koncert - Torche és Pelican

  • - vincze -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika
Ezen a koncerten az elõzenekarra voltam igazán kíváncsi, hiszen a floridai Torchéban annak a Floornak az utódzenekarát tisztelhetjük, amely annak idején nagyon nagy favoritommá nõtte ki magát a minimál sludge-doom zenével megtöltött elsõ lemezével (Floor, 2002). A Torchéban a Floor egykori gitáros-énekese, Steven Brooks és a másik hathúrost nyektetõ Juan Montoya játszik, és mivel zeneileg nem annyira áll távol a két zenekar egymástól, erõs koncertre volt kilátás. Ehhez képest a negyedik-ötödik számban már unalomba fordultak a visszafogott, középtempós döngölések és Brooks monotonnak is nevezhetõ kántálása, és hiába vettek elõ a vége felé az említett Floor-lemezrõl egy dalt (meg hiába szólt úgy a zenekar, mint egy kisebb méretû földrengés), az egy héttel azelõtti, ugyanitt látott Melvins-mészárláshoz képest (ahol egyébként szégyenszemre kevesebben voltak, mint itt) kevésnek bizonyult ez a teljesítmény.

A Pelicant pedig csak kíváncsiságból néztem meg, hogy vajon a Herweg tesók bandája van-e annyira reménytelenül patetikus, mint fõleg az utolsó, igen ergyán sikerült City Of Echoes címû lemezen. A válasz borítékolható volt: a tizenperces instrumentális poszt-rock témák, amelyek egy-két alig variált riff lassan erõsödõ dinamikával való eljátszásában manifesztálódnak, még mindig olyan dagályosak, mintha a Több mint testõr vagy a Titanic utolsó negyedóráját adnák elõ zenében tolmácsolva. Innentõl kezdve aztán a Pelican-féle katarzis semmiben nem különbözik attól, amit a filmvásznak elé kucorodó tömegek éltek át könnyezve, miközben Leonardo DiCaprio lassan vízbe fulladt, és ezek után teljesen fölösleges azt taglalni, hogy jól szóltak meg a végén elõvettek egy-két jobban sikerült régi számot, mert a Titanic is kapott Oscart annak idején - többek közt a legjobb filmzenéért.

A38 hajó, szeptember 30.

***

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.