Koncert - Zajmassza - Disfear és Doomriders a Dürer-kertben

  • V. Á.
  • 2008. november 13.

Zene

A Hősök terétől macskaugrásnyira található Dürer-kert kedves kis hely: jellegében is hasonló, mint a méltatlanul eldózerolt Kultiplex. Ha sikerül valami használható hangmérnök és hangcucc bérlésébe némi időt és pénzt feccölnie a gazdáinak, talán át is veheti a Kinizsi utcai létesítmény szubkultúrák szívében elfoglalt helyét. V. Á.

A Hősök terétől macskaugrásnyira található Dürer-kert kedves kis hely: jellegében is hasonló, mint a méltatlanul eldózerolt Kultiplex. Ha sikerül valami használható hangmérnök és hangcucc bérlésébe némi időt és pénzt feccölnie a gazdáinak, talán át is veheti a Kinizsi utcai létesítmény szubkultúrák szívében elfoglalt helyét. Ezúttal viszont pont a hangzás akadályozta meg a két varacskos főzenekart abban, hogy igazán kegyetlen mészárlást csapjon a méltatlanul kevés számú jelenlévő közt, pedig papíron a Disfear és a Doomriders kombinációja több mint tökéletes.

A két magyar fellépővel - a grindcore-veterán és teljességgel felesleges Human Error, valamint az egész használható, Sabbath/New Orleans vonalon mozgó Locust On The Saddle - súlyosbított este így csak négyes alát érdemel az elmúlt időszak tökéletesen szóló zenekarokat felvonultató koncertjei után. Pedig a Nate Newton gitáros/énekes (főállásban a Converge basszusgitárosa) által vezetett amerikai Doomriders élőben is kaszabol a stoner mocskát, a hardcore/punk dühét és energiáját és kiváló dalokat felvonultató zenéjével, ami a bemutatkozó Black Thunder lemezt is annyira kedvessé tette. Newtont nem véletlenül választhatták be annak idején a Converge tagjai közé: frontemberként is meggyőző az aprócska mexikói zsebtolvajra emlékeztető figurájával, a kellően surmó fazonú Chris Pupecki gitáros pedig tökéletes társa a színpadon; kár, hogy a koncertfavorit Long Walk közepén azt a gyönyörű ikergitározást élvezhetetlenné nyomorította a betegeskedő hangzás.

A Tomas "Tompa" Lindberget, az egykori At The Gates/The Crown vokalistát és az Entombed korábbi gitárosát, Uffe Cederlundot felvonultató svéd Disfearnél aztán végképp eltűnt a két gitár a zajmasszában, így a skandinávok koncertje még a dalok ismeretében is az élvezhetőség határán ingadozott. Ami nagyon nagy kár, hiszen ugyanez a zenekar négy éve (tökéletes hangzással) egy ma már legendásnak számító koncertet játszott az A38 színpadán, kábé negyven fő előtt, és a friss anyag (Live The Storm) is tökéletes folytatása mindannak, amit minden crustcore és d-beat zenekarok legalapabbja, a Discharge rakott le jó huszonpár évvel ezelőtt. Itt viszont Cederlund és a másik hathúros, Björn Peterson hangszeréből az égvilágon semmit nem lehetett kivenni (pedig lemezen igazán jó ötletekkel dobja fel a Discharge-féle könyökből reszelős témákat ez a két ember), csak a dob és a basszus szólt mindent elnyomó hangerővel, meg Lindberg bömbölése. Utóbbi egyébként még mindig a szcéna egyik legszimpatikusabb frontembere, csak éppen ez a koncert nem ért a négy évvel ezelőtti nyomába. Pedig a zenekarokon nem múlott: a Disfear pontosan ugyanazzal a pompás Zeke-feldolgozással fejezte be a műsorát (Revolution Reprise), mint az első magyarországi látogatásukkor, csak az A38-on sikerült nem drum 'n' bass (jobban mondva: d-beat 'n' bass) átiratban megszólaltatniuk.

Dürer-kert, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.