Koncert: Továbbadni egy legendát (Isaac Hayes a Wieseni Jazzfesztiválon)

  • Bognár Tamás
  • 1997. július 17.

Zene

Egy negyvenes háziasszony előszedi gondosan bekészített jointját. Egy keveset headbangel, aztán felugrik, és a korlátot kezdi rázni, majd a harmadik cigi után a táncoló tömegbe veti magát. Jazzfesztiválokhoz kevésbé illő jelenet ez, de végtére is itt van Isaac Hayes, a soul-funk élő legendája. És van még pár hasonló kaliberű hölgy a fekete csődör tíz méter sugarú félkörében. Ha némi tudatmódosító szerrel is, de legalább másfél órára közelebb kerülhetnek ahhoz a két évtizedes álomhoz, hogy ez a hímkirály lemászik a padláson őrzött képekről, és érdes hangján megbúgatja őket.

Egy negyvenes háziasszony előszedi gondosan bekészített jointját. Egy keveset headbangel, aztán felugrik, és a korlátot kezdi rázni, majd a harmadik cigi után a táncoló tömegbe veti magát. Jazzfesztiválokhoz kevésbé illő jelenet ez, de végtére is itt van Isaac Hayes, a soul-funk élő legendája. És van még pár hasonló kaliberű hölgy a fekete csődör tíz méter sugarú félkörében. Ha némi tudatmódosító szerrel is, de legalább másfél órára közelebb kerülhetnek ahhoz a két évtizedes álomhoz, hogy ez a hímkirály lemászik a padláson őrzött képekről, és érdes hangján megbúgatja őket.

Az álcázás tökéletes. Az 1942-es születésű Hayes minimum tizenöt évvel tűnik fiatalabbnak, érzéki kisugárzása pedig kortalan. Pedig lenne mitől gyűröttnek látszania. Négy évtizedes karrier az övé huszonkét lemezzel: előbb toplistás sikerek, Oscar-díj a Shaft fimzenéjéért, aztán a hanyatlás a 80-as évek diszkójával, nívótlan filmszerepekkel, majd többéves félreállás után ´95-ben a visszatérés két zseniális albummal.

Hayes fénykora nagyjából egybeesik a Stax kiadó történetével. Innen indult Otis Redding, Rufus Thomas, Booker T és az MG´s, Wilson Pickett. Hayes a korai hatvanas években még névtelen billentyűs, majd megszületnek az első - egyelőre a Sam and Dave duónak írt - slágerek. A két és fél perces soulsikerek után jönnek a saját művek, de mondandóját már nem sűríti a kislemezek keretébe, hanem tíz-húsz perces darabokkal pszichedelikus utazásokra invitálja a hallgatót. Az ének visszafogott és tompított, a pop lágysága és a gospel hajlításai nélkül, a zene hipnotikus hangulatú, orgonára és fúvósokra alapozva. Újszerűen alkalmazza a nagyzenekari kíséretet mind a balladákban, mind a gyorsabb tempójú funkykban.

A koncert felét a pszichedelikus soul jelenti, kissé ugyan eltolva a Stevie Wonder- vagy Barry White-féle tolmácsolás irányába. A rajongói azt mesélik, ilyen zenét hallgatva nemzették őket a szüleik. Hayes szerint a mostani "I wanna sex you up" és "Do me" generációnak gőze sincs a csábítás művészetéről, nincs előjáték, hiányzik a képzelet.

A program másik, szerencsére hosszabb részét a férfifülnek feltétlenül izgalmasabb funky képezi. Tizenkét ember a színpadon: a négy billentyűs között Hayes, továbbá három gitáros, két dobos és három vokalista. Úgy szólnak néha, mint az égrengés; nemcsak a sátoron kívül, de belül is dörög és villámlik. A csajok lenyűgöző természetességgel nyomják a koreográfiát és a hihetetlen kórusokat. Kapunk egy kis pszichedélia-ízelítőt is: amikor a gitáros önállósul, jön a kattanás.

A funkolás iskolapéldája és az est fénypontja a Shaft. A karmester kiáll a zenekar elé, és Steven Seagalt megszégyenítő karaterúgásokkal levezényli az akciót.

A zenekar többsége fekete és benne jár a korban. A kivétel a két fehér, kölyökképű, Beastie Boys-féle billentyűs srác. Hogy kerülnek ide? Ez az ember soha nem kereste a fehér kegyeket. Egy héttel Martin Luther King halála előtt még együtt masírozott a Polgárjogi Mozgalommal. Nigériában tiszteletbeli törzsfőnöki, Ghanában királyi címmel tüntették ki. ´93-tól a World Literacy Crusade aktivistája: több országban működik sikerrel ez a szervezet az írástudatlanság ellen, a hajléktalanok, drogosok, egykori gangtagok körében.

A Mystery Train című Jarmusch-filmben a távol-keleti hősök Memphis utcáit járják Elvis misztériuma után kutatva. Kevésbé köztudott, hogy a Stax kiadó épülete is a város egyik utcájában áll. Pár évvel ezelőtt lerombolták, de Jarmuschnak még sikerült a hosszú házfalból felvenni és a filmbe csempészni néhány villanásnyi kockát. Továbbadni egy legendát.

Bognár Tamás

Wiesen, július 5.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.