Koncert

The Melvins

  • - greff -
  • 2008. október 2.

Zene

Öt zenész, három zenekar: ennél aztán már tényleg nehéz volna gazdaságosabban turnézni. A trupp éldolgozója Coady Willis volt, aki a két előzenekarnál is beült a dobcucc mögé, s ott püfölte a furcsán meg-megszakadó ütemeket a Porn nem különösebben érdekfeszítõ, zajos-krautos húsz perce alatt és a Big Businness zsíros, szõrös sludge-témáiban. Aztán odatelepedett Dale Crover mellé, és végigkalapálta a Melvins másfél órás programját is.

A balkezes Willis és a jobbkezes Crover tökéletesen szinkronizált játéka hallatlan koncentrációt igényelhet, és látványnak sem utolsó, ahogy a két ütős, mintha csak egymás tükörképeként küzdenének, ugyanazokat a mozdulatokat végzik a kifejezetten komplex ritmikájú, kiállásokban és tamjátékban gazdag számokban - különösebb értelme azonban nem volt a két dobos felállásnak, a dinamikához Willis már nemigen tudott hozzátenni, hiszen Crover egymaga hegyeket mozgathatna meg csupán a lábdobrúgásaival.

Élõben, ellentétben a sokszor szabálytalanul kevert lemezekkel, igazán nem volt nehéz kihallani a Melvins ortopéd dalaiból, hogy az idén huszonhat éves washingtoni zenekar milyen erõs szálakkal kapcsolódik a klasszikus hard rockhoz; a Black Sabbath, a Kiss és ezúttal legfőképp a Led Zeppelin hatása egészen nyilvánvaló volt. Persze a nyugati frizuratörténet egyik legfelháborítóbb darabját a fején viselõ (Balfék Bob hajzata megvan a Simpson családból? na, ez pont olyan), csúnyán elhízott, fekete zsákruhás King Buzzo hasonlíthatatlanul eredeti módon csavarja szét, mozdítja el, csúfolja ki ezeket a magvukban tradicionális témákat. A hajón az idén megjelent Nude With Boots és a két évvel korábbi (A) Senile Animal a korábbiaknál relatíve hagyományosabb dalai hangzottak el, nagyon is meggyőzően, ugyanakkor egy tompa hétfő estén dominánsabbra kevert gitárra és a néhány régiség (Boris, Honey Bucket) mellett még pár radikálisabb tételre lett volna szükség a hiánytalan kielégüléshez.

A38 hajó, szeptember 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.