film - Zuhanás

  • - kg -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika
Hogy honnan mûvészet a hatásvadászat? Egyesek szerint a Hegedûs Gyula utcától, mások viszont Tarsem felé mutogatnak: a neves reklám- és klipipari szakemberrõl ugyan még nem neveztek el utcát az Újlipótban, pedig aki olyan képeket tud, mint õ, attól szûkkeblûség lenne eltagadni az elismerést. Nagysága elismertetésén egyébként olyan iparági jó barátok dolgoznak, mint a szintúgy ügynökségi oldalról érkezett Spike Jonze és David Fincher - mindketten nevüket is adták Tarsem új filmjéhez. Nagyon szép már a film eleji szerény felirat is (David Fincher and Spike Jonze present), hát még, amikor artisztikus fekete-fehérben, költõi lassításban modellszerû férfifej bukkan elõ a part menti vizekbõl. Pillanatnyi zavar, hogy ez még mindig a reklámblokk-e (netán az Unicum tört be az amerikai piacra?), de nem, ez már a fõmûsorszám: lírai etûd a kórházi ágyhoz kötött kaszkadõrrõl és a mesemondással magához édesgetett kisleányról. A filmipar e hõsi motorosa és minden kameraállásból bûbáj hallgatósága addig szövögetik meséjüket, míg az meg nem jelenik a maga formatervezett valótlanságában. Tervezett képzavar a film, Tarsemnél minden játszik, a fa és a vaskarika is, ha a legcsekélyebb képfestõ képességgel is rendelkezik. És a képek úgy teszik a szépet, olyan heves illegetés-billegetés folyik látványilag, hogy mindaz, ami e szerzõi dizájnprezentációt megzavarhatja, illetlenségnek tetszik, azonnali jutalékmegvonással büntetendõ. A büszke keresztapák, Fincher és Jonze egy paradicsommadár megszületéséhez asszisztáltak. Kínos lehetett megmondani nekik.

A Fórum Hungary bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.