Koncert

The Melvins

  • - greff -
  • 2008. október 2.

Zene

Öt zenész, három zenekar: ennél aztán már tényleg nehéz volna gazdaságosabban turnézni. A trupp éldolgozója Coady Willis volt, aki a két előzenekarnál is beült a dobcucc mögé, s ott püfölte a furcsán meg-megszakadó ütemeket a Porn nem különösebben érdekfeszítõ, zajos-krautos húsz perce alatt és a Big Businness zsíros, szõrös sludge-témáiban. Aztán odatelepedett Dale Crover mellé, és végigkalapálta a Melvins másfél órás programját is.

A balkezes Willis és a jobbkezes Crover tökéletesen szinkronizált játéka hallatlan koncentrációt igényelhet, és látványnak sem utolsó, ahogy a két ütős, mintha csak egymás tükörképeként küzdenének, ugyanazokat a mozdulatokat végzik a kifejezetten komplex ritmikájú, kiállásokban és tamjátékban gazdag számokban - különösebb értelme azonban nem volt a két dobos felállásnak, a dinamikához Willis már nemigen tudott hozzátenni, hiszen Crover egymaga hegyeket mozgathatna meg csupán a lábdobrúgásaival.

Élõben, ellentétben a sokszor szabálytalanul kevert lemezekkel, igazán nem volt nehéz kihallani a Melvins ortopéd dalaiból, hogy az idén huszonhat éves washingtoni zenekar milyen erõs szálakkal kapcsolódik a klasszikus hard rockhoz; a Black Sabbath, a Kiss és ezúttal legfőképp a Led Zeppelin hatása egészen nyilvánvaló volt. Persze a nyugati frizuratörténet egyik legfelháborítóbb darabját a fején viselõ (Balfék Bob hajzata megvan a Simpson családból? na, ez pont olyan), csúnyán elhízott, fekete zsákruhás King Buzzo hasonlíthatatlanul eredeti módon csavarja szét, mozdítja el, csúfolja ki ezeket a magvukban tradicionális témákat. A hajón az idén megjelent Nude With Boots és a két évvel korábbi (A) Senile Animal a korábbiaknál relatíve hagyományosabb dalai hangzottak el, nagyon is meggyőzően, ugyanakkor egy tompa hétfő estén dominánsabbra kevert gitárra és a néhány régiség (Boris, Honey Bucket) mellett még pár radikálisabb tételre lett volna szükség a hiánytalan kielégüléshez.

A38 hajó, szeptember 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”