Könyv - Árkok helyett ívek - Varga Mátyás: Nyitott rítusok

  • Dunajcsik Mátyás
  • 2008. október 2.

Zene

A Vigilia kiadó Esszék című sorozata sikeres kísérletnek tűnik egy eddig kevesebb figyelmet kapott műfaj rehabilitációjára és egyben seregszemléjére. Míg az eddigi kötetek szerzői főleg hivatásos teológiai képzettség nélküli írók, költők, irodalmárok voltak (Balassa Péter, Beney Zsuzsa, Borbély Szilárd és sokan mások), akik mintegy a maguk területéről "átbeszélve" vagy inkább "átgondolkodva" feszegettek a kereszténységhez kapcsolható témákat, addig a recenziónk tárgyául szolgáló kötetben egy gyakorló pannonhalmi szerzetes (aki emellett maga is költő és a Pannonhalmi Szemle szerkesztője), Varga Mátyás tesz kísérletet arra, hogy a kortárs művészet jelenségeit értelmezze a keresztény hit és kultúra koordinátái között. Dunajcsik Mátyás

A Vigilia kiadó Esszék című sorozata sikeres kísérletnek tűnik egy eddig kevesebb figyelmet kapott műfaj rehabilitációjára és egyben seregszemléjére. Míg az eddigi kötetek szerzői főleg hivatásos teológiai képzettség nélküli írók, költők, irodalmárok voltak (Balassa Péter, Beney Zsuzsa, Borbély Szilárd és sokan mások), akik mintegy a maguk területéről "átbeszélve" vagy inkább "átgondolkodva" feszegettek a kereszténységhez kapcsolható témákat, addig a recenziónk tárgyául szolgáló kötetben egy gyakorló pannonhalmi szerzetes (aki emellett maga is költő és a Pannonhalmi Szemle szerkesztője), Varga Mátyás tesz kísérletet arra, hogy a kortárs művészet jelenségeit értelmezze a keresztény hit és kultúra koordinátái között. S ebből a szempontból, valljuk be, jóval nehezebb dolga van: annyira nehéz, hogy kötetének első fele leginkább ezzel a nehézséggel foglalkozik, s teszi ezt olyan hihetetlen nyíltsággal, alázattal, széles látókörűen és a párbeszéd, a másik megértésének olyan igényével, ami valósággal sokkolni képes az olyan, magát baloldali értelmiséginek gondoló olvasót (engem), aki az egyházról és annak képviselőiről többnyire akkor hall, mikor azok éppen a Varga hozzáállásában kiemelt tulajdonságok totális hiányával, illetve e hiány büszke hangoztatásával hívják fel magukra a szélesebb nyilvánosság figyelmét.

Varga azonban nagyon is tudatában van a jelenlegi kereszténység számos problémájának, s kíméletlen önkritikával igyekszik végigkövetni a kortárs kultúra és a kortárs kereszténység egyhén szólva nem felhőtlen viszonyának történetét és annak következményeit, nemegyszer olyan, már-már tabunak számító témákon keresztül, mint a test vagy a nevetés helye a keresztény hagyományban vagy épp a kortárs "egyházművészet" és a giccs intim kapcsolata. Lokalizálja a két szférát elválasztó árkokat, majd igyekszik olyan gondolati íveket feszíteni az árkok fölé, melyeken keresztül megvalósulhat a mindkét felet gazdagító párbeszéd. Ennek a hídnak az egyik hídfője (keresztény oldalon) az a felismerés, hogy az egyház és tagjai nem halogathatják tovább annak beismerését, hogy az a modern kultúra és társadalom, amelyben élnek, immár egyáltalán nem evidens, kizárólagos és általános módon keresztény világ; másik hídfője pedig (a kortárs kultúra oldalán) az az előbbivel komplementer felismerés, hogy ennek ellenére a keresztény kultúra és általában a valláshoz és a kultuszhoz kötődő szemléletek és magatartásformák rejtett és álcázott módon ugyan, de a mai napig áthatják a legvallástalanabb ember mindennapi életét is, pláne ha emellett még kultúrafogyasztó és -termelő is egyben. A híd két középső pillére pedig a két szféra egy-egy közös pontja: nevezetesen, hogy egyrészt mind a hit, mind a műalkotások a világról való beszéd lehetőségét nyitják meg az arra hajlandó előtt, másrészt, hogy mindkét esetben e beszéd és az ebből fakadó megismerés követelménye egyfajta meditatív viszony kialakítása; s hogy e két pillér hiánya éppúgy kiüresítheti és elértéktelenítheti a hitet, mint a művészetet.

Hogy Varga egyáltalán nem a levegőbe beszél, azt bizonyítja a kötet második része, ahol a legkülönbözőbb kortárs alkotók - festők, táncosok, koreográfusok, fotósok, költők, installátorok - munkáiról ad meggyőző és gondolatébresztő elemzéseket, nemegyszer olyan műalkotások (például Frenák Pál testiséget, [homo]erotikát, meztelenséget tematizáló előadásai) mentén, melyek nemcsak egy beszűkült, rossz értelemben vett "keresztény és magyar", de még egy (látszólag) minden vallási mozzanattól mentes, szimplán maradi és kispolgári befogadónál is könnyen kiverhetnék a biztosítékot. Értelmezéseiben egyáltalán nem a keresztény hagyomány kontextusában hasznosítható direkt allegóriákat vagy ideologikus üzeneteket azonosít, hanem többnyire olyan etikai viszonyokat és főleg kérdésfeltevéseket igyekszik felmutatni, melyek a keresztény reflexió számára is inspirációként szolgálhatnak - amennyiben a keresztény hitet és hitéletet nem a kényelmes és biztos evidenciák lelki "Disneyland"-jének tekintjük, hanem a szüntelen istenkeresés veszélyes és próbára tevő kalandjának.

Amellett azonban, hogy számos fontos problémát felvet, és nemegyszer sikeresen épít hidat a két, egymástól elidegenedett szféra között, egyvalamivel a könyv mégis adós marad; ez pedig a számvetés azzal a problémával, hogy a XX-XXI. század művészetét és annak alakulását milyen alapvető módon határozták meg az utóbbi századoknak azok a kikerülhetetlen történelmi traumái, melyeknek a feldolgozása, értelmezése és integrációja a keresztény hitéletbe nem vagy csak igen felemás módon történt meg eddig (erről nagyon szép és fontos gondolatok olvashatók egy másik Vigilia-könyv, Borbély Szilárd esszékötetének lapjain). Ezt a hiányosságot talán csak a téma nagysága és súlya indokolhatja: hiszen ezt körüljárni valóban önálló, s talán a mostaninál jóval vaskosabb kötetet igényelne. Ettől függetlenül mégis üdítő és izgalmas látni, ahogyan Varga szerzeteshez méltó alázatával és türelmével munkálkodik a maga ívei, hídjai megépítésén; annál is inkább, mivel tudható, hogy ez a kötet nem egy magányos farkas szellemi bozótharcainak dokumentuma, hanem egy egész szellemi műhely és közösség, a pannonhalmi apátság, s azon belül is a minden évben megrendezett Arcus Temporum ("időívek") kortárs művészeti fesztivál áll mögötte, mely utóbbi nem egy esetben keretként vagy alkalomként szolgált a kötetbe foglalt írások születéséhez.

Vigilia, 2008, 231 oldal, 1700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.