koncert - WOLF PARADE

  • Soós Csaba
  • 2010. május 13.

Zene

A kanadaiak fellépése után két fontos tanulsággal lettem gazdagabb: az egyik, hogy a Duna közelről rettenetes halszagot áraszt, a másik pedig, hogy a Wolf Parade annyira mégsem jó zenekar. A koncert azért alapvetően rendben volt.
A kanadaiak fellépése után két fontos tanulsággal lettem gazdagabb: az egyik, hogy a Duna közelrõl rettenetes halszagot áraszt, a másik pedig, hogy a Wolf Parade annyira mégsem jó zenekar. A koncert azért alapvetõen rendben volt. Amikor február végén kiderült, hogy a montreali együttes fellép nálunk, egy pillanatra teljesen irrelevánssá vált az az össznépi fanyalgás, ami a hazai koncertfelhozatal miatt szokott elõtörni - teljes joggal, hozzáteszem. A Wolf Parade ugyanis valóban az elmúlt évtized egyik fontos zenekara ebben a fajta angolszász gyökerû indie-rockban; elsõ két lemezüket (Apologies To The Queen Mary, At Mount Zoomer) egy emberként rajongta körbe a popzenei sajtó a Pitchforktól a Guardianig. A zenekar hazai ismertsége persze elenyészõ, így attól lehetett tartani, hogy érdektelenségbe fullad a dolog, szerencsére azonban a több száz megjelent nézõ rácáfolt a várakozásokra, remélhetõleg biztatást adva a szervezõknek a jövõt illetõen.

A budapesti koncert a júniusban megjelenõ új lemezt felvezetõ európai turné elsõ állomása volt, érthetõ tehát, hogy a zenekaron még nyoma sem látszott a fáradtságnak: teljes intenzitással "söpörtek" végig a másfél órán. A két fõ dalszerzõ, a szintijével babráló, állandó fejrázással hengerlõ Spencer Krug és a Joe Strummer, valamint Mick Jones szerelemgyerekének tûnõ hiperaktív, különféle kütyük és gitárok között ingázó Dan Boeckner remekül egészítette ki egymást, és felváltva vezették elõ idegbajos, magas vérnyomásban szenvedõ dalaikat. A másfél csillagos pontlevonás inkább azért jár, mert ebbõl a folyamatosan felzaklatott állapotból talán elég lett volna egy óra is; az új, kétségtelen lelkesedéssel elõadott számok sem tûntek annyira izgalmasnak, ráadásul kimaradt a Modern World, illetve a hátborzongató Bang Your Drum. Cserébe viszont megkaptuk a katartikus I'll Believe In Anythinget, aminek a klipjét nálunk forgatták. Ezután már a halszag sem tûnt annyira orrfacsarónak.

A38 hajó, május 6.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.