Koncert: Megáll az idõ (Judas Priest, Twisted Sister )

  • Greff András
  • 2004. június 24.

Zene

Elõzetes sejtésünk, miszerint a Metal Hammer-stáb által idén ötödször tetõ alá hozott Summer Rocks fesztiválon kivédhetetlenül az idõutazás-fíling fog elúrhodni rajtunk, már a Judas Priest színre lépése elõtt megerõsítést nyer. Az amerikai progresszív-metálos Queensryche olyan programmal áll elõ, mintha az elmúlt tizenöt év meg sem történt volna: elejétõl a végéig elhangzik az 1988-as Operation: Mindcrime - amennyire a botrányos hangosításból (emitt torzul, amott érthetetlen) ez kihüvelyezhetõ, kifogástalanul.

Elõzetes sejtésünk, miszerint a Metal Hammer-stáb által idén ötödször tetõ alá hozott Summer Rocks fesztiválon kivédhetetlenül az idõutazás-fíling fog elúrhodni rajtunk, már a Judas Priest színre lépése elõtt megerõsítést nyer. Az amerikai progresszív-metálos Queensryche olyan programmal áll elõ, mintha az elmúlt tizenöt év meg sem történt volna: elejétõl a végéig elhangzik az 1988-as Operation: Mindcrime - amennyire a botrányos hangosításból (emitt torzul, amott érthetetlen) ez kihüvelyezhetõ, kifogástalanul.

Az elõbandával ellentétben a Priest múltidézésében semmi meglepõ nincsen: a szerda esti budapesti fellépés a zenekar jubileumi turnéjába illeszkedik (a Rocka Rolla éppen három évtizede jelent meg), ráadásul ismét Rob Halford, az eredeti énekes szorongatja itt a mikrofont. A Judas az 1976-os Sad Wings Of Destiny megjelenése óta a brit heavy metal mozgalom vezetõ zenekarának, a nyolcvanas évek elsõ feléig pedig az egész nemzetközi metálmezõny egyik iránymutató társulatának számított, de az 1990 utáni története már közel sem volt ilyen sikersztori: Rob Halford még az évtized elején lelépett, s elõbb korszerûen brutálisra fazonírozott metállal próbálkozott a Fight élén, majd Two fedõnév alatt egy indusztriális lemezt is kiadott, amely bizonyosan a legszarabb produkció, amely a Nine Inch Nails-brigád kezei közül valaha is kiszabadult. A jókora hasalások után Halford sikeresen visszaváltott tradicionális metálba, így inkább a többieknek lehetett szüksége erre az újraegyesülésre, lévén, hogy õket az új énekessel már egyre kisebb áron jegyezték a rockpiacon.

Nem egy elveszett ötlet az efféle összeborulás, nálunk is csurig telik rá a PeCsa szabadtere. Az érkezés nem is lehetne teátrálisabb, Rob Halford liften emelkedik a magasba az Electric Eye alatt. Halford a mostani, körszakállas fazonjával igazán megkapó jelenség, pont úgy fest, mint Anton LaVey doktor egy különösen huncut sátánista szeánszon, ugyanakkor az öreg trubadúr mintha kissé túlzottan komolyan venné a metálhéroszi szerepet: földet súroló, horrorisztikus bõrkabátját saccra kábé tízkilónyi fémszegecs és -lánc ékesíti, úgyhogy nem csoda, hogy hõsünk csak akkor képes számottevõbb mozgásra, amikor pár szám után valamivel lazább öltözékre vált. Egyébiránt viszont le a kalappal Halford elõtt: az ötven feletti rockhõsbrancsból alighanem az õ hangja maradt meg a legjobb formában, jobbára az erõ és a színek is stimmelnek, s még a védjegyének számító brutális sikolyokból is kapunk ízelítõt, melyekhez foghatót utoljára légiriadók felharsanásakor tapasztalhatott a Városliget. Scott Travis dobos az elején még szundikál, aztán valaki csöngethetett álmában egy picit, mert a késõbbiekben már nem fogja vissza a tempókat. Innentõl aztán nincs gáz, a színpadon egy profi zenekar teszi a dolgát, a riffektõl a szólókig minden a helyén van. A mozdulatok már inkább öregesen óvatosak, leszámítva KK Downing gitároséit, akinek még a pózai sem rosszak, habár az én szívemnek a rendíthetetlen Ian Hill basszusgitáros a legkedvesebb, aki kilencven percen át szögel keményen ugyanabban a sarokban, változatlan terpeszállásban. Az 1990 utáni anyagokról semmi nem hangzik el, nem akarnak belekavarni az old-school best ofba, ami érthetõ, de talán a már elkészült új lemezrõl villanthattak volna valamit. A hangzás sajnos távolról sem ideális, jóllehet a nyersebb és direktebb korai Priest-nóták középtempói még így is csak-csak átjönnek, a sûrûbb számok hangjai már maszatolódnak erõsen. Talán ennek tudható be, hogy valódi beindulásról most nem nagyon van szó, a közönség többnyire udvarias tapssal jelzi csupán, hogy jólesik neki, amint átjárja a testét a szürkéskék nehézfém.

H

A fesztivál záróattrakciójaként fellépõ Twisted Sister esetében leginkább egy megkésett búcsúról van szó: tizenhat évvel ezelõtt, amikor feloszlott, a tagok már kimondottan rühellték egymást, így aztán a zenekar mostanában esik túl az akkor elmaradt leköszönésen. A Twisted Sister egyike azoknak a csapatoknak, amelyek a saját slágerszámaik áldozataivá lettek, hiszen a zenekart ma már többnyire kizárólag azzal a We're Not Gonna Take Ittel azonosítják, amelyet anno, a 80-as évek-ben ronggyá játszott a MusicTV. Holott az a szám meg a nótát tartalmazó, egyébként korrekt poplemez, a Stay Hungry már inkább a leszálló ág kezdetét jelentette. Hanem az elsõ (Under The Blade, 1982) meg a második (You Can't Stop Rock'N'Roll, 1983) még tutik voltak. Perfekt egységbe forrt ezeken a glam-rock és a metál, akárha a New York Dolls próbálkozott volna a British Steellel; az pedig különösen szimpatikus, hogy az akkori, egyre barokkosabban díszítõ mezõnyben a két gitáros olyan merészen primitív riffekkel és fõleg szólókkal rukkolt elõ, amilyenekbe tán még Mick Mars (Mötley Crüe) is belepirult volna, aki pedig ezen a téren szintén nagy kópénak számított.

Mindazonáltal (tekintetbe véve, hogy a tagság nagyobbik része már hosszú évek óta nem látott színpadot) simán benne volt a pakliban, hogy a péntek esti koncerten a zenekar önmaga szánalmas paródiáját nyújtja majd csupán. De ez nem jött be. Az egy dolog, hogy a bandának szerencséje van a megjelenésével, hiszen ezek a palik már húsz éve is úgy néztek ki, mint a baromi ronda képregényfigurák; arról nem beszélve, hogy a frontember Dee Snider olyan jó formában van még most is, hogy nem áll rajta röhejesen a hálós trikó. Arra viszont nem nagyon lehetett számítani, hogy éppolyan erõvel és energiával túrjanak végig a mûsoron, mint amilyen a korai koncertfelvételeikbõl árad. Pedig ez történik, és legyen szó akár nyersebb tételrõl (What You Don't Know), akár lazább rágógumislágerekrõl (I Wanna Rock, The Price), mindnek van huzata, Snider pedig kiteszi a lelkét mindvégig a laza félháznyi közönségért, és még a gitárosok sem átallják végigszaladgálni a koncertet. Cirkusz az egész, de megadják a módját.

Greff András

Petõfi Csarnok, június 16. és 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.