Koncert: Horzsolások (Slayer)

  • Greff András
  • 2002. június 20.

Zene

Egyre masszívabb meggyőződésemmé válik, hogy az igazán kíméletlen zenét játszó, s magukat a színpadon nekibőszült vadaknak mutató zenészek jó része "civilben" kimondottan visszafogott csávó. Itt van mindjárt a Slayer. Úgy érkezem a Petőfi Csarnokhoz, mint aki felkészült a legrosszabbra is, ott viszont vasárnapi idill fogad: Kerry King egy sarokban a laptopot masszírozza, Tom Araya mobilon suttogja haza anyunak a nevelési instrukciókat, a turnébuszon pedig egy rendkívül kedves Jeff Hanneman fogad.
Egyre masszívabb meggyőződésemmé válik, hogy az igazán kíméletlen zenét játszó, s magukat a színpadon nekibőszült vadaknak mutató zenészek jó része "civilben" kimondottan visszafogott csávó. Itt van mindjárt a Slayer. Úgy érkezem a Petőfi Csarnokhoz, mint aki felkészült a legrosszabbra is, ott viszont vasárnapi idill fogad: Kerry King egy sarokban a laptopot masszírozza, Tom Araya mobilon suttogja haza anyunak a nevelési instrukciókat, a turnébuszon pedig egy rendkívül kedves Jeff Hanneman fogad.

A San Franciscó-i társulat tizenkettedik, dermesztően apokaliptikus lemeze tavaly God Hates Us All címmel éppen szeptember 11-én bírt megjelenni. Jeff szerint ez kiváltképp azért bizarr egybeesés, mert már estek át ilyesmin, amikor a War Ensemble című számukban megénekelték az Öböl-háború paramétereit, kevéssel a kirobbanása előtt. Ám más zenekaroktól eltérően nekik nem kellett sem a borítót, sem a lemezcímet megváltoztatni, a kereskedelmi rádiók-tévék meg amúgy sem játszanak Slayert. Persze ez a kvartett különben sem a szokásos eset, hiszen annak ellenére, hogy következetesen kompromisszumtaszító, már vagy húsz éve major kiadónál dolgozik. "Igazán szerencsés zenekar vagyunk, a kiadó emberei soha nem próbáltak beleszólni sem a zenébe, sem a szövegekbe. Kezdetben Rubin (Rick Rubin producer - G. A.) egészen a lemezek legyártásáig mellettünk állt, úgyhogy ebben alighanem az ő keze is benne van. Néha javasolják ugyan, hogy ezt vagy azt kellene tennünk, mire mi a figyelmükbe ajánljuk a középső ujjunkat, aztán ennyiben maradunk." Jeff készséggel elismeri, hogy a Slayer egy kimondottan konzervatív zenekar: a legutóbbi lemezen használták ugyan a manapság kedvelt föld alá hangolt gitárokat, de a számok java a tradicionális, négy hangszeres Slayer maradt, s ezen a nyertes felálláson a jövőben sem kívánnak változtatni. Ilyen-olyan válogatáslemezeken kollaboráltak már Ice-T-vel meg az Atari Teenage Riottal is, de az efféle experimentálisabb ügyeket továbbra is határozottan elkülönítik a saját lemezeiktől. Mostanság örökzöldeket csavarnak szét, a Born To Be Wild tán már meg is jelent, a White Room a Creamtől pedig - Ozzy Osbourne hangjára várva - már szalagon pihen.

Ezen az Európa-turnén cirka tíz év után először láthatja a közönség a Slayert az eredeti felállásban, ismét az a Dave Lombardo dobol, akivel egykor elég ronda körülmények között esett meg a szakítás. Jeff szerint kényszerhelyzet szülte az egymásra találást, Paul Bostaph egy lekötött turné előtt szállt ki, és bíztak abban, hogy Lombardo még tudja a régi számokat. S mivel minden klappolt zeneileg éppúgy, mint emberileg, erre a túrára Dave már maga ajánlkozott. Jeff ebben a felállásban szeretné felvenni a következő lemezt, szerinte Lombardo izgalmasabb játékos, sokat improvizál, s punkosabb stílben üt. Ez utóbbi pedig lényeges tényező. "Nem hiszem, hogy a Slayer létrejöhetett volna a Sex Pistols, a Dead Kennedys vagy a Black Flag nélkül. Sosem tagadtuk, hogy kezdetben a legjobb metál riffeket kevertük a punk vehemenciájával, és ebből lett a Slayer. Nekem a nyolcvanas években volt is egy punkzenekarom, ahol Rocky George gitározott a Suicidal Tendenciesből, Lombardo dobolt, én meg énekeltem és basszusoztam. Amikor a punk először megjelent, egyszerre volt antipop- és antirockzene, ma viszont az úgynevezett punkzenekaroknak egészen popos hangzásuk van."

Akkor nem kínos, hogy Kerry King a Sum 41 új klipjében szerepel? Dehogynem, csakhogy Hanneman szerint minden tag azt csinál, amihez kedve van - már a Slayeren kívül. S hogy vajon meddig lehet még ezt a zenét játszani? "Nem vagyunk már olyan fiatalok, s lehet, hogy ötvenévesen még headbangelni sem tudunk majd a színpadon, vagy Tom nem bír majd így ordítani, és akkor tudni fogjuk, hogy itt az ideje kiszállni. Abban mindannyian egyetértünk, hogy inkább feloszlatjuk a zenekart, mint hogy megváltoztassuk a zenéjét." Egyelőre azonban semmi gáz, továbbra is vállalják a hosszabb turnékat, annyira élvezik azt a kilencven percet esténként.

A budapesti ugyan elég kellemetlenül indul, az intró megy, amikor esni kezd; felnézünk, ez már a Raining Blood volna? - de nem, csak a hétköznapi csapadék. No és a hangzás. Úgy szól a Slayer, ez a brutállegenda, mint a hitvány magyar poplemezek: színtelenül pufog a dob, gitárok sehol, az ének viszont túl hangos, konstatálhatjuk, hogy Tom Araya tisztességesen berekedt. A koncert első felét a megszólalás teljesen elfaszolja, aztán elébb Kerry King széttorzított gitárhangjai érkeznek meg, majd nem kevés spéttel valaki arra is rájön, hogy van még egy gitáros - szerencsére, mert Hanneman játssza a jobb szólókat. Mindjárt megfelelőbb így, nemcsak a szurkolók feje lenghet ki látványosabb amplitúdóval, de az eső is rögvest eláll. Mégsem lesz felhőtlen a műélvezet: a sűrűbb, irdatlan sebességű számokban maszatolódnak a gitárok, és többször is inkább csak láthatjuk, hogy Lombardo, ez a nettó mester nemcsak halálpontos, de pofátlan eleganciával díszít még ott is, ahol ez különben megoldhatatlannak tűnik. Szar ügy, mert a Slayer szemernyivel sem kevésbé energikus és vad, mint négy évvel ezelőtt, a gitárosok pompásan gyötrik használhatatlanná a hangszereiket. A lemezekhez képest is emelnek a téten: iszonyú gyorsak, de a riffek még éppen megőrzik tisztes fajsúlyukat, már átfordulnak a káoszba, de továbbra is dalokat hallunk. A lassabb, szellősebb számok szerencsére részint túlteszik magukat a hangzáson, részint ezeket a sötéten lobogó tételeket különös kegyetlenséggel is vezetik elő: álmok szőnyegbombázás után.

Tiszta sor, nehézsúlyban a színpadi Slayer ma is valódi klasszis - igazi szívás, hogy a körülmények miatt el kellett tekintenünk az illően mély sebektől.

Greff András

Petőfi Csarnok, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.