Koncert: Ugyanaz másképp (Kraftwerk: Tour 2004)

  • B. I.
  • 2004. június 3.

Zene

A hatalmas kivetítő előtt négy konzol, azokon egy-egy Sony VAIO laptop és egy-egy keyboard. A gépeket négy öltönyös, csak a legszükségesebb mozdulatokat végző ember kezeli.

A kivetítõn az éppen futó számok szövegrészletei vagy a dalokat képileg megjelenítõ grafikák, kliprészletek pörögnek. A koncert végi Guten Abend! Auf Wiedersehn!-t leszámítva nincs kontaktus a nézõkkel – akiknek a többsége persze pontosan tudta, mire adta ki a pénzét: az előadás a lényegét tekintve, beleértve a játszott darabok többségét, évtizedek óta ugyanaz. (Ámbár a technika fejlődése időközben a minimálisra apasztotta az eszközparkot.)

A dolog azonban változatlanul – és immár harminc éve – mûködik. Ennek minden bizonnyal oka a megközelíthetetlenségnek az a mítosza, amelyet a Kraftwerk nemcsak élő fellépésein, de egész eddigi munkásságában is következetesen építgetett. Az együttes csak minimális információt szivárogtat ki magáról: nem véletlen, hogy amikor tavaly augusztusban – tizenhét év után – új sorlemezzel rukkoltak elõ (lásd: Magyar Narancs, 2003. október 2.), arról még a legelszántabb rajongók is alig pár hónappal a nagy esemény elõtt értesültek csak. Persze, a mítosz önmagában semmit sem érne, ha azt nem három évtizednyi kemény munka, máig ható (és megkerülhetetlen) zenei újítások hitelesítenék. No meg az, hogy a Kraftwerk nevéhez (ennyi idõ múltán ez kockázat nélkül kijelenthetõ) fűződnek az elektronikus zene örökzöldjei – amikbõl bõven jutott a 2004-es koncertsorozat repertoárjába is.

Sõt: a több mint kétórás program egy nonstop slágerparádé. A hagyományos bevezetõ (a hivatalos honlap – www.kraftwerk.com – alapszignálja néhány percig, majd a vocoderes köszöntés) után történetük egyik legsikeresebb lemezének címadójával, a Man Machine-nal nyitottak, ráadásul az eredeti, 1978-as hangszereléssel és (a vörös és fekete színek uralta) képi világgal. A rendkívül szuggesztív indítás szintjét az Expo remixelt változata nem is bírta tartani: a kellő fordulatszámra az új lemez darabjai és a nagy sláger Model után állt vissza az előadás, hogy aztán a modernizált "klasszikusok" – Autobahn, Radioactivity, Trans-Europe Express, a Komputer Welt néhány dala, The Robots – és a tavalyi lemez opusai végig bûvöletben tartsák a jónépet. A négy részbõl álló mûsor végén Ralf Hütter, Fritz Hilpert, Henning Schmitz és Florian Schneider a bevált koreográfia szerint (és saját "szólóját" követõen) egyesével hagyta el a színpadot; ráadást nem adtak, de hát itt ez a természetes. A négy hónapos, három kontinenst érintõ, 57 koncertbõl álló turné budapesti állomásán a Kraftwerk megrendítõen újat nem produkált – de a megszokott formát magas színvonalon hozta, ami elég is a változatlan népszerûséghez. (Az együttesrõl, illetve a Tour 2004 egyes európai koncertjeirõl a www.kraftwerk.hu weboldalon olvashatók információk, beszámolók.)

B. I.

Budapest Sportaréna, 2004. május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.