Koncert - Zajmassza - Disfear és Doomriders a Dürer-kertben

  • V. Á.
  • 2008. november 13.

Zene

A Hősök terétől macskaugrásnyira található Dürer-kert kedves kis hely: jellegében is hasonló, mint a méltatlanul eldózerolt Kultiplex. Ha sikerül valami használható hangmérnök és hangcucc bérlésébe némi időt és pénzt feccölnie a gazdáinak, talán át is veheti a Kinizsi utcai létesítmény szubkultúrák szívében elfoglalt helyét. V. Á.

A Hősök terétől macskaugrásnyira található Dürer-kert kedves kis hely: jellegében is hasonló, mint a méltatlanul eldózerolt Kultiplex. Ha sikerül valami használható hangmérnök és hangcucc bérlésébe némi időt és pénzt feccölnie a gazdáinak, talán át is veheti a Kinizsi utcai létesítmény szubkultúrák szívében elfoglalt helyét. Ezúttal viszont pont a hangzás akadályozta meg a két varacskos főzenekart abban, hogy igazán kegyetlen mészárlást csapjon a méltatlanul kevés számú jelenlévő közt, pedig papíron a Disfear és a Doomriders kombinációja több mint tökéletes.

A két magyar fellépővel - a grindcore-veterán és teljességgel felesleges Human Error, valamint az egész használható, Sabbath/New Orleans vonalon mozgó Locust On The Saddle - súlyosbított este így csak négyes alát érdemel az elmúlt időszak tökéletesen szóló zenekarokat felvonultató koncertjei után. Pedig a Nate Newton gitáros/énekes (főállásban a Converge basszusgitárosa) által vezetett amerikai Doomriders élőben is kaszabol a stoner mocskát, a hardcore/punk dühét és energiáját és kiváló dalokat felvonultató zenéjével, ami a bemutatkozó Black Thunder lemezt is annyira kedvessé tette. Newtont nem véletlenül választhatták be annak idején a Converge tagjai közé: frontemberként is meggyőző az aprócska mexikói zsebtolvajra emlékeztető figurájával, a kellően surmó fazonú Chris Pupecki gitáros pedig tökéletes társa a színpadon; kár, hogy a koncertfavorit Long Walk közepén azt a gyönyörű ikergitározást élvezhetetlenné nyomorította a betegeskedő hangzás.

A Tomas "Tompa" Lindberget, az egykori At The Gates/The Crown vokalistát és az Entombed korábbi gitárosát, Uffe Cederlundot felvonultató svéd Disfearnél aztán végképp eltűnt a két gitár a zajmasszában, így a skandinávok koncertje még a dalok ismeretében is az élvezhetőség határán ingadozott. Ami nagyon nagy kár, hiszen ugyanez a zenekar négy éve (tökéletes hangzással) egy ma már legendásnak számító koncertet játszott az A38 színpadán, kábé negyven fő előtt, és a friss anyag (Live The Storm) is tökéletes folytatása mindannak, amit minden crustcore és d-beat zenekarok legalapabbja, a Discharge rakott le jó huszonpár évvel ezelőtt. Itt viszont Cederlund és a másik hathúros, Björn Peterson hangszeréből az égvilágon semmit nem lehetett kivenni (pedig lemezen igazán jó ötletekkel dobja fel a Discharge-féle könyökből reszelős témákat ez a két ember), csak a dob és a basszus szólt mindent elnyomó hangerővel, meg Lindberg bömbölése. Utóbbi egyébként még mindig a szcéna egyik legszimpatikusabb frontembere, csak éppen ez a koncert nem ért a négy évvel ezelőtti nyomába. Pedig a zenekarokon nem múlott: a Disfear pontosan ugyanazzal a pompás Zeke-feldolgozással fejezte be a műsorát (Revolution Reprise), mint az első magyarországi látogatásukkor, csak az A38-on sikerült nem drum 'n' bass (jobban mondva: d-beat 'n' bass) átiratban megszólaltatniuk.

Dürer-kert, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.