Kiállítás

„Ezektől várhatnám...”

Kovásznai György (1934–1983) életmű-kiállítása

Zene

"...hogy értékeljék a művészetemet." Az idézett mondat a Kovásznai alteregójának is tekinthető Mohai Zsolt kirakatrendező szájából hangzik el a Habfürdő című egész estés animációs filmben, közvetlenül azután, hogy a meg nem értett dekoratőrművész elszökik menyasszonya elől, majd menedékre lel Parádi Annuska búvárruhájában. 

Az önironikusan szenvelgő kijelentés ugyan a felpuhuló Kádár-rendszerben meggazdagodott kispolgárok értékrendszerének kritikája, de ugyanolyan aktuális ma is: mit kezdjen a magyar művészettörténet-írás és a filmtörténet a Magyar Nemzeti Galériában most bemutatott, a nyilvánosság és a szakma előtt eleddig szinte ismeretlen életművel?

Mint azt az Iványi-Bitter Brigitta kutatása nyomán megrendezett kiállítás és az igényes katalógus mutatja, az elegáns és kritikus dandyként is jellemzett Kovásznai György sajátos és komplex összművészetet alkotott, amely látszólag totálisan eltér a korszak hivatalos vagy szubkulturális jelenségeitől. Kovásznai, "a veszedelmes irodalmi huligán" egyrészt számos színművet, novellát, verset, regényt, kritikát, esszét és tanulmányt írt, melyek nagy része éppen azért maradt fenn, mert a neoavantgárd művészeti élet egyik központi alakja, az állambiztonsági szolgálatnak Orvos fedőnéven jelentő dr. Végh László a lakásán tartott felolvasások során hangfelvételt készített róluk. (Ezek többsége még nem hozzáférhető, így az irodalomtörténészek haladékot kaptak.) Az életmű magvát a Pannónia stúdióban készített majd harminc animációs film adja - ebből a kiállításon csak néhány látható, de a katalógushoz tartozó DVD-melléklet szinte mindegyiket tartalmazza. Rövidfilmjei számos nemzetközi díjat nyertek, többet nagy sikerrel vetítettek a mozikban a nagyfilm előtt (az 1968-as, Korniss Dezső képein alapuló Egy festő naplóját a megemlékezések szerint állva tapsolta meg a közönség), de akadt köztük olyan is (Egy gitáros fiú a régi képtárban, 1964), amely egészen 1988-ig tiltólistán maradt. Mai szemmel jól látható, hogy úgynevezett művészfilmjei mellett legalább olyan érdekesek a nagyközönségnek szánt darabok, amelyekben Zorán, az Illés, az LGT, a Hungária, a KEX, Koncz Zsuzsa, Kovács Kati vagy az Omega együttes zenél, vagy azok, amelyekben a hetvenes évek elejének Budapestje tűnik fel bárjaival, füstös presszóival, izgő-mozgó, cigarettázó lakóival egyetemben (a Körúti esték 1972-ből és A 74-es nyár emléke).

Az MNG-beli kiállítás a festőt helyezi a középpontba - jó okkal. Kovásznai festőnek tekintette magát (igaz, a festményei egyetlen korabeli kiállításon sem szerepeltek), animációs filmjeit saját festményei és rajzai alapján készítette el. A felső szinten kronologikus rendben haladó kiállítás Kovásznai főiskolai tanulmányaival indul, Ék Sándor, Bortnyik festményeivel jelezve azt a lehangoló közeget - "ha az ember bevisz egy almát a Fónyi osztályába, óra végére az is megszürkül" -, amelyből az öntörvényű fiatalember kitört: 1954-ben elhagyva a főiskolát, két évig bányászként, majd hajógyári munkásként dolgozott. Nemcsak a lélektelen szocreált, hanem - mint kritikus baloldali - a modernizmus hagyományát is elvetette, s bár kapcsolatba került az Európai Iskola egyes tagjaival és eltérő szemléletű művészeti csoportokkal, mindig is saját, mindenkitől független és szabad útját járta. (Talán ebből a totális szabadságból is eredeztethető, hogy igen éles, de nagyon is megfontolandó kritikával illette Kondor Béla és Barcsay Jenő művészeti pozícióját.) Nem mintha korai animációs filmjeinek nyelve teljesen egyedülálló lett volna: első filmje, a montázson és papírkivágáson alapuló Monológ (1963) a lengyel Jan Lenica munkáival rokonítható, s a legenda szerint mindössze egyetlen nap alatt elkészített Átváltozások (1964) is párhuzamba vonható Witold Griesz festményeken alapuló filmjeivel. Saját "hangja" a hatvanas évek végére alakult ki - amennyiben egyéni kézjegynek tekintjük a saját stílus hiányát, a stíluspluralizmust. A filmeken gesztusok nyomát viselő vastag festékrétegek, lírai akvarellek, szkeccsek, pálcikarajzok, szürreális látomások, karikatúrák fordulnak egymásba, megspékelve művészet- és kultúrtörténeti utalásokkal (Murillo angyalkái egy atomfelhő felett lebegnek, feltűnik Delacroix "Marianne-ja" és a roueni katedrális). A váratlan metamorfózisok mögött pedig ott lüktet a humor, az abszurd, a csúfondáros, ironikus szabadság, amely teljesen egyedülállóvá teszi művészetét (még ha felszínesen akár rokoníthatnánk is az új festészet stílusjegyeivel).

Kovásznai mozgó festményeket, egymásba forduló képeket készített - kérdés, hogy egy-egy darab megáll-e önmagában, tekinthetjük-e bármelyiket egyedi műalkotásnak. Míg a körfolyosón bemutatott, a francia forradalmat "feldolgozó" ‚a Ira (1973) fázisrajzainak esetében inkább a nem felé billen a mérleg, igen a válasz az 1980 után készített, az utolsó teremben vagy az aulában látható festmények esetében. 1980-ban derült ki, hogy a művész súlyos leukémiában szenved. Kovásznai lemondott az orvosi kezelésről, s akárcsak Altorjai Sándor, átdolgozta egyes festményeit - szívszorító látvány, miként változott át az egyik, a Habfürdőben is szereplő vidám festmény a végérvényes elmúlás látomásává (Temetés). Kovásznai éles elméjű, magányos és végtelenül szabad, korát megelőző, igazi posztmodern művész volt. Mintha épp jókor lépett volna elő a túlvilágról - eljött az idő, amely megérti, és végre értékeli is.

Magyar Nemzeti Galéria, A épület. Nyitva: szeptember 26-ig. Habfürdő - zenés trükkfilm szívdobbanásra (1979, 78 perc), vetítések: kedden és csütörtökön 16, szombaton 11 és 16 órakor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.