Koncert: Bűvölet, múlt időben(Kua Etnika)

  • 2004. április 22.

Zene

Gamelánzenekarok ritkán járnak ezen a vidéken, hát még olyanok, mint a Kua Etnika, amely a gamelán stílusainak, hangszereinek és tájegységeinek szintézise által híresült el.


Jól emlékszem, mekkora terhet jelentett a Jugala Allstarsnak, hogy amikor tavalyelőtt a Szigetre készülődtek, a zenekar egy tagja Bandungból Dzsakartába vonatozzon a vízumokért. Kábé kétszáz kilométernyi ez a távolság, szóval nem lehet elérhetetlen, de ezzel együtt nem akarnék most meszszire mutató következtetéseket vonni le az indonéziai muzsikusok anyagi helyzetét illetően. Csak éppen bekattant ez a sztori - ellenállhatatlanul, s mintegy ellenpontozásképpen.

Ugyanis most pénteken jócskán megilletődtem: a jegy mellé katalógus és ajándék DVD dukált a Fonóban, továbbá akkora kísérettel vétette magát észre a Kua Etnika zenekar, ami egy "normális" koncerttől teljesen idegen. Persze amint a katalógusból kitűnt a népes intézményi és szponzori háttér, hamarjában összeállt a kép: közép-európai turnéja keretében alighanem az a megtiszteltetés érhette a Kua Etnika zenekart, hogy afféle "zenei nagykövetként" terjessze az indonéz zenei igét. Egy tucat muzsikus, közel annyi táncosnő, számos technikai munkatárs, valamint a királyi gamelán legpazarabb kellékei szolgálták e küldetést - képzelhetik!

Gamelán alatt az indonéziai szigetvilág - de leginkább Jáva és Bali - zenéje értendő. Másképp hangzik Szumátrán, Balin és Jáván, amiként más és más Jáva keleti vagy középső területein is, de azért az évszázadok során kirajzolódtak a meghatározó vonásai. Maga a szó egyébként "zenekart" jelent, mégpedig olyat, amelyben (eredendően) szinte egyforma hangszeren játszik mindenki. Többnyire valamiféle ütőhangszeren.

Ami pedig a Kua Etnikát illeti, eddig azt tudhattuk róla, hogy (a táncszínházas) Djaduk Ferianto vezetésével a gamelán szintézisét alkotja: egyrészt a különböző jávai és bali stílusokat, másfelől a gamelánt a modern nyugati irányzatokkal és hangszerekkel kombinálva. Ferianto a kilencvenes évek közepén létesített egy lemezstúdiót Yogyakartában, annak a köréből nőtt ki a zenekar, s eddig már két (külföldön is jegyzett) lemezt tett az asztalra (Nang Ning Nong Orkes Sumpeg és Ritus Swara). Részint ezek csendültek fel a Fonóban, de mondom, ezúttal többről volt szó egy "szimpla" koncertnél.

Engem legalábbis már az első pillanatokban beszippantott az a csilingelő mágia, amely a legtöbb - magára valamit is adó - tradicionális gamelándarabnak a sajátja, s amelyből a túlvilágnak vagy örökkévalóságnak egy különösen elragadó metszete hajlamos ilyenkor a kitárulkozásra. Nem szeretném, nem is tudnám most a gamelán filozófiáját feszegetni - kivált, hogy mást jelenthetett a hinduk, a buddhisták és a ma már túlnyomó többségben levő muzulmánok számára, megint mást egy falusi és egy udvari muzsikusnak, megint mást földrajzi régiónként, az évszázadok múlásáról nem beszélve. A darabok közben vetített filmekből mindenesetre pontosan kitűnt, hogy a gamelán nemcsak "magas művészet", hanem a mindennapi életnek is része: éppúgy rímel a természet, mint a munkavégzés hangjaira, s mi több: mindenki számára elérhetővé teszi, hogy a maga egyetlen kis gongütésével beleilleszkedjen az egyetemességbe. (Sőt. Mint láthattuk, a maga seprűvonásával vagy ollócsattogásával nemkülönben - egyszersmind az amerikai Stomp táncszínház kísérteties déja vujét keltve.) Az igazi gamelán közösségi ünnep: ebben a magamutogatásnak nincs helye.

El tudom képzelni, a zenének és a táncnak, a filmvetítésnek és az összekötő szövegeknek az egysége többeket talán a TIT-előadások természetére emlékeztethetett, meg hát a gamelánkörképből adódó eklektika is farigcsálhatott az élményből, de mondjuk ez benne volt a pakliban. Számomra inkább az bizonyult elgondolkodtatónak, hogy szerencsés-e a Kua Etnika módjántörekedni a modernitásra. Abból ugyanis, ahogy a tradicionális metallofónra, gongokra, kéthúros hegedűre és dobokra alkalmasint rátelepedett a szaxofon vagy a szintetizátor, igen kevés emlékezetes pillanat kerekedett - a szintetizátort különösen nehezemre esett tolerálni. Tulajdonképpen ellettem volna nélkülük.

Szóval a bűvölet főképp a múlt időt jelentette nekem: arra a kérdésre, hogy milyennek képzelem el a gamelán jövőjét, nem remélek kimerítő választ a Kua Etnikától. Akkor már inkább a Jugala Allstars - az legalább egy kiköpött dangdut etnopopzenekar.

Marton László Távolodó

Fonó Budai Zeneház, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.