Koncert: Szonátafantázia (Ránki Dezső Beethoven-estje)

  • - csont -
  • 2001. november 1.

Zene

Már az első ütemeknél eldőlt minden. Ránki Dezső oly sok poézissel, a belső szólamok plaszticitása iránti elkötelezettséggel, a balkéz lopakodóan felfutó menetei iránti oly roppant odaadással indította az op. 27-es Esz-dúr szonátát, hogy a recenzens rögvest érezte, szép esténk lesz október 26-án az MTA zsúfolásig megtelt dísztermében. Köztudott, hogy párjával, az úgynevezett Holdfény szonátával együtt az op. 27. a quasi una fantasia megjelölést viseli. A koncert egész műsorának ez lehetett volna a mottója. Ránki a kevésbé szonátaszerű, a műfaj és a forma kanonizált ismérveit alig figyelembe vevő Beethoven-művekből rakta össze műsorát. Felületesen nézve inkább romantikus, mint klasszikus volt tehát a program, de Ránki a jelentős művészekhez méltóan gondoskodott arról, hogy a dolog ennél egy kicsit bonyolultabb legyen. Ugyanis a legkevésbé sem romantikusan adta elő ezeket a Beethoven-kor nyelvtana szerint meglehetősen formabontó kompozíciókat. Nem zúgatta össze a pedállal a futamokat, egy pillanatra sem hatott úgy, mint aki holdfényre vetett szemekkel zongorázik. És noha érzelmesen muzsikált, nem vált sohasem érzelgőssé, a látszólagos túláradás mellett folyvást fölmutatta a forma vasfegyelmét.
Már az első ütemeknél eldőlt minden. Ránki Dezső oly sok poézissel, a belső szólamok plaszticitása iránti elkötelezettséggel, a balkéz lopakodóan felfutó menetei iránti oly roppant odaadással indította az op. 27-es Esz-dúr szonátát, hogy a recenzens rögvest érezte, szép esténk lesz október 26-án az MTA zsúfolásig megtelt dísztermében. Köztudott, hogy párjával, az úgynevezett Holdfény szonátával együtt az op. 27. a quasi una fantasia megjelölést viseli. A koncert egész műsorának ez lehetett volna a mottója. Ránki a kevésbé szonátaszerű, a műfaj és a forma kanonizált ismérveit alig figyelembe vevő Beethoven-művekből rakta össze műsorát. Felületesen nézve inkább romantikus, mint klasszikus volt tehát a program, de Ránki a jelentős művészekhez méltóan gondoskodott arról, hogy a dolog ennél egy kicsit bonyolultabb legyen. Ugyanis a legkevésbé sem romantikusan adta elő ezeket a Beethoven-kor nyelvtana szerint meglehetősen formabontó kompozíciókat. Nem zúgatta össze a pedállal a futamokat, egy pillanatra sem hatott úgy, mint aki holdfényre vetett szemekkel zongorázik. És noha érzelmesen muzsikált, nem vált sohasem érzelgőssé, a látszólagos túláradás mellett folyvást fölmutatta a forma vasfegyelmét.

A második számként eljátszott Waldstein szonáta zárótételében tökéletes logikával sorakoztak egymás után a variációk, semmi sem volt "sok", semmi sem lett túlszínezett, mégis mesés színekben pompázott minden. Ránki csodálatos, már-már impresszionista hangköltészetet teremtett a zongorán.

A szünet után került sor az F-dúr szonátára (op. 54.). A recenzens úgy tudja, ezt a furcsa félremekművet, Szvjatoszlav Richter próbálta divatba hozni, mindamellett nem sok sikerrel, továbbra is ritkán játszott darab. Kár. A szinte alattomos tempo di mineutto kezdés után a dübörgő oktávmenetek Beethoven egyik legkülönösebb első tételévé avatják ezt a zenét: se nem scherzo, se nem tánc, előremutatás a kései művek vadul groteszk zenéihez. Ránki egészen bartókosan, megszállott monotóniával viharoztatta elő a tételt, így aztán fölmutatta az összefüggést a pálya zárószakaszával, ez a tétel az Asz-dúr szonáta (op. 110) második tételének démonikus-szarkasztikus fényében nyerte el valódi helyét a beethoveni életműben.

Az este fényponját a zárószámként előadott nagy Asz-dúr szonáta (op. 110) jelentette. Ránki az első tételben a megszokottnál egy picit gyorsabb tempót vett, meggátolva ezzel a romantikus alvajárást. A szonáta interpretációjának próbaköve nyilvánvalóan a hatalmas zárótétel, hiszen csak nagy előadó képes egybefogni az itt egymásnak feszülő roppant ellentéteket, az arioso dolente szívbe markoló panaszát, aztán a fúgát, később a sirató visszatérését, végül pedig megfesteni - a fúgatéma megfordításának földolgozásával - a szonáta végtelenbe futó ívét. Ez a tétel jelentette Ránki programjának végső értelmét, egyben Beethoven művészetének egy lehetséges summáját: a szonátaforma önmagát megszüntetve-megőrizve felbomlik, miközben átalakul kvázi fantáziává.

Nagy koncert volt, azon kevesek egyike, melyek arra biztatnak, hogy ezentúl éljünk egy kicsit összefogottabban.

- csont -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.