhodes-orgona a felállás - de a mentalitás cseppet sem változott. Szinte minden dalukban ott a technoid tánczenék lüktetése; telivér house-t hallunk, de ezúttal kissé más eszközökkel. S a sikert nem csupán az előadásmód csendes szexepilje vagy Oye - hol melankolikusan visszafogott, hol kicsattanóan energikus - előadói lénye garantálja, hanem az a dalcsokor, amit az utóbbi két évben sikerült megszülni, majd két remek albumba (Dreams, 2006; Rules, 2009) csomagolva a zenerajongók elé tárni.

Ha valakit pusztán a lemezek meghallgatása nem győzött volna meg (amit azért kötve hiszünk), annak legalább az élő produkció közben ki kell, hogy derüljön: a Golden Cage, a Keep A Secret, az Intentions, a Fireworks, a Timebomb vagy éppen a Rockers Hi-Fit megidéző/recikláló Courage mekkora dal. Pedig látszólag semmi különös: kis indie/funk gitárzene diszkoid ritmusalapokkal, hozzá az Oye-re oly jellemző szubverzív dalszerkesztés, szinte lelket simogató dallamokba csomagolt piciny szomorúság. Ám mindezt jó érzékkel rakták össze, és gondosan megkomponált, jóízű muzsikálás keretében adják át nekünk: szív küldi szívnek alapon, s a publikum előbb hálás ringatózással, majd egyre határozottabb táncmozdulatokkal reagál minderre. Azért van érzékük a bohóckodáshoz is: Daniel Nentwig szintis, ha úgy tartja kedve, felkapja termetes analóg hangszermatuzsálemét, a hóna alá csapja és úgy prüntyögteti tovább. A takarékos terjedelmű koncerthez persze hozzátartozik a megérdemelt ráadás is: a maxin is megjelent Morgan Geist-feldolgozás (24K) mellett immár sztenderd zárószámként hangzik fel Robin S. Show Me Love-ja - lám, lám, így lesz egy hatásvadász trash/diszkó/house slágerből a megtört szívek himnusza.

A38 hajó, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.