Lemez: Vérgőzös múlt (Tricky: Vulnerable)

  • Kesjár Ádám
  • 2003. július 3.

Zene

Biztos többen emlékeznek arra, hogy jó tíz éve milyen látványosan élvezkedtek vájt fülűek a triphopnak elkeresztelt, s azóta természetes halált halt stílus nagyszerűségén. Biztos mindenkinek megvan az összes Massive Attack- meg Portishead-album a polcokon, és biztosan sokan sajnálták, amikor az egész (amúgy nem érdemtelen) felhajtás véget ért. Én onnan kezdem ezt az időszámítást, amikor az egomán, félig saját tudattalanjában élő, antiszociális Tricky elhagyta az MA-t, hogy szólóban mutassa meg mindenkinek, milyen szar érzés végtelenül frusztráltnak, dühösnek és szétesettnek lenni.
Biztos többen emlékeznek arra, hogy jó tíz éve milyen látványosan élvezkedtek vájt fülűek a triphopnak elkeresztelt, s azóta természetes halált halt stílus nagyszerűségén. Biztos mindenkinek megvan az összes Massive Attack- meg Portishead-album a polcokon, és biztosan sokan sajnálták, amikor az egész (amúgy nem érdemtelen) felhajtás véget ért. Én onnan kezdem ezt az időszámítást, amikor az egomán, félig saját tudattalanjában élő, antiszociális Tricky elhagyta az MA-t, hogy szólóban mutassa meg mindenkinek, milyen szar érzés végtelenül frusztráltnak, dühösnek és szétesettnek lenni.

Biztos sokan kaptak hidegrázást a pályafutását indító albumok (Maxinquaye, Nearly God, Pre-Millenium Tension) bármelyikétől. A bódult ütemek, sötét hangok, gyönyörű vokálok maradtak, de ez már nem triphop, nem lehet bekategorizálni, mondjuk, hogy egy folyamatosan az összeomlás szélén álló elme jeladása a világnak. A mélypont a ´98-as Angels With Dirty Faces volt, egy mindent elsöprő orgazmus a mocsokkal folytatott beteges szeretkezés végén. Majd évekig tartó agonizálás után kisajtolta végre a legutolsó cseppet is magából és a partnerévé szegődött, hipnotikus hangú Martinából.

A krízist követően Tricky Amerikába költözött, és a Juxtapose dj Muggszal közös hip-hopos lazításával, majd a ragyogóan popos, feltűnően összeszedett BlowBackkel nyugtatta a kedélyeket. Utóbbin közreműködőként szerepelt a háromnegyed Red Hot Chili Peppers, Alanis Morisette, Cindy Lauper és a live-os Ed Kowalczyk.

A csúnya, sötét felhők elvonultával egy olasz lány, Constanza Francavilla segítségével kezdődött újra az élet. A Vulnerable Tricky eddigi legegyszerűbb, legbefogadhatóbb alkotása, melyen szokatlanul szabadjára engedi, előtérben hagyja legújabb énekesnőjét. A korábbiakban oly´ jellemző klausztrofób hangulat mindössze nyomokban lelhető fel, a hangszerelés meglepően szellős, a jövő-menő zörejek nem nyomják agyon a dalokat, a ritmusok nem esnek másodpercenként darabokra, mondhatni, hallgatóbarát. Constanza lebegős énekét remekül ellenpontozza a Trickytől megszokott döcögős, morgolódó énekszerűség, briliánsan lüktet a nyitó Stay, sírnivalóan melankolikus a What Is Wrong, és jó hallani a Cure Love Catsének értő kezek által átgyúrt változatát. Jókedvre ez a lemez sem fakaszt, a totális lelki nyomort azonban mindaddig feledni lehet, amíg végszóként felcsendül a Search, Search, Survive monoton gitárloopja, Tricky dörmögésével és Constanza olasz kántálásával. Egy hosszú pillanatra bevillan a vérgőzös múlt.

Kesjár Ádám

Anti Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?