koncert - PHILADELPHIAI ZENEKAR

Zene

A turnézó filharmonikusok heveny poggyászmizériája, másfél órás csúszás, s ezt ellensúlyozandó némi kamarazene és potyapezsgőzés előzte meg a philadelphiaiak meghirdetett koncertjét, mely ilyesformán mindvégig fokozottan empatikus és emelkedett hangulatban zajlott. No, nem mintha a nagy tekintélyű zenekar produkciója fikarcnyit is rászorult volna a leereszkedő együttérzésre vagy épp a szeszes kedélyjavításra, hisz a legendás telt hangzást már a programot indító Egmont-nyitányban megcsodálhattuk, aminthogy az együttmuzsikálás példás fegyelme is rögvest szembetűnővé vált.
A turnézó filharmonikusok heveny poggyászmizériája, másfél órás csúszás, s ezt ellensúlyozandó némi kamarazene és potyapezsgõzés elõzte meg a philadelphiaiak meghirdetett koncertjét, mely ilyesformán mindvégig fokozottan empatikus és emelkedett hangulatban zajlott. No, nem mintha a nagy tekintélyû zenekar produkciója fikarcnyit is rászorult volna a leereszkedõ együttérzésre vagy épp a szeszes kedélyjavításra, hisz a legendás telt hangzást már a programot indító Egmont-nyitányban megcsodálhattuk, aminthogy az együttmuzsikálás példás fegyelme is rögvest szembetûnõvé vált. Ám a hangverseny számára így is egyfajta érzelmi-hangulati többletet biztosított a közös várakozás, a jegyvásárlás aktusához hozzáadódó csöpp áldozathozatal, s ez kivételes élménnyé fokozta az amúgy is osztályon felüli produkciót. Sibelius Hegedûversenye, e szögletességében is elementáris versenymû során a sztárszólista Leonidasz Kavakosznak úgyszintén módja nyílt nemcsak megindítani, de még a drukkolásra is rávenni a közönséget, amikor a második tétel közepén rövid idõre kénytelen volt hangszert cserélni a philadelphiaiak második hegedûsével. A hõs Leonidasz a tökélyt kísértette, s az est legszebb perceit ajándékozta nekünk. A második részben, immár fél tizenegy táján felhangzó Schubert-szimfónia, a "Nagy" C-dúr ezúttal nem a legköltõibb, ám felettébb lendületes elõadásban szólalt meg, akár a pazar ráadásszámnak bizonyuló Komédiások tánca Az eladott menyaszszonyból. Christoph Eschenbach, akinek tavaly ért véget megbízatása az együttesnél (õ volt a Philadelphiai Zenekar legrövidebb ideig regnáló vezetõ karnagya) parancsnoki ingkabátjában perfekt módon vezényelte csapatát, s ha tán igaz is a pletyka, miszerint a kémia nem mûködik tökéletesen közte és Ormándy Jenõ egykori zenekara között, azért ez a probléma mit sem zavarta mûélvezetünket.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.