Lemez: Az olaszok már a spájzban vannak (Antonio Faraó: Next Stories)

  • Czabán György Hurka
  • 2002. június 20.

Zene

Adzsessz eredendően fekete találmány, és erősen kötődik a fekete bőrszínhez. Ehhez képest az a legújabb trend, hogy számos európai zenész, illetve zenekar küzdi föl magát az élvonalba. Dánok, franciák, németek, olaszok. Erik Truffaznak, a francia trombitásnak a lemezeit az egyik legpatinásabb amerikai lemezcég, a Blue Note adja ki.
Adzsessz eredendően fekete találmány, és erősen kötődik a fekete bőrszínhez. Ehhez képest az a legújabb trend, hogy számos európai zenész, illetve zenekar küzdi föl magát az élvonalba. Dánok, franciák, németek, olaszok. Erik Truffaznak, a francia trombitásnak a lemezeit az egyik legpatinásabb amerikai lemezcég, a Blue Note adja ki.

Egyre többet hallani az olaszokról is. Gianluigi Trovesi, Paolo Fresu, Roberto Ottaviano és még sorolhatnám a nálunk szinte ismeretlen neveket. Közéjük való Antonio Faraó, aki 1965-ben született Rómában, s miközben zenei tanulmányait végezte a Verdiről elnevezett konzervatórium zongora szakán, szorgalmasan látogatta a dzsesszklubokat. Számos díjat nyert, játszott fontos emberekkel - mint Branford Marsalis, Joe Lovano, Lee Konitz -, és ma már a New York-i dzsesszélet egyik kedvelt alakja.

A Next Stories a harmadik albuma, melyen két fekete, Gane Jackson és Pibo Marquez kíséri ütőhangszeren, valamint Ed Howard bőgőzik. Kilenc kompozíció hallható, kettő sztenderd, a többi Faraó-szerzemény. Szabályos, kerek mainstream dzsessz. Próbálok belehallani valami latint, olaszosat, de nem megy. Semmi szuvenír, semmi Európa. McCoy Tyner, Herbie Hancock, Kenny Kirkland vonalának egyenes folytatása. A fiatalok közül talán Brad Mehldauval rokonítható, ha másért nem, akkor a komolyzenei képzettség okán, annak melankóliája nélkül.

De nem kell megijedni, semmi esztétizálás, semmi sznobéria nincs az anyagban. Gurulós dzsessz felsőfokon, se több, se kevesebb, ami nyilván eladhatóvá teszi bárhol a világon. Viszont olyan, mint a többi. A showbusiness nemzetek feletti dolog, akár a hamburger, ha valaki a nagyok közé akar kerülni, nem a sajátosságait kell hangsúlyoznia.

Úgy tűnik, Faraónak ez sikerült.

Czabán György Hurka

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.