Koncert: Pörgött-forgott (Dave Gahan)

  • Greff András
  • 2003. július 3.

Zene

Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.
Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.

Dave szólólemezéről, a Paper Monstersről egyébiránt az a véleményem, hogy kissé megkésett próbálkozás. Alighanem többet markolhatott volna vele, ha mondjuk ´96 táján veselkedik neki - akkor, amikor élete legsötétebb, súlyos identitásproblémákkal, válással és nonstop drogozással megszomorított évei voltak mögötte, olyan időszak, amikor kétszer is a halál közelébe katapultálta magát (először egy borotvapenge, aztán egy aranylövés segítségével). Akkori nyilatkozatai igazán megrendítők, és éppen ez az érzelmi töltés hiányzik a lemezéből ahhoz, hogy több lehessen egy kellemes, de gyakorlatilag teljesen veszélytelen produkciónál. Az újrakezdhetés hálája hallható ki belőle, kár, hogy én meg a pokolból való jelentéseket vártam.

A színpadon Dave mögött klaszszikus felállású zenekar tevékenykedett: dobos, basszer, billentyűs és gitáros. Mindegyikük tette a dolgát, de csak a gitáros pali vétette igazán észre magát ízes és nagyvonalú hangjaival, kivált olyankor, ha ujjára került a slide-gyűrű, meg ha nem tett be neki az olykor kényelmetlenül túlvezérelt hangzás. A Paper Monsters mind a tíz számát bemutatták, és ez nem tett feltétlenül jót az estének, én legalábbis szívesen eltekintettem volna az I Need You vagy az A Little Piece semmitmondó pillanataitól. Az éppen klipen futó Dirty Sticky Floors ellenben frissen szólt, és emlékezetes volt az ihletettségével már a lemezen is kimagasló Black And Blue Again és Stay párosa is. Az is kiderült persze, hogy Dave-nek a szólóbulijain egyelőre elengedhetetlen a Depeche Mode-számok beiktatása: akárhogyan is forgatom, igazából az A Question Of Time, a Walking In My Shoes vagy az I Feel You jelentették ennek a koncertnek a csúcspontjait. Ezeket gitárcentrikusabban, s az eredetijüknél gyorsabb tempóval játszották, ami szerintem egyáltalán nem ártott nekik, az utolsó ráadás akusztikus gitárra meg harmóniumra hangszerelt verziói pedig egyenesen üdítően szellemesek voltak. Gahan újfent meggyőző frontember bírt lenni: klasszikus rockpózokkal élt, pörgette a mikrofonállványt, forgott a tengelye körül, hol itt tűnt föl, hol meg amott, megénekeltette híveit és így tovább, s mivel mindez többnyire jól állt neki, el is adta a bulit szépen, ahogy kell. Ezen az estén nem ügyelt olyan kínosan a pontosságra, viszont mélyebben és erőteljesebben énekelt, mint szokott, néhol már-már morrisonosan. Az látszott rajta, hogy meg kíván dolgozni a közönségért, s pont ez az alapállás szükségeltetett ahhoz, hogy ne érezhessük eltékozoltnak ezt a neki adott száz percünket.

Greff András

Budapest Sportaréna, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.