Könyv - "A nő az ösztöneimben" - Kiss Tibor Noé: Inkognitó

  • Kovács Bálint
  • 2010. augusztus 5.

Zene

Kiss Tibor Noé önvallomása, az Inkognitó a szorongás és a magány regénye - a kettő tökéletesen kiegészíti egymást, és egyik sem szűnhet meg, amíg az elbeszélő, Tibor meg nem tud békélni Noémival, azaz saját magával. Tibor ugyanis transznemű (vagy ahogy egy internetes "személyiségteszt" megállapítja, talán transznemű): nőnek érzi magát, és ha ezt valahogy ki tudja fejezni - jobb híján sminkkel és női ruhákkal -, akkor boldogabb. ' legalábbis így fogalmaz - de ennek a boldogságnak nyomát sem találni a regényben.

Kiss Tibor Noé önvallomása, az Inkognitó a szorongás és a magány regénye - a kettő tökéletesen kiegészíti egymást, és egyik sem szűnhet meg, amíg az elbeszélő, Tibor meg nem tud békélni Noémival, azaz saját magával. Tibor ugyanis transznemű (vagy ahogy egy internetes "személyiségteszt" megállapítja, talán transznemű): nőnek érzi magát, és ha ezt valahogy ki tudja fejezni - jobb híján sminkkel és női ruhákkal -, akkor boldogabb. ' legalábbis így fogalmaz - de ennek a boldogságnak nyomát sem találni a regényben.

Az Inkognitó minden egyes sorából melankólia, szomorúság árad. A két szálon - egyrészt a múltban, másrészt egy szombati nap eseményeit jelen időben mesélve - futó történet elején például egy boldognak tűnő gyerekkor, aztán egy tökéletesen átlagos délután képe rajzolódik ki. Az egyikben a focibolond Tibort apja minden szombaton elviszi az ificsapattal focizni, miután anyukája szalámis szendvicset csinált neki. A másikban a tévében megy egy meccs, miközben a felnőtt elbeszélő takarít, és barátnője hívását várja, hogy egyeztessenek az esti buliról. A többnyire nagyon rövid, rideg kijelentő mondatok a helyzetekhez képest túlontúl tárgyszerűnek tűnnek, s ez már elég ahhoz, hogy lehangoltnak és lehangolónak is érezzük őket. Aztán jön egy-egy olyan mondat, amelyik igazolja az érzést - mint amikor a gyerek már egyedül indul a meccsre, "szalámis szendvics nélkül", később, a jelenben pedig már szendviccsel vagy a nélkül, de legfeljebb a tévében van meccs: "Porszívó, felmosóvödör, fertőtlenítőillat, szivacs, cigaretta, futballmeccs. Szombat délután." Vagy ami maradt belőle.

Kiss Tibor Noé szövege pont olyan, ahogy az ember elképzel egy nehéz vallomást: előbb csak kerülgeti a témát, nehezen tér a tárgyra, és amikor kibökte, amit akart, akkor sem oldódik fel, inkább még jobban összezavarodik. Ez - egy lelkiállapot pontos tükrözése - hol előnye, hol pedig hátránya a regénynek. Előny, ha a hajszálpontos szerkesztettségről, dramaturgiáról van szó, a leírt cselekmény és a sugallt hangulat vagy érzelmek remek összecsengéséről, és hátrány a zavarodottságot egyébként jól leképező, de kissé csapongó, a költőiségért minden egyebet feláldozó részek esetében. Szerencsére bőven túlsúlyban vannak az előbbiek.

Kiss Tibor Noé nem tud szabadulni az időtől - elbeszélője újra meg újra a másodperceket, perceket számlálja. S ahogy a másodperceket sorolja, úgy következnek a szenvtelen, felsorolásszerű mondatok is egymás után - mintha elbeszélőjük legfőképp túl akarna lenni végre mindazon, amit leír.

Ritka, hogy egy-egy fontos momentum részletesen ki lenne fejtve; Kiss Tibor Noé ehelyett inkább sejtet, tömörít. Ez pedig csak fokozza a távolságtartás, a szenvtelenség érzetét - az anyuka öngyilkossági kísérlete is mindössze pár sort tesz ki, csakúgy, mint a transznemű Tibor/Noémi élete szempontjából meglehetősen fontos epizód, amikor kipróbálja, hogy azért érzi-e jobban magát Noémiként, mert esetleg a férfiakhoz vonzódik. (A válasz egyértelmű nem.) A tömörség legtöbbször hatványozza a drámaiságot - Kiss Tibor Noénak lenyűgöző tehetsége van a lényeg összesűrítéséhez.

"A főtt krumpli száraz volt és ízetlen, ezt meg kell mondanom [a pincérnek]" - gondolja Noémi egy étteremben, hogy azonnal hozzáfűzze: "De reklamálhat-e bármiért is egy férfi, női ruhában?" Ennyi - és minden el lett mondva arról a folyamatos szorongásról, gyötrődésről, amivel az elbeszélő életének minden másodpercében küzd; nemcsak egy randevún, nemcsak sminkelés közben, nemcsak akkor, ha undorodva végigmérik, hanem minden egyes, lassan telő (és mániákusan számolgatott) másodpercben. Máskor pedig annyit ír: "A rúzs, a púder és a parfüm eltakarta a férfit, de nem kelthette életre a nőt. A nő az ösztöneimben létezett, a test csak alkalmazkodni próbált a maga módján". Mindemellett a szerző mintegy mellesleg felülírja mindazt, amit oly sokan gondolnak a transzneműekről (általában egyébként a transzvesztitákról) - hogy magamutogató, feltűnési mániás népség volnának. A genderkérdés egyébként már pusztán a foci főmotívummá emelésével elegánsan el van intézve: az egyik legférfiasabbnak kikiáltott hobbi határozta meg Tibor gyerekkorát - na és?

A nemi identitás hajszolása lehetőséget ad más értelmezésnek is a transzneműség- és önéletrajzi regényként való olvasaton túl: az Inkognitó beilleszthető az énkereső, identitáskereső regények hosszú sorába is, hiszen a benne ábrázolt kétségbeesett énképkutatás érzékeny leírása ekként is megállja a helyét. Kiss Tibor Noé úgy írta meg első regényét, a nálunk nemigen létező "coming out irodalom" fontos és már csak ezért is kiemelt figyelmet érdemlő darabját, hogy egy nagyon is konkrét, kibeszéletlen és érdekes témáról mond el többet, mint itthon eddig alighanem bárki - s közben univerzális marad.

Alexandra, 2010, 168 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”