A második számként eljátszott Waldstein szonáta zárótételében tökéletes logikával sorakoztak egymás után a variációk, semmi sem volt "sok", semmi sem lett túlszínezett, mégis mesés színekben pompázott minden. Ránki csodálatos, már-már impresszionista hangköltészetet teremtett a zongorán.
A szünet után került sor az F-dúr szonátára (op. 54.). A recenzens úgy tudja, ezt a furcsa félremekművet, Szvjatoszlav Richter próbálta divatba hozni, mindamellett nem sok sikerrel, továbbra is ritkán játszott darab. Kár. A szinte alattomos tempo di mineutto kezdés után a dübörgő oktávmenetek Beethoven egyik legkülönösebb első tételévé avatják ezt a zenét: se nem scherzo, se nem tánc, előremutatás a kései művek vadul groteszk zenéihez. Ránki egészen bartókosan, megszállott monotóniával viharoztatta elő a tételt, így aztán fölmutatta az összefüggést a pálya zárószakaszával, ez a tétel az Asz-dúr szonáta (op. 110) második tételének démonikus-szarkasztikus fényében nyerte el valódi helyét a beethoveni életműben.
Az este fényponját a zárószámként előadott nagy Asz-dúr szonáta (op. 110) jelentette. Ránki az első tételben a megszokottnál egy picit gyorsabb tempót vett, meggátolva ezzel a romantikus alvajárást. A szonáta interpretációjának próbaköve nyilvánvalóan a hatalmas zárótétel, hiszen csak nagy előadó képes egybefogni az itt egymásnak feszülő roppant ellentéteket, az arioso dolente szívbe markoló panaszát, aztán a fúgát, később a sirató visszatérését, végül pedig megfesteni - a fúgatéma megfordításának földolgozásával - a szonáta végtelenbe futó ívét. Ez a tétel jelentette Ránki programjának végső értelmét, egyben Beethoven művészetének egy lehetséges summáját: a szonátaforma önmagát megszüntetve-megőrizve felbomlik, miközben átalakul kvázi fantáziává.
Nagy koncert volt, azon kevesek egyike, melyek arra biztatnak, hogy ezentúl éljünk egy kicsit összefogottabban.
- csont -