Koncert: Ugyanaz másképp (Kraftwerk: Tour 2004)

  • B. I.
  • 2004. június 3.

Zene

A hatalmas kivetítő előtt négy konzol, azokon egy-egy Sony VAIO laptop és egy-egy keyboard. A gépeket négy öltönyös, csak a legszükségesebb mozdulatokat végző ember kezeli.

A kivetítõn az éppen futó számok szövegrészletei vagy a dalokat képileg megjelenítõ grafikák, kliprészletek pörögnek. A koncert végi Guten Abend! Auf Wiedersehn!-t leszámítva nincs kontaktus a nézõkkel – akiknek a többsége persze pontosan tudta, mire adta ki a pénzét: az előadás a lényegét tekintve, beleértve a játszott darabok többségét, évtizedek óta ugyanaz. (Ámbár a technika fejlődése időközben a minimálisra apasztotta az eszközparkot.)

A dolog azonban változatlanul – és immár harminc éve – mûködik. Ennek minden bizonnyal oka a megközelíthetetlenségnek az a mítosza, amelyet a Kraftwerk nemcsak élő fellépésein, de egész eddigi munkásságában is következetesen építgetett. Az együttes csak minimális információt szivárogtat ki magáról: nem véletlen, hogy amikor tavaly augusztusban – tizenhét év után – új sorlemezzel rukkoltak elõ (lásd: Magyar Narancs, 2003. október 2.), arról még a legelszántabb rajongók is alig pár hónappal a nagy esemény elõtt értesültek csak. Persze, a mítosz önmagában semmit sem érne, ha azt nem három évtizednyi kemény munka, máig ható (és megkerülhetetlen) zenei újítások hitelesítenék. No meg az, hogy a Kraftwerk nevéhez (ennyi idõ múltán ez kockázat nélkül kijelenthetõ) fűződnek az elektronikus zene örökzöldjei – amikbõl bõven jutott a 2004-es koncertsorozat repertoárjába is.

Sõt: a több mint kétórás program egy nonstop slágerparádé. A hagyományos bevezetõ (a hivatalos honlap – www.kraftwerk.com – alapszignálja néhány percig, majd a vocoderes köszöntés) után történetük egyik legsikeresebb lemezének címadójával, a Man Machine-nal nyitottak, ráadásul az eredeti, 1978-as hangszereléssel és (a vörös és fekete színek uralta) képi világgal. A rendkívül szuggesztív indítás szintjét az Expo remixelt változata nem is bírta tartani: a kellő fordulatszámra az új lemez darabjai és a nagy sláger Model után állt vissza az előadás, hogy aztán a modernizált "klasszikusok" – Autobahn, Radioactivity, Trans-Europe Express, a Komputer Welt néhány dala, The Robots – és a tavalyi lemez opusai végig bûvöletben tartsák a jónépet. A négy részbõl álló mûsor végén Ralf Hütter, Fritz Hilpert, Henning Schmitz és Florian Schneider a bevált koreográfia szerint (és saját "szólóját" követõen) egyesével hagyta el a színpadot; ráadást nem adtak, de hát itt ez a természetes. A négy hónapos, három kontinenst érintõ, 57 koncertbõl álló turné budapesti állomásán a Kraftwerk megrendítõen újat nem produkált – de a megszokott formát magas színvonalon hozta, ami elég is a változatlan népszerûséghez. (Az együttesrõl, illetve a Tour 2004 egyes európai koncertjeirõl a www.kraftwerk.hu weboldalon olvashatók információk, beszámolók.)

B. I.

Budapest Sportaréna, 2004. május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.