Koncert: Pörgött-forgott (Dave Gahan)

  • Greff András
  • 2003. július 3.

Zene

Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.
Mifelénk még az sem elégséges a tisztességes telt házhoz, ha valaki anno a Beatlesben játszott, úgyhogy nem állíthatnám, hogy különösebben meglepett volna a Budapest Sportaréna kábé ötvenszázalékos telítettsége Dave Gahan hétfő esti szeánszán. A helyválasztás egyébiránt teljes félreértés: az aréna egy Depeche Mode-bulihoz illő választás lett volna, ám szólóturnéján Dave többnyire sokkal kisebb helyeken játszik mindenfelé.

Dave szólólemezéről, a Paper Monstersről egyébiránt az a véleményem, hogy kissé megkésett próbálkozás. Alighanem többet markolhatott volna vele, ha mondjuk ´96 táján veselkedik neki - akkor, amikor élete legsötétebb, súlyos identitásproblémákkal, válással és nonstop drogozással megszomorított évei voltak mögötte, olyan időszak, amikor kétszer is a halál közelébe katapultálta magát (először egy borotvapenge, aztán egy aranylövés segítségével). Akkori nyilatkozatai igazán megrendítők, és éppen ez az érzelmi töltés hiányzik a lemezéből ahhoz, hogy több lehessen egy kellemes, de gyakorlatilag teljesen veszélytelen produkciónál. Az újrakezdhetés hálája hallható ki belőle, kár, hogy én meg a pokolból való jelentéseket vártam.

A színpadon Dave mögött klaszszikus felállású zenekar tevékenykedett: dobos, basszer, billentyűs és gitáros. Mindegyikük tette a dolgát, de csak a gitáros pali vétette igazán észre magát ízes és nagyvonalú hangjaival, kivált olyankor, ha ujjára került a slide-gyűrű, meg ha nem tett be neki az olykor kényelmetlenül túlvezérelt hangzás. A Paper Monsters mind a tíz számát bemutatták, és ez nem tett feltétlenül jót az estének, én legalábbis szívesen eltekintettem volna az I Need You vagy az A Little Piece semmitmondó pillanataitól. Az éppen klipen futó Dirty Sticky Floors ellenben frissen szólt, és emlékezetes volt az ihletettségével már a lemezen is kimagasló Black And Blue Again és Stay párosa is. Az is kiderült persze, hogy Dave-nek a szólóbulijain egyelőre elengedhetetlen a Depeche Mode-számok beiktatása: akárhogyan is forgatom, igazából az A Question Of Time, a Walking In My Shoes vagy az I Feel You jelentették ennek a koncertnek a csúcspontjait. Ezeket gitárcentrikusabban, s az eredetijüknél gyorsabb tempóval játszották, ami szerintem egyáltalán nem ártott nekik, az utolsó ráadás akusztikus gitárra meg harmóniumra hangszerelt verziói pedig egyenesen üdítően szellemesek voltak. Gahan újfent meggyőző frontember bírt lenni: klasszikus rockpózokkal élt, pörgette a mikrofonállványt, forgott a tengelye körül, hol itt tűnt föl, hol meg amott, megénekeltette híveit és így tovább, s mivel mindez többnyire jól állt neki, el is adta a bulit szépen, ahogy kell. Ezen az estén nem ügyelt olyan kínosan a pontosságra, viszont mélyebben és erőteljesebben énekelt, mint szokott, néhol már-már morrisonosan. Az látszott rajta, hogy meg kíván dolgozni a közönségért, s pont ez az alapállás szükségeltetett ahhoz, hogy ne érezhessük eltékozoltnak ezt a neki adott száz percünket.

Greff András

Budapest Sportaréna, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.