Koncert: Bűvölet, múlt időben(Kua Etnika)

  • 2004. április 22.

Zene

Gamelánzenekarok ritkán járnak ezen a vidéken, hát még olyanok, mint a Kua Etnika, amely a gamelán stílusainak, hangszereinek és tájegységeinek szintézise által híresült el.


Jól emlékszem, mekkora terhet jelentett a Jugala Allstarsnak, hogy amikor tavalyelőtt a Szigetre készülődtek, a zenekar egy tagja Bandungból Dzsakartába vonatozzon a vízumokért. Kábé kétszáz kilométernyi ez a távolság, szóval nem lehet elérhetetlen, de ezzel együtt nem akarnék most meszszire mutató következtetéseket vonni le az indonéziai muzsikusok anyagi helyzetét illetően. Csak éppen bekattant ez a sztori - ellenállhatatlanul, s mintegy ellenpontozásképpen.

Ugyanis most pénteken jócskán megilletődtem: a jegy mellé katalógus és ajándék DVD dukált a Fonóban, továbbá akkora kísérettel vétette magát észre a Kua Etnika zenekar, ami egy "normális" koncerttől teljesen idegen. Persze amint a katalógusból kitűnt a népes intézményi és szponzori háttér, hamarjában összeállt a kép: közép-európai turnéja keretében alighanem az a megtiszteltetés érhette a Kua Etnika zenekart, hogy afféle "zenei nagykövetként" terjessze az indonéz zenei igét. Egy tucat muzsikus, közel annyi táncosnő, számos technikai munkatárs, valamint a királyi gamelán legpazarabb kellékei szolgálták e küldetést - képzelhetik!

Gamelán alatt az indonéziai szigetvilág - de leginkább Jáva és Bali - zenéje értendő. Másképp hangzik Szumátrán, Balin és Jáván, amiként más és más Jáva keleti vagy középső területein is, de azért az évszázadok során kirajzolódtak a meghatározó vonásai. Maga a szó egyébként "zenekart" jelent, mégpedig olyat, amelyben (eredendően) szinte egyforma hangszeren játszik mindenki. Többnyire valamiféle ütőhangszeren.

Ami pedig a Kua Etnikát illeti, eddig azt tudhattuk róla, hogy (a táncszínházas) Djaduk Ferianto vezetésével a gamelán szintézisét alkotja: egyrészt a különböző jávai és bali stílusokat, másfelől a gamelánt a modern nyugati irányzatokkal és hangszerekkel kombinálva. Ferianto a kilencvenes évek közepén létesített egy lemezstúdiót Yogyakartában, annak a köréből nőtt ki a zenekar, s eddig már két (külföldön is jegyzett) lemezt tett az asztalra (Nang Ning Nong Orkes Sumpeg és Ritus Swara). Részint ezek csendültek fel a Fonóban, de mondom, ezúttal többről volt szó egy "szimpla" koncertnél.

Engem legalábbis már az első pillanatokban beszippantott az a csilingelő mágia, amely a legtöbb - magára valamit is adó - tradicionális gamelándarabnak a sajátja, s amelyből a túlvilágnak vagy örökkévalóságnak egy különösen elragadó metszete hajlamos ilyenkor a kitárulkozásra. Nem szeretném, nem is tudnám most a gamelán filozófiáját feszegetni - kivált, hogy mást jelenthetett a hinduk, a buddhisták és a ma már túlnyomó többségben levő muzulmánok számára, megint mást egy falusi és egy udvari muzsikusnak, megint mást földrajzi régiónként, az évszázadok múlásáról nem beszélve. A darabok közben vetített filmekből mindenesetre pontosan kitűnt, hogy a gamelán nemcsak "magas művészet", hanem a mindennapi életnek is része: éppúgy rímel a természet, mint a munkavégzés hangjaira, s mi több: mindenki számára elérhetővé teszi, hogy a maga egyetlen kis gongütésével beleilleszkedjen az egyetemességbe. (Sőt. Mint láthattuk, a maga seprűvonásával vagy ollócsattogásával nemkülönben - egyszersmind az amerikai Stomp táncszínház kísérteties déja vujét keltve.) Az igazi gamelán közösségi ünnep: ebben a magamutogatásnak nincs helye.

El tudom képzelni, a zenének és a táncnak, a filmvetítésnek és az összekötő szövegeknek az egysége többeket talán a TIT-előadások természetére emlékeztethetett, meg hát a gamelánkörképből adódó eklektika is farigcsálhatott az élményből, de mondjuk ez benne volt a pakliban. Számomra inkább az bizonyult elgondolkodtatónak, hogy szerencsés-e a Kua Etnika módjántörekedni a modernitásra. Abból ugyanis, ahogy a tradicionális metallofónra, gongokra, kéthúros hegedűre és dobokra alkalmasint rátelepedett a szaxofon vagy a szintetizátor, igen kevés emlékezetes pillanat kerekedett - a szintetizátort különösen nehezemre esett tolerálni. Tulajdonképpen ellettem volna nélkülük.

Szóval a bűvölet főképp a múlt időt jelentette nekem: arra a kérdésre, hogy milyennek képzelem el a gamelán jövőjét, nem remélek kimerítő választ a Kua Etnikától. Akkor már inkább a Jugala Allstars - az legalább egy kiköpött dangdut etnopopzenekar.

Marton László Távolodó

Fonó Budai Zeneház, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.