Koncert

The Melvins

  • - greff -
  • 2008. október 2.

Zene

Öt zenész, három zenekar: ennél aztán már tényleg nehéz volna gazdaságosabban turnézni. A trupp éldolgozója Coady Willis volt, aki a két előzenekarnál is beült a dobcucc mögé, s ott püfölte a furcsán meg-megszakadó ütemeket a Porn nem különösebben érdekfeszítõ, zajos-krautos húsz perce alatt és a Big Businness zsíros, szõrös sludge-témáiban. Aztán odatelepedett Dale Crover mellé, és végigkalapálta a Melvins másfél órás programját is.

A balkezes Willis és a jobbkezes Crover tökéletesen szinkronizált játéka hallatlan koncentrációt igényelhet, és látványnak sem utolsó, ahogy a két ütős, mintha csak egymás tükörképeként küzdenének, ugyanazokat a mozdulatokat végzik a kifejezetten komplex ritmikájú, kiállásokban és tamjátékban gazdag számokban - különösebb értelme azonban nem volt a két dobos felállásnak, a dinamikához Willis már nemigen tudott hozzátenni, hiszen Crover egymaga hegyeket mozgathatna meg csupán a lábdobrúgásaival.

Élõben, ellentétben a sokszor szabálytalanul kevert lemezekkel, igazán nem volt nehéz kihallani a Melvins ortopéd dalaiból, hogy az idén huszonhat éves washingtoni zenekar milyen erõs szálakkal kapcsolódik a klasszikus hard rockhoz; a Black Sabbath, a Kiss és ezúttal legfőképp a Led Zeppelin hatása egészen nyilvánvaló volt. Persze a nyugati frizuratörténet egyik legfelháborítóbb darabját a fején viselõ (Balfék Bob hajzata megvan a Simpson családból? na, ez pont olyan), csúnyán elhízott, fekete zsákruhás King Buzzo hasonlíthatatlanul eredeti módon csavarja szét, mozdítja el, csúfolja ki ezeket a magvukban tradicionális témákat. A hajón az idén megjelent Nude With Boots és a két évvel korábbi (A) Senile Animal a korábbiaknál relatíve hagyományosabb dalai hangzottak el, nagyon is meggyőzően, ugyanakkor egy tompa hétfő estén dominánsabbra kevert gitárra és a néhány régiség (Boris, Honey Bucket) mellett még pár radikálisabb tételre lett volna szükség a hiánytalan kielégüléshez.

A38 hajó, szeptember 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.