Könyv: Az azonosság pszichopatológiája (José Saramago: Az embermás)

  • 2004. április 22.

Zene

Saramago megint a feje tetejére állítja a világot, méghozzá a tőle megszokott, cizellált módon: elég egy pici pöccintés, egy ötlet, egy furmányos "mi lenne, ha" - és máris kibillen a világbili. Hamlet legyen a talpán, aki helyre teszi, és vissza is tudja bele kanalazni, ami elszabadult. Szegény hősök pedig másra se vágynak, mint hogy tompult szaglásukkal a biztonságos(nak hitt) biliben folytathassák, ahol abbahagyták.

Saramago megint a feje tetejére állítja a világot, méghozzá a tőle megszokott, cizellált módon: elég egy pici pöccintés, egy ötlet, egy furmányos "mi lenne, ha" - és máris kibillen a világbili. Hamlet legyen a talpán, aki helyre teszi, és vissza is tudja bele kanalazni, ami elszabadult. Szegény hősök pedig másra se vágynak, mint hogy tompult szaglásukkal a biztonságos(nak hitt) biliben folytathassák, ahol abbahagyták.

Tertuliano Máximo Alfonso történelemtanár egy névtelen nagyvárosban. Halálosan középszerű egzisztenciája kezdődő depresszióval súlyosbodik - (anti?)hősünk első baklövésének később mégis az bizonyul, hogy megpróbál ez ellen a maga szintjén lépéseket foganatosítani: kezdetnek kollégája tanácsára kikapcsolódásként megnéz egy gagyi videót. A következő éjszaka viszont furcsa szorongás vesz rajta erőt, valami ismeretlen jelenlétet érez a lakásában. Visszanézi a filmet, és rájön, mi zavarta:

az egyik statiszta

pont olyan, mint ő maga. Itt kezd imbolyogni az ominózus bili: hogyan lehetséges két emberi test tökéletes azonossága (mert hősünk az első pillanattól fogva meg van győződve az egyezés hibátlanságáról)? Az élet ettől "olyan, mint egy tudományos-fantasztikus film, amelyet klónok írtak és játszanak el egy őrült tudós utasításait követve" - ahogy az egyik "más" mondja. Ha lehet ilyen, akkor mindaz, amit a világról képzelt az ember, talán ugyanúgy téves, mint a hit, melyet saját egyediségébe vetett. Tertuliano módszeres nyomozásba kezd, hogy kiderítse, ki is az alakmása. Vagy hogy kinek az alakmása ő. Végül ott a kezében a név és a cím.

Na és most? Mit akarhat az ember egy ismeretlen mellékszereplőtől, aki valami hülye véletlen folytán az ő testével mászkál? Sose találnánk ki: azt kell megtudnia, hogy melyikük született előbb. Ugyanis logikusan az lesz az eredeti, míg a másik csak "másodpéldány" - mi több, hiba a gépezetben, melynek elvileg egyedi génállományokat kellene termelnie. Az is felvetődik, hogy ha teljesen egyformák, minden változásnak egyszerre kellett végbemennie a két testen. Akkor vajon a haláluk is egybeesik majd? Mégiscsak tűrhetetlen, hogy a másiktól függ, meddig élhet az egyikÉ Vagy a másolat pont annyival élheti túl az elsőt, amennyivel utána született - így jut majd neki 31 perc önazonosság. Szóval a kacifántokat kedvelő Mester épp elég gonosz kis bogarat szállásol el a neki kiszolgáltatott regényfigura fülébe ahhoz, hogy az kénytelen legyen végiggörcsölni az adott helyzet minden elképzelhető és elképzelhetetlen buktatóját ("a nyugati regényírók fantáziájának semmi nem szab határt" - állapítja meg a sokat látott narrátor). És hiába kapja Tertuliano segítőtársnak magát a megtestesült Józan Észt, ennek végül csak valami megkésett Kasszandra szerepe jut, hisz Pandora hombárja attól a pillanattól fedetlenül tátong, hogy a férfira saját arca nézett vissza a tévé képernyőjéről, jóllehet ő maga sosem állt kamera előtt, és ikertestvére sincs.

A mitológia nektárját nem valami tanító szándékú recenzens csepegtette itt önkényesen, mindez Saramago mester remekében könynyed eleganciával kerüli el a kép-zavar csapdáját. És ha már a görögöknél tartottunk, tegyük tiszteletünket a szöveghagyomány oltáránál: Plautus Amphitryonja a hasonmástoposz ránk maradt alapműve, de forrása egy ősidők ködébe vesző görög mítosz, illetve valószínű-leg egy azt parodizáló görög komédia volt. Azóta Moliére-től Girau-doux-ig számos szerzőt megihletett a háborúba távozott Amphitryon alakját magára öltő, annak hű asszonyára ácsingózónőcsábász Jupiter meséje.

Mi lesz mindebből a 21. század küszöbén egy Nobel-díjas (1998) portugál író szövegszerkesztőjén? Az azonos alakok nem aljas szándékból vagy viccből lesznek időlegesen azonossá, hanem egy felfoghatatlan véletlen folytán így születtek és maradtak. Nemcsak a világ rendjének kizökkenésével, a lehetséges határainak kitágulásával kell hirtelen szembenézniük, hanem a fenyegetéssel is, amit a másik szimpla léte jelent. Arról szólt ugye a 20. század, hogy a másságot el kell(ene) tudni fogadni. De mi van az ugyanolyansággal, (horribile dictu) azonossággal? Miért érzi magát n¡ 1 megfosztva önazonosságától csak azért, mert van egy fizikailag vele megegyező n¡ 2? Miért fél n¡ 1 attól, hogy ő valójában esetleg n¡ 2? Az eredetiség és az egyediség vágya a romantika kora óta folyton mételyezi az emberi elmét - a klónozás lehetősége ennek fényében igencsak fenyegető felfedezés. Saramago meg könyörtelenül odabök: most, hogy a mássággal láthatóan nem tudunk mit kezdeni, talán nézzük meg, el tudjuk-e viselni egyáltalán önmagunkat... Saramago azt mondja, hogy a bilit nem is ő ingatja, csak nem vesszük észre, hogy már jó ideje csapkod körülöttünk a trutyi.

"A káosz megfejtésre váró rend" - szól Az embermás egyik mottója. Komolyan gondolja, kedves José úr, hogy egy átlagvolumenű átlagember (akárki) rendet teremthet maga körül? Hát, lesz egyfajta rend a regény végén, ezzel talán nem lövöm le a poént, de hogy e rend nem csak a káosz egyik maszkja-e, arról talán érdemes elmerengeni. A jó öreg Saramago (1922) nem először hozza ilyen rafináltan zavarba hőseit és olvasóit - nem véletlenül vallja "választott elődeinek" Cervantest, Kafkát, Gogolt. Csalóka könnyedséggel, egy páratlanul és ironikusan bölcs, reménytelenül őszinte narrátor hangján kommunikálja a felsejlő káoszt, logikájával azt az illúziót ébresztve, hogy már minden rendbe is van téve.

E "szavak dzsungelébe" a behatolás szinte akadálytalan, ám semmi sem garantálja, hogy kijutni is könnyű belőle. Különösen, ha figyelembe vesszük a szerző életművének többi darabját, melyeket visszatérő

kérdések Þnom hálója

sző egybe. Ilyen a Történelem miben- és hogyanlétének Az embermásban is felvetett problémája, vagy maga a káosztematika, a véletlen szerepéről nem is beszélve. Ezeknek az értelemmel való összebékítésére tett kísérlet a Kőtutajtól a Minden egyes névig állandó alapja az oly jellegzetes saramagói iróniának. A ki kicsoda? kérdésről sem ez Saramago első megnyilvánulása: Az embermásnak mintegy inverzeként olvasható a magyarul épp nemrégiben újból megjelent Ricardo Reis halálának éve (1984). Egyébként pedig úgy tűnik, szerzőnknek megtetszett az ellenpontos életműszerkesztés: március végén mutatta be Lisszabonban legújabb művét, ami - a Vakság után - a tisztánlátásról szól.

Fülöp Erika

Európa Könyvkiadó, 2003, 373 oldal, 2300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.