koncert - WOLF PARADE

  • Soós Csaba
  • 2010. május 13.

Zene

A kanadaiak fellépése után két fontos tanulsággal lettem gazdagabb: az egyik, hogy a Duna közelről rettenetes halszagot áraszt, a másik pedig, hogy a Wolf Parade annyira mégsem jó zenekar. A koncert azért alapvetően rendben volt.
A kanadaiak fellépése után két fontos tanulsággal lettem gazdagabb: az egyik, hogy a Duna közelrõl rettenetes halszagot áraszt, a másik pedig, hogy a Wolf Parade annyira mégsem jó zenekar. A koncert azért alapvetõen rendben volt. Amikor február végén kiderült, hogy a montreali együttes fellép nálunk, egy pillanatra teljesen irrelevánssá vált az az össznépi fanyalgás, ami a hazai koncertfelhozatal miatt szokott elõtörni - teljes joggal, hozzáteszem. A Wolf Parade ugyanis valóban az elmúlt évtized egyik fontos zenekara ebben a fajta angolszász gyökerû indie-rockban; elsõ két lemezüket (Apologies To The Queen Mary, At Mount Zoomer) egy emberként rajongta körbe a popzenei sajtó a Pitchforktól a Guardianig. A zenekar hazai ismertsége persze elenyészõ, így attól lehetett tartani, hogy érdektelenségbe fullad a dolog, szerencsére azonban a több száz megjelent nézõ rácáfolt a várakozásokra, remélhetõleg biztatást adva a szervezõknek a jövõt illetõen.

A budapesti koncert a júniusban megjelenõ új lemezt felvezetõ európai turné elsõ állomása volt, érthetõ tehát, hogy a zenekaron még nyoma sem látszott a fáradtságnak: teljes intenzitással "söpörtek" végig a másfél órán. A két fõ dalszerzõ, a szintijével babráló, állandó fejrázással hengerlõ Spencer Krug és a Joe Strummer, valamint Mick Jones szerelemgyerekének tûnõ hiperaktív, különféle kütyük és gitárok között ingázó Dan Boeckner remekül egészítette ki egymást, és felváltva vezették elõ idegbajos, magas vérnyomásban szenvedõ dalaikat. A másfél csillagos pontlevonás inkább azért jár, mert ebbõl a folyamatosan felzaklatott állapotból talán elég lett volna egy óra is; az új, kétségtelen lelkesedéssel elõadott számok sem tûntek annyira izgalmasnak, ráadásul kimaradt a Modern World, illetve a hátborzongató Bang Your Drum. Cserébe viszont megkaptuk a katartikus I'll Believe In Anythinget, aminek a klipjét nálunk forgatták. Ezután már a halszag sem tûnt annyira orrfacsarónak.

A38 hajó, május 6.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.