koncert - ORCHESTRA BAOBAB

  • Sz. T.
  • 2009. március 26.

Zene

Bármily könnyen kínálja az analógiát a Buena Vista Social Club, többszörösen indokolt velük párba állítani az Orchestra Baobabot: a fenomenális kubai és szenegáli öregek egyaránt azt igazolják, hogy a fiatalsághoz hasonlóan az idős kornak is lehet varázsa - tehetség kérdése csak. (Plusz még ott az az életrajzi apróság, hogy mindkettőjükre ugyanaz az európai producer, Nick Gold nyitotta rá a nagyvilág fülét, továbbá, hogy a Baobab az afrokubai zene történetében játszik kitüntetett szerepet.) Miként az ezer évig elélő baobab - magyarul majomkenyérfa - szolgálja gyümölcsével, levelével, víztartálynak alkalmas törzsével az embert, az Orchestra Baobab is tökéletesre érlelt táplálékot ad testnek és léleknek.
Bármily könnyen kínálja az analógiát a Buena Vista Social Club, többszörösen indokolt velük párba állítani az Orchestra Baobabot: a fenomenális kubai és szenegáli öregek egyaránt azt igazolják, hogy a fiatalsághoz hasonlóan az idõs kornak is lehet varázsa - tehetség kérdése csak. (Plusz még ott az az életrajzi apróság, hogy mindkettõjükre ugyanaz az európai producer, Nick Gold nyitotta rá a nagyvilág fülét, továbbá, hogy a Baobab az afrokubai zene történetében játszik kitüntetett szerepet.) Miként az ezer évig elélõ baobab - magyarul majomkenyérfa - szolgálja gyümölcsével, levelével, víztartálynak alkalmas törzsével az embert, az Orchestra Baobab is tökéletesre érlelt táplálékot ad testnek és léleknek. Lenyûgözõ volt közelrõl látni zenélésük természetességét, s furcsa volt közben érzékelni azt a frusztrációt, amit a koncert másfél óráján át mutattak, mert minden ösztönös muzikalitásuk és szórakoztatóipari rutinjuk ellenére sem sikerült kicsikarniuk a számukra szükséges visszajelzést a kényelmesen ülõ, legfeljebb deréktól fölfelé ringatózó közönségbõl. Oldalt, hátrább táncolt egy csapat fiatal - a zenészek tekintete végig rajtuk -, közülük néha tánclépésekkel a színpad elé lejtett pár itt élõ szenegáli srác, és önfeledt mozgásukkal viszszasugározták a lágy zene láthatatlan erõvonalait a színpadra a hálás zenészeknek. Aztán visszalépdeltek a helyükre, s a zenekar folytathatta kontaktusteremtõ küzdelmét. Az utolsó szám elõtt zsaroláshoz folyamodtak: ha most sem álltok fel, és kezdtek táncolni: vége - ha fölálltok, reggelig játszunk. Végre megtörtént, amihez máshol tán öt perc se kellett volna: életre kelt a terem, megtelt a színpad elõtti tér, s az Orchestra Baobab még adott fél órát Budapestnek. Ahonnan valószínûleg azzal a kérdéssel utaztak tovább, hogy vajon miért nem hatott a zenéjük itt is úgy, mint ahogy máshol megszokták. Foghatjuk a széksorokra, de inkább csak el kéne lazulni kissé. Legyünk feketébbek, magyarok!

Millennáris, március 21.

****

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.