Koncert: Pörgött-forgott (Dave Gahan)

  • Greff András
  • 2003. július 3.

Zene

Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.
Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.

Dave szólólemezéről, a Paper Monstersről egyébiránt az a véleményem, hogy kissé megkésett próbálkozás. Alighanem többet markolhatott volna vele, ha mondjuk ´96 táján veselkedik neki - akkor, amikor élete legsötétebb, súlyos identitásproblémákkal, válással és nonstop drogozással megszomorított évei voltak mögötte, olyan időszak, amikor kétszer is a halál közelébe katapultálta magát (először egy borotvapenge, aztán egy aranylövés segítségével). Akkori nyilatkozatai igazán megrendítők, és éppen ez az érzelmi töltés hiányzik a lemezéből ahhoz, hogy több lehessen egy kellemes, de gyakorlatilag teljesen veszélytelen produkciónál. Az újrakezdhetés hálája hallható ki belőle, kár, hogy én meg a pokolból való jelentéseket vártam.

A színpadon Dave mögött klaszszikus felállású zenekar tevékenykedett: dobos, basszer, billentyűs és gitáros. Mindegyikük tette a dolgát, de csak a gitáros pali vétette igazán észre magát ízes és nagyvonalú hangjaival, kivált olyankor, ha ujjára került a slide-gyűrű, meg ha nem tett be neki az olykor kényelmetlenül túlvezérelt hangzás. A Paper Monsters mind a tíz számát bemutatták, és ez nem tett feltétlenül jót az estének, én legalábbis szívesen eltekintettem volna az I Need You vagy az A Little Piece semmitmondó pillanataitól. Az éppen klipen futó Dirty Sticky Floors ellenben frissen szólt, és emlékezetes volt az ihletettségével már a lemezen is kimagasló Black And Blue Again és Stay párosa is. Az is kiderült persze, hogy Dave-nek a szólóbulijain egyelőre elengedhetetlen a Depeche Mode-számok beiktatása: akárhogyan is forgatom, igazából az A Question Of Time, a Walking In My Shoes vagy az I Feel You jelentették ennek a koncertnek a csúcspontjait. Ezeket gitárcentrikusabban, s az eredetijüknél gyorsabb tempóval játszották, ami szerintem egyáltalán nem ártott nekik, az utolsó ráadás akusztikus gitárra meg harmóniumra hangszerelt verziói pedig egyenesen üdítően szellemesek voltak. Gahan újfent meggyőző frontember bírt lenni: klasszikus rockpózokkal élt, pörgette a mikrofonállványt, forgott a tengelye körül, hol itt tűnt föl, hol meg amott, megénekeltette híveit és így tovább, s mivel mindez többnyire jól állt neki, el is adta a bulit szépen, ahogy kell. Ezen az estén nem ügyelt olyan kínosan a pontosságra, viszont mélyebben és erőteljesebben énekelt, mint szokott, néhol már-már morrisonosan. Az látszott rajta, hogy meg kíván dolgozni a közönségért, s pont ez az alapállás szükségeltetett ahhoz, hogy ne érezhessük eltékozoltnak ezt a neki adott száz percünket.

Greff András

Budapest Sportaréna, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?