Lemez: Az olaszok már a spájzban vannak (Antonio Faraó: Next Stories)

  • Czabán György Hurka
  • 2002. június 20.

Zene

Adzsessz eredendően fekete találmány, és erősen kötődik a fekete bőrszínhez. Ehhez képest az a legújabb trend, hogy számos európai zenész, illetve zenekar küzdi föl magát az élvonalba. Dánok, franciák, németek, olaszok. Erik Truffaznak, a francia trombitásnak a lemezeit az egyik legpatinásabb amerikai lemezcég, a Blue Note adja ki.
Adzsessz eredendően fekete találmány, és erősen kötődik a fekete bőrszínhez. Ehhez képest az a legújabb trend, hogy számos európai zenész, illetve zenekar küzdi föl magát az élvonalba. Dánok, franciák, németek, olaszok. Erik Truffaznak, a francia trombitásnak a lemezeit az egyik legpatinásabb amerikai lemezcég, a Blue Note adja ki.

Egyre többet hallani az olaszokról is. Gianluigi Trovesi, Paolo Fresu, Roberto Ottaviano és még sorolhatnám a nálunk szinte ismeretlen neveket. Közéjük való Antonio Faraó, aki 1965-ben született Rómában, s miközben zenei tanulmányait végezte a Verdiről elnevezett konzervatórium zongora szakán, szorgalmasan látogatta a dzsesszklubokat. Számos díjat nyert, játszott fontos emberekkel - mint Branford Marsalis, Joe Lovano, Lee Konitz -, és ma már a New York-i dzsesszélet egyik kedvelt alakja.

A Next Stories a harmadik albuma, melyen két fekete, Gane Jackson és Pibo Marquez kíséri ütőhangszeren, valamint Ed Howard bőgőzik. Kilenc kompozíció hallható, kettő sztenderd, a többi Faraó-szerzemény. Szabályos, kerek mainstream dzsessz. Próbálok belehallani valami latint, olaszosat, de nem megy. Semmi szuvenír, semmi Európa. McCoy Tyner, Herbie Hancock, Kenny Kirkland vonalának egyenes folytatása. A fiatalok közül talán Brad Mehldauval rokonítható, ha másért nem, akkor a komolyzenei képzettség okán, annak melankóliája nélkül.

De nem kell megijedni, semmi esztétizálás, semmi sznobéria nincs az anyagban. Gurulós dzsessz felsőfokon, se több, se kevesebb, ami nyilván eladhatóvá teszi bárhol a világon. Viszont olyan, mint a többi. A showbusiness nemzetek feletti dolog, akár a hamburger, ha valaki a nagyok közé akar kerülni, nem a sajátosságait kell hangsúlyoznia.

Úgy tűnik, Faraónak ez sikerült.

Czabán György Hurka

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.