Koncert: Bűvölet, múlt időben(Kua Etnika)

  • 2004. április 22.

Zene

Gamelánzenekarok ritkán járnak ezen a vidéken, hát még olyanok, mint a Kua Etnika, amely a gamelán stílusainak, hangszereinek és tájegységeinek szintézise által híresült el.


Jól emlékszem, mekkora terhet jelentett a Jugala Allstarsnak, hogy amikor tavalyelőtt a Szigetre készülődtek, a zenekar egy tagja Bandungból Dzsakartába vonatozzon a vízumokért. Kábé kétszáz kilométernyi ez a távolság, szóval nem lehet elérhetetlen, de ezzel együtt nem akarnék most meszszire mutató következtetéseket vonni le az indonéziai muzsikusok anyagi helyzetét illetően. Csak éppen bekattant ez a sztori - ellenállhatatlanul, s mintegy ellenpontozásképpen.

Ugyanis most pénteken jócskán megilletődtem: a jegy mellé katalógus és ajándék DVD dukált a Fonóban, továbbá akkora kísérettel vétette magát észre a Kua Etnika zenekar, ami egy "normális" koncerttől teljesen idegen. Persze amint a katalógusból kitűnt a népes intézményi és szponzori háttér, hamarjában összeállt a kép: közép-európai turnéja keretében alighanem az a megtiszteltetés érhette a Kua Etnika zenekart, hogy afféle "zenei nagykövetként" terjessze az indonéz zenei igét. Egy tucat muzsikus, közel annyi táncosnő, számos technikai munkatárs, valamint a királyi gamelán legpazarabb kellékei szolgálták e küldetést - képzelhetik!

Gamelán alatt az indonéziai szigetvilág - de leginkább Jáva és Bali - zenéje értendő. Másképp hangzik Szumátrán, Balin és Jáván, amiként más és más Jáva keleti vagy középső területein is, de azért az évszázadok során kirajzolódtak a meghatározó vonásai. Maga a szó egyébként "zenekart" jelent, mégpedig olyat, amelyben (eredendően) szinte egyforma hangszeren játszik mindenki. Többnyire valamiféle ütőhangszeren.

Ami pedig a Kua Etnikát illeti, eddig azt tudhattuk róla, hogy (a táncszínházas) Djaduk Ferianto vezetésével a gamelán szintézisét alkotja: egyrészt a különböző jávai és bali stílusokat, másfelől a gamelánt a modern nyugati irányzatokkal és hangszerekkel kombinálva. Ferianto a kilencvenes évek közepén létesített egy lemezstúdiót Yogyakartában, annak a köréből nőtt ki a zenekar, s eddig már két (külföldön is jegyzett) lemezt tett az asztalra (Nang Ning Nong Orkes Sumpeg és Ritus Swara). Részint ezek csendültek fel a Fonóban, de mondom, ezúttal többről volt szó egy "szimpla" koncertnél.

Engem legalábbis már az első pillanatokban beszippantott az a csilingelő mágia, amely a legtöbb - magára valamit is adó - tradicionális gamelándarabnak a sajátja, s amelyből a túlvilágnak vagy örökkévalóságnak egy különösen elragadó metszete hajlamos ilyenkor a kitárulkozásra. Nem szeretném, nem is tudnám most a gamelán filozófiáját feszegetni - kivált, hogy mást jelenthetett a hinduk, a buddhisták és a ma már túlnyomó többségben levő muzulmánok számára, megint mást egy falusi és egy udvari muzsikusnak, megint mást földrajzi régiónként, az évszázadok múlásáról nem beszélve. A darabok közben vetített filmekből mindenesetre pontosan kitűnt, hogy a gamelán nemcsak "magas művészet", hanem a mindennapi életnek is része: éppúgy rímel a természet, mint a munkavégzés hangjaira, s mi több: mindenki számára elérhetővé teszi, hogy a maga egyetlen kis gongütésével beleilleszkedjen az egyetemességbe. (Sőt. Mint láthattuk, a maga seprűvonásával vagy ollócsattogásával nemkülönben - egyszersmind az amerikai Stomp táncszínház kísérteties déja vujét keltve.) Az igazi gamelán közösségi ünnep: ebben a magamutogatásnak nincs helye.

El tudom képzelni, a zenének és a táncnak, a filmvetítésnek és az összekötő szövegeknek az egysége többeket talán a TIT-előadások természetére emlékeztethetett, meg hát a gamelánkörképből adódó eklektika is farigcsálhatott az élményből, de mondjuk ez benne volt a pakliban. Számomra inkább az bizonyult elgondolkodtatónak, hogy szerencsés-e a Kua Etnika módjántörekedni a modernitásra. Abból ugyanis, ahogy a tradicionális metallofónra, gongokra, kéthúros hegedűre és dobokra alkalmasint rátelepedett a szaxofon vagy a szintetizátor, igen kevés emlékezetes pillanat kerekedett - a szintetizátort különösen nehezemre esett tolerálni. Tulajdonképpen ellettem volna nélkülük.

Szóval a bűvölet főképp a múlt időt jelentette nekem: arra a kérdésre, hogy milyennek képzelem el a gamelán jövőjét, nem remélek kimerítő választ a Kua Etnikától. Akkor már inkább a Jugala Allstars - az legalább egy kiköpött dangdut etnopopzenekar.

Marton László Távolodó

Fonó Budai Zeneház, április 16.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.