Könyv: Háromnegyed kilenc van (Bereményi Géza: A telihold dalai)

Zene

A képzőművészeti albumairól (Kis és Nagy monográfiák) és népszerű tudományos ismeretterjesztő sorozatairól (Világ-Egyetem) ismert Kulturtrade Kiadó a Könyvhétre Bereményi Géza A telihold dalai című kötetével jelentkezett. Nagyon helyes. A líra ugyan nem tudomány, de logikus, hogy szükséges. De líra-e, amit Bereményi művel? Ez itt a kérdés, Sekszpír Viliam.
A képzőművészeti albumairól (Kis és Nagy monográfiák) és népszerű tudományos ismeretterjesztő sorozatairól (Világ-Egyetem) ismert Kulturtrade Kiadó a Könyvhétre Bereményi Géza A telihold dalai című kötetével jelentkezett. Nagyon helyes. A líra ugyan nem tudomány, de logikus, hogy szükséges. De líra-e, amit Bereményi művel? Ez itt a kérdés, Sekszpír Viliam.

Az Előszóban mindjárt fölteszi a szerző a költői (szövegírói?) kérdést: Nevezhetem verseknek őket? Ugyan, minek nevezzelek. Ha már, akkor sokkal inkább versek, mint néhány úgynevezett költő úgynevezett verse mostanság. Bereményi nem akárki tekintély pennájába kapaszkodik: Balassi is ad notam írta verseit. Igen ám, de Balassi verseinek kottáját nem dudorásszuk olvasás közben, Bereményi szövegei (kedvenc fordulatával: na jó, dalszövegei; na jó, na jó: dalai) pedig Cseh Tamás zenéjére emlékeztetnek, egynémely darabot e zene "visz el". A "belső zene" - az belőlem hiányzik. Ennyiben én nem vagyok költő. Maradjunk ennyiben.

A belső címlap nem zavartatja magát holmi poétikai vitáktól, tényt közöl: A verseket (na jó, na legjobb: Zene: Fényes Sz. Vers: G. Dénes) Bereményi Géza válogatta, az első ciklust a Katona József Színházban 1977-ben (sic!) Cseh Tamás előadásában bemutatott legújabb dalokból, a második ciklust korábbi dalokból állította össze. (Természetesen l997-ről van szó, akad még néhány szomorú elírás: Marilyn Moroe, Dobay Péter, Ismeret elméleti [sic!] tétel, zárójel bezárva.) Az első ciklus gyakorlatilag a Telihold... összes, kiegészítve az Új dalokból A magyarok Istene dalával, amely - alcíme szerint Lánchíd - itt is a helyén van. A második ciklus pedig nem is válogatás, inkább szemezgetés, mustra, mutatvány; nagy lelkierő kellett a sok-sok dal kihagyásához (segíthetett a szerkesztő, Sík Csaba), az olvasónak (dúdolónak) pedig a szíve szakad meg (halld később).

Mint egy valódi verseskötet, a könyv erős felütéssel kezdődik, invokációval: Csak egy szót adj! (ad notam Zrínyi: Adj pennámnak erőt, ugy irhassak mint volt). Aztán rögvest megjelenik a Telihold, a jelen műsornak, / nagy átfogó képe, / a Holdnak fénye, mely sárga fonálként húzódozik végig a szövegeken, mint motív: telihold lehetett, amikor megszületett; A nők vérét szívó sárga Hold; Telihold tüze a folyóra vetül. De hol van a telihold előadást, lemezt, CD-t megtartó ereje például a legutóbbi Levél nővéremnek 2. egységéhez képest (egy nap játszódik, mint az Ulysses, s mint az élet), vagy akár a Műcsarnok arcképeihez hasonlítva, hogy a Nagy Trilógia (Levél nővéremnek, Antoine és Désiré, Fehér babák takarodója) megkomponáltságáról már ne is beszéljünk. De beszéljünk. A lemezek (hol voltak akkor a CD-k!) borítói, a lemeztokok szinte novellákat tartalmaztak, a dalokat összekötő szöveg olykor fontosabb és jobb volt. A Teliholdban (s úgy a Földön is) sajnos elúrhodott a politika, politikai vers, csasztuska (Demokrácia, Pénzügyisek, Mélyduma keringő, A bérgyilkos dala, Mesél a Duna, Kék páviánok). Bereményinek - és még sokan másunknak - nemcsak ez utóbbiakkal van baja, de a zöld rinocéroszokkal is, s akkor még nem is danolt a pirosfehérzöld menyétekről és rókákról (nem mondhatunk görényt, mert ez már levédett állat), valamint a fenn héjázó szentjánosbogarakról, pedig már a kertekben vannak.

A Telihold másik sugárkoszorúja a lírai darabokat nyalábolja egybe: Szerelmes dal, Telihold, A képek dala, Agyő, Sámán dal. S a Telihold nemcsak a költőt, de a filozófust is hasztalan vonításra ihleti, mert az emlékkönyvlíra emlékkönyvbölcselettel kevercsezik. Bereményit nem azokér´ a sorokért szeretjük, ahol az aktuálpolitika tésztáját a líra dagályai dagasztják, csipetnyi okoskodással megszórva: Magasba száll a kenyér ára / ólommal telve a pára, // de azt, hogy téged nem értelek, / hogy is köszönjem meg neked // azt, hogy szeretlek. Ebben nincs köszönet. Ilyenkor kell igazán a zenei hallás.

Bereményi, az epikus, azokban a dalokban a legjobb, ahol történeteket mesél: Széna tér (A Fehér babák... Tábori lap Karády Katalinnak dalának párdarabja), A parkett ördöge, Tóth Mariann. Ezek miatt megbocsátunk a bereményis rímekért (már észre sem vesszük, oly természetesek), a legszebb: Aki rég az Éj Császára volt, / főorvos a MÁV kórházban most. Ha gonoszak vagyunk és/vagy poénkodunk, azt mondhatnánk: az első ciklusban három jó sor van, az egyik kétharmadát Arany János írta (hideg éj sziszeg aztán), a másik kettőt Kosztolányi (jobb lenne [Kosztolányinál: volna, pitiáner megjegyzésem] élni, de túl a fák már / aranykezükkel intenek nekem). Ez így nem igaz: jók még a József Attila-áthallások, például: Hát gyere, te Duna, folyj át szívemen, vagy az Ady-modor: s a Duna kacagott odakint...

Ez persze így sem igaz: az Égő Hold Kalap egészen gyönyörű. De engem egy atavisztikus szókapcsolat ríkatott meg, reggelre kelve, igen, ez már 1977, a második ciklus előhangja.

A feléhez ért a könyv, ha eddig azt kérdeztük, némely dal miért van benne, akkor most azt, miért nincs? Ez már a legendás Bereményi (és Cseh Tamás, Csereményi), kultikus sorok: A legjobb kirándulásunk / kilencszázhatvankettő elején volt; orrcsontom eltörött / a múzeum mögött; hi-hi-hi-hij, / Dosztojevszkij! És sorolhatnánk még, ha benne lennének a könyvben. A Fehér babákból egy dal sincs (nekem leginkább a Salgótarján, A kezdet kezdete és a Vőlegény hiányzik), az első lemez - számomra - alapdala, Egy kitalált személy sincs itt, továbbá egy másik személy, a 424-es is másutt vesztegel. Nem sportszerű a hiánylista, hiszen jó, Ami van, különben is, aki többre vágy, kapcsolja be a Mambó magnót, kazettás magnót, lemezjátszót, CD-t, és olvasgasson egy kis zöld könyvet, 1991-ben adta ki A Közművelődés Háza (nem is egy világnézeti klub) Tatabányán (nem is Salgótarjánban), a címlapon Cseh Tamás épp akkora betűkkel van kiírva, mint Bereményi (talán itt is odafért volna), címe Dalok - Cseh Tamás zenéjére (ezzel kezdeti poétikai problémánk is megoldódott). Ebben a könyvben - viszonylagos időrendben - az 1971-es Désirétől az 1989-es Szülésig szinte minden dal benne van, még több is.

A Teliholdban is a Désiré a legkorábbi; nemhiába ez a - mondjuk ki, na - vers az ős (Lajos)forrás, van még egy(nehány), például a kimaradt Micsoda útjaim, ezek antológiadarabok, nem csak egy daloskönyvben. A legkésőbbi a Somlai Margit, 1992-ből, a Levél nővéremnek 2. dala. Nincsen más ezekben a dalokban, csak az ötvenes évek szűk levegője, a hatvanas évek, amikor, mint tudjuk, tetőzött az ifjúsági probléma, a hetvenes évek "aranykora" után A nyolcvanas évek... a semmibe néznek. A könyv végén újra megérkezünk a kilencvenes évekbe, az ördögi kör bezárult. A - valójában - utolsó vers utolsó strófájában a könyv egy magzati kérdéssel zárul: Azt hallom égi fülemmel / nem tudod, merre is menj el, / hol találj énnekem jó helyet, / gyanúsan döngsz fejem felett, / hol fogsz megszülni? Hol? Itt. Az ócska vidékről nincs menekvés.

A Nagy Generáció szavatossági ideje lejárt, már itt a Nagy (avagy Kis) Degeneráció (Benedek Szabolcs szabatos kifejezése), mit keresek én köztük, mint aki közészorult, mint aki halkan belelépett. Az ócska cipő nem enged, oly vastagon lepte a sár, mely lehúz, befed, ápol s eltakar. Ezt a cipőt és ezeket a dalokat nem lehet lehúzni, belőlünk vannak.

Egy biztos: én nem megyek moziba többé (Kern), nem megyek el az Illés legújabb búcsúkoncertjére, se Konczra, se Zoránra. Se. Nem nézek több csetamást (Költő, hazudj!), de szorongva elolvasom, szorongva várom a legeslegújabb dalokat.

Balassival és Zrínyivel kezdte, könyvét Bereményi Shakespeare-rel zárja, nem titkoltan immár önarckép, arc poétika a Dal a ravaszdi Williamről: ő ez a ravaszdi, s mi Viszkető háttal bámuljuk őt, / idők hajlását felismerőt, továbbá Mi itt állunk és a szánk nyitva van, / hogy miket tud ez a Sekszpír Viliam.

Itt lenne a vége (a könyvnek és eme írásnak), ám a kötetben fotók is vannak, Novák Emil 1978-as felvételei. Az egyiken Cseh Tamás épp gondolkodóban, karórával. Ha jól látom, háromnegyed kilenc van. Délelőtt van vagy este? Egy bizonyos: későre jár.

Tehát: még nem késő.

Sajó László

Kulturtrade Kiadó, Budapest, 1997, 89 oldal, 595 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.