Koncert: Horzsolások (Slayer)

  • Greff András
  • 2002. június 20.

Zene

Egyre masszívabb meggyőződésemmé válik, hogy az igazán kíméletlen zenét játszó, s magukat a színpadon nekibőszült vadaknak mutató zenészek jó része "civilben" kimondottan visszafogott csávó. Itt van mindjárt a Slayer. Úgy érkezem a Petőfi Csarnokhoz, mint aki felkészült a legrosszabbra is, ott viszont vasárnapi idill fogad: Kerry King egy sarokban a laptopot masszírozza, Tom Araya mobilon suttogja haza anyunak a nevelési instrukciókat, a turnébuszon pedig egy rendkívül kedves Jeff Hanneman fogad.
Egyre masszívabb meggyőződésemmé válik, hogy az igazán kíméletlen zenét játszó, s magukat a színpadon nekibőszült vadaknak mutató zenészek jó része "civilben" kimondottan visszafogott csávó. Itt van mindjárt a Slayer. Úgy érkezem a Petőfi Csarnokhoz, mint aki felkészült a legrosszabbra is, ott viszont vasárnapi idill fogad: Kerry King egy sarokban a laptopot masszírozza, Tom Araya mobilon suttogja haza anyunak a nevelési instrukciókat, a turnébuszon pedig egy rendkívül kedves Jeff Hanneman fogad.

A San Franciscó-i társulat tizenkettedik, dermesztően apokaliptikus lemeze tavaly God Hates Us All címmel éppen szeptember 11-én bírt megjelenni. Jeff szerint ez kiváltképp azért bizarr egybeesés, mert már estek át ilyesmin, amikor a War Ensemble című számukban megénekelték az Öböl-háború paramétereit, kevéssel a kirobbanása előtt. Ám más zenekaroktól eltérően nekik nem kellett sem a borítót, sem a lemezcímet megváltoztatni, a kereskedelmi rádiók-tévék meg amúgy sem játszanak Slayert. Persze ez a kvartett különben sem a szokásos eset, hiszen annak ellenére, hogy következetesen kompromisszumtaszító, már vagy húsz éve major kiadónál dolgozik. "Igazán szerencsés zenekar vagyunk, a kiadó emberei soha nem próbáltak beleszólni sem a zenébe, sem a szövegekbe. Kezdetben Rubin (Rick Rubin producer - G. A.) egészen a lemezek legyártásáig mellettünk állt, úgyhogy ebben alighanem az ő keze is benne van. Néha javasolják ugyan, hogy ezt vagy azt kellene tennünk, mire mi a figyelmükbe ajánljuk a középső ujjunkat, aztán ennyiben maradunk." Jeff készséggel elismeri, hogy a Slayer egy kimondottan konzervatív zenekar: a legutóbbi lemezen használták ugyan a manapság kedvelt föld alá hangolt gitárokat, de a számok java a tradicionális, négy hangszeres Slayer maradt, s ezen a nyertes felálláson a jövőben sem kívánnak változtatni. Ilyen-olyan válogatáslemezeken kollaboráltak már Ice-T-vel meg az Atari Teenage Riottal is, de az efféle experimentálisabb ügyeket továbbra is határozottan elkülönítik a saját lemezeiktől. Mostanság örökzöldeket csavarnak szét, a Born To Be Wild tán már meg is jelent, a White Room a Creamtől pedig - Ozzy Osbourne hangjára várva - már szalagon pihen.

Ezen az Európa-turnén cirka tíz év után először láthatja a közönség a Slayert az eredeti felállásban, ismét az a Dave Lombardo dobol, akivel egykor elég ronda körülmények között esett meg a szakítás. Jeff szerint kényszerhelyzet szülte az egymásra találást, Paul Bostaph egy lekötött turné előtt szállt ki, és bíztak abban, hogy Lombardo még tudja a régi számokat. S mivel minden klappolt zeneileg éppúgy, mint emberileg, erre a túrára Dave már maga ajánlkozott. Jeff ebben a felállásban szeretné felvenni a következő lemezt, szerinte Lombardo izgalmasabb játékos, sokat improvizál, s punkosabb stílben üt. Ez utóbbi pedig lényeges tényező. "Nem hiszem, hogy a Slayer létrejöhetett volna a Sex Pistols, a Dead Kennedys vagy a Black Flag nélkül. Sosem tagadtuk, hogy kezdetben a legjobb metál riffeket kevertük a punk vehemenciájával, és ebből lett a Slayer. Nekem a nyolcvanas években volt is egy punkzenekarom, ahol Rocky George gitározott a Suicidal Tendenciesből, Lombardo dobolt, én meg énekeltem és basszusoztam. Amikor a punk először megjelent, egyszerre volt antipop- és antirockzene, ma viszont az úgynevezett punkzenekaroknak egészen popos hangzásuk van."

Akkor nem kínos, hogy Kerry King a Sum 41 új klipjében szerepel? Dehogynem, csakhogy Hanneman szerint minden tag azt csinál, amihez kedve van - már a Slayeren kívül. S hogy vajon meddig lehet még ezt a zenét játszani? "Nem vagyunk már olyan fiatalok, s lehet, hogy ötvenévesen még headbangelni sem tudunk majd a színpadon, vagy Tom nem bír majd így ordítani, és akkor tudni fogjuk, hogy itt az ideje kiszállni. Abban mindannyian egyetértünk, hogy inkább feloszlatjuk a zenekart, mint hogy megváltoztassuk a zenéjét." Egyelőre azonban semmi gáz, továbbra is vállalják a hosszabb turnékat, annyira élvezik azt a kilencven percet esténként.

A budapesti ugyan elég kellemetlenül indul, az intró megy, amikor esni kezd; felnézünk, ez már a Raining Blood volna? - de nem, csak a hétköznapi csapadék. No és a hangzás. Úgy szól a Slayer, ez a brutállegenda, mint a hitvány magyar poplemezek: színtelenül pufog a dob, gitárok sehol, az ének viszont túl hangos, konstatálhatjuk, hogy Tom Araya tisztességesen berekedt. A koncert első felét a megszólalás teljesen elfaszolja, aztán elébb Kerry King széttorzított gitárhangjai érkeznek meg, majd nem kevés spéttel valaki arra is rájön, hogy van még egy gitáros - szerencsére, mert Hanneman játssza a jobb szólókat. Mindjárt megfelelőbb így, nemcsak a szurkolók feje lenghet ki látványosabb amplitúdóval, de az eső is rögvest eláll. Mégsem lesz felhőtlen a műélvezet: a sűrűbb, irdatlan sebességű számokban maszatolódnak a gitárok, és többször is inkább csak láthatjuk, hogy Lombardo, ez a nettó mester nemcsak halálpontos, de pofátlan eleganciával díszít még ott is, ahol ez különben megoldhatatlannak tűnik. Szar ügy, mert a Slayer szemernyivel sem kevésbé energikus és vad, mint négy évvel ezelőtt, a gitárosok pompásan gyötrik használhatatlanná a hangszereiket. A lemezekhez képest is emelnek a téten: iszonyú gyorsak, de a riffek még éppen megőrzik tisztes fajsúlyukat, már átfordulnak a káoszba, de továbbra is dalokat hallunk. A lassabb, szellősebb számok szerencsére részint túlteszik magukat a hangzáson, részint ezeket a sötéten lobogó tételeket különös kegyetlenséggel is vezetik elő: álmok szőnyegbombázás után.

Tiszta sor, nehézsúlyban a színpadi Slayer ma is valódi klasszis - igazi szívás, hogy a körülmények miatt el kellett tekintenünk az illően mély sebektől.

Greff András

Petőfi Csarnok, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.