koncert - Torche és Pelican

  • - vincze -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika
Ezen a koncerten az elõzenekarra voltam igazán kíváncsi, hiszen a floridai Torchéban annak a Floornak az utódzenekarát tisztelhetjük, amely annak idején nagyon nagy favoritommá nõtte ki magát a minimál sludge-doom zenével megtöltött elsõ lemezével (Floor, 2002). A Torchéban a Floor egykori gitáros-énekese, Steven Brooks és a másik hathúrost nyektetõ Juan Montoya játszik, és mivel zeneileg nem annyira áll távol a két zenekar egymástól, erõs koncertre volt kilátás. Ehhez képest a negyedik-ötödik számban már unalomba fordultak a visszafogott, középtempós döngölések és Brooks monotonnak is nevezhetõ kántálása, és hiába vettek elõ a vége felé az említett Floor-lemezrõl egy dalt (meg hiába szólt úgy a zenekar, mint egy kisebb méretû földrengés), az egy héttel azelõtti, ugyanitt látott Melvins-mészárláshoz képest (ahol egyébként szégyenszemre kevesebben voltak, mint itt) kevésnek bizonyult ez a teljesítmény.

A Pelicant pedig csak kíváncsiságból néztem meg, hogy vajon a Herweg tesók bandája van-e annyira reménytelenül patetikus, mint fõleg az utolsó, igen ergyán sikerült City Of Echoes címû lemezen. A válasz borítékolható volt: a tizenperces instrumentális poszt-rock témák, amelyek egy-két alig variált riff lassan erõsödõ dinamikával való eljátszásában manifesztálódnak, még mindig olyan dagályosak, mintha a Több mint testõr vagy a Titanic utolsó negyedóráját adnák elõ zenében tolmácsolva. Innentõl kezdve aztán a Pelican-féle katarzis semmiben nem különbözik attól, amit a filmvásznak elé kucorodó tömegek éltek át könnyezve, miközben Leonardo DiCaprio lassan vízbe fulladt, és ezek után teljesen fölösleges azt taglalni, hogy jól szóltak meg a végén elõvettek egy-két jobban sikerült régi számot, mert a Titanic is kapott Oscart annak idején - többek közt a legjobb filmzenéért.

A38 hajó, szeptember 30.

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.