könyv - 7 RÉTEG 3

  • Mikó Ivett
  • 2011. január 20.

Zene

A minimáldizájnba álmodott borító erõsen szubkulturális vállalkozást takar - a "gördeszkás társadalom" állta az ezerpéldányos underground kiadvány költségeit. A 7 Réteg egy 2008-ban indult sorozat, melynek harmadik részéhez értünk; mondhatni, az értelmiségi deszkások missziója ez, tán abból a célból, hogy megmutassák, fontosabb dolguk is akad, mint az aszfalton ízizni.

A mû fekete-fehér képanyaga nem ragad le a trükkök vagy a sokkoló esések-látványsérülések ábrázolásánál. Stílszerûen a grafika-rajz kategóriával kezdik a tárlatot. A hobbimunkák között érdekes Faniszló Ádám Neptunus-ábrázolása, és a floppyk közé applikált velociraptor (Korok címû munkájában). Az egyszerûen fogalmazó irodalmi blokkban égõ csipkebokorként jelenik meg elõttünk egy ízig-vérig kortárs szöveg, a Parti Nagy Lajoson szocializálódott Závada Péter Gillette Szimfóniája. A kötet érdemi részét a fotók adják. Ed Templeton nem elég, hogy kaliforniai pro-skater, de a képzõmûvészet minden ágán függ: festõ, fotós, videomûvész, grafikus és szobrász - munkáiból térre szabott installációt készít hamarosan az Ernst Múzeumnak. A szintén amerikai Jai Tanju természetfotóival véteti észre magát. A hazai fotósok érzelmi és élethelyzeti ábrázolásra törekszenek, úgy tûnik, hogy környezetük hiteles textúrájának bemutatásához a portré elengedhetetlen: egy karakteres arcban ugyanúgy megláthatjuk ezt a világot, mint egy skate-parkban.

Miért hét réteg a címe? Egy gördeszkalap hét lemezbõl áll (amit griptape fed be, ami a cipõ tapadását szolgálja - világos, nem?).

Szerzõi kiadás, 2010, 120 oldal, 1000 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.