koncert - Torche és Pelican

  • - vincze -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika
Ezen a koncerten az elõzenekarra voltam igazán kíváncsi, hiszen a floridai Torchéban annak a Floornak az utódzenekarát tisztelhetjük, amely annak idején nagyon nagy favoritommá nõtte ki magát a minimál sludge-doom zenével megtöltött elsõ lemezével (Floor, 2002). A Torchéban a Floor egykori gitáros-énekese, Steven Brooks és a másik hathúrost nyektetõ Juan Montoya játszik, és mivel zeneileg nem annyira áll távol a két zenekar egymástól, erõs koncertre volt kilátás. Ehhez képest a negyedik-ötödik számban már unalomba fordultak a visszafogott, középtempós döngölések és Brooks monotonnak is nevezhetõ kántálása, és hiába vettek elõ a vége felé az említett Floor-lemezrõl egy dalt (meg hiába szólt úgy a zenekar, mint egy kisebb méretû földrengés), az egy héttel azelõtti, ugyanitt látott Melvins-mészárláshoz képest (ahol egyébként szégyenszemre kevesebben voltak, mint itt) kevésnek bizonyult ez a teljesítmény.

A Pelicant pedig csak kíváncsiságból néztem meg, hogy vajon a Herweg tesók bandája van-e annyira reménytelenül patetikus, mint fõleg az utolsó, igen ergyán sikerült City Of Echoes címû lemezen. A válasz borítékolható volt: a tizenperces instrumentális poszt-rock témák, amelyek egy-két alig variált riff lassan erõsödõ dinamikával való eljátszásában manifesztálódnak, még mindig olyan dagályosak, mintha a Több mint testõr vagy a Titanic utolsó negyedóráját adnák elõ zenében tolmácsolva. Innentõl kezdve aztán a Pelican-féle katarzis semmiben nem különbözik attól, amit a filmvásznak elé kucorodó tömegek éltek át könnyezve, miközben Leonardo DiCaprio lassan vízbe fulladt, és ezek után teljesen fölösleges azt taglalni, hogy jól szóltak meg a végén elõvettek egy-két jobban sikerült régi számot, mert a Titanic is kapott Oscart annak idején - többek közt a legjobb filmzenéért.

A38 hajó, szeptember 30.

***

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”