koncert - REAL YOUR NATURE VOL. 2.

  • - tardos -
  • 2009. október 22.

Zene

Este 11, Cadik már a dj-pultnál, szólnak a hiphopból dubstepbe úszó dallamok, gyülekeznek az emberek. A mester helyét lassan átveszi az osztrák The Clonious, aki szépen megszerkesztett mixével kezdi beindítani az immár teltházas tömeget.
Este 11, Cadik már a dj-pultnál, szólnak a hiphopból dubstepbe úszó dallamok, gyülekeznek az emberek. A mester helyét lassan átveszi az osztrák The Clonious, aki szépen megszerkesztett mixével kezdi beindítani az immár teltházas tömeget. Kiszámítható, táncolható zenét játszik. Kevés a hiphop, inkább igényes popzenével kevert dubsteppel készült.

A vidámságot az est fõattrakciója, Gaslamp Killer töri meg, aki az igényes hiphopperekben bõvelkedõ Kaliforniából érkezett, ahol is õ számít a legõrültebb dj-nek. Sûrûn játszik Busdriverrel és Flying Lotusszal, és idén nyáron My Troubled Mind címû elsõ, önálló szerzeményeit felvonultató EP-jével is elkészült. Hogy elmebeteggel van dolgunk, az már ránézésre kiderül: göndör, égig érõ haj, terebélyes szakáll, melybe belehelyezi a mikrofont, és közli velünk, hogy 24 órán át repült, és mindössze 2 órája ért földet. Meg amúgy sem az a kíméletes figura, de most tényleg magánkívül van, úgyhogy készülhetünk a dzsihádra. A Radiohead Idiotheque-jével nyit, melyet rövidesen a legsötétebb dubstepbe kever át. Aztán jöhet bármi: bluest, punkot, rockot, balkáni slágereket torzít át hol drum and bassbe, hol technóba, hol pedig dubstepbe. Mintha egy állati nagy kalapáccsal verné szét a saját i-podját.

Közben a Kiégõ Izzók stábja dicséretre méltó módon követi a zenei kavalkádot. Takkra pontosan a számfoszlányokhoz passzoló képeket vetítenek. És Gaslamp Killer csak nyerít, és rázza a sörényét. Felháborítóan szabadon kezeli a zenét - vagy felelõtlenül? Mert bevallom õszintén, hogy egy radioheades mézes madzag elhúzása az orrom elõtt, melyet az ordas techno-monszter kap be végül, nálam felér egy ütvefúróval kezelt fogszuvasodással. A Gaslamp District korhelyei számtalanszor hajtották el a bozontos amerikait (innen a név), manapság meg istenként kezelik õt a világ minden pontján - mert az idõ múlásával szépen kitolódnak a toleranciaszintek. Ugye-ugye?

A38 hajó, október 15.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.