könyv - BEREGI TAMÁS: PIXELHÕSÖK

  • - gulyás -
  • 2011. január 13.

Zene

Beregi a hazai tollforgatók azon kicsiny táborához tartozik, amelynek tagjai a videojátékkritika-írást szakújságírói színvonalon művelték; hosszú időn keresztül, elmélyülten, a játékok iránti tiszta érdeklődéstől vezetve gyakorolta a szakmáját. Pár éve tervezte már videojáték-szeminárium elindítását az egyik hazai egyetemen - felteszem, ennek az elhatározásának a kései (de nem megkésett) gyümölcse e kötet.
Beregi a hazai tollforgatók azon kicsiny táborához tartozik, amelynek tagjai a videojátékkritika-írást szakújságírói színvonalon mûvelték; hosszú idõn keresztül, elmélyülten, a játékok iránti tiszta érdeklõdéstõl vezetve gyakorolta a szakmáját. Pár éve tervezte már videojáték-szeminárium elindítását az egyik hazai egyetemen - felteszem, ennek az elhatározásának a kései (de nem megkésett) gyümölcse e kötet.

Beregi nem árul zsákbamacskát: rögtön a könyve bevezetõjében leszögezi, hogy a videojátékok történetét 2000-ig követte, a legújabb trendekrõl nem kívánt írni. A korlátozás nehezen érthetõ, pláne, ha az utóbbi tíz évnek az iparág felfutását elhozó, meghatározó fontosságú eseményeit vesszük számba, de kis szájhúzással még talán el tudnánk fogadni. Nagyobb baj, hogy a szerzõ mindvégig érezhetõen nem tudja eldönteni, milyen mélységben tudósítson a különbözõ fejleményekrõl. Leírásai így néhol túlságosan részletezõek, máshol érthetetlenül triviálisak lesznek. Ennek esnek áldozatul - többek között - a videojáték-fejlesztés hazai történetét taglaló részek. Bár az elkészített interjúk (többek között Ádám Zoltánnal, a Last Ninja elfeledett hazai atyjával) hiánypótlóak, sajnos a szerzõ bennfentessége olykor kínos, kizárólag a haveri kör számára értékelhetõ helyzeteket is teremt. A legfájóbb azonban, hogy a hazai szcéna 90-es évek végi és 2000-es évek eleji, dicsõséges és nemzetközileg is releváns, ámde tiszavirág-életû aranykorát mindössze egyetlen oldalba szuszakolta Beregi.

Maga a kötet egyébiránt elsõ látásra igényes külsõt mutat, azonban részleteiben már feltûnnek a pongyolaságai. Szinte minden oldalra jut tördelési-elírási-nyelvhelyességi hiba, emellett pedig az elnézhetõnél többször ütközik az - egyébként gazdag és változatos - képanyag a szövegdobozokkal. Mindezek ellenére hiánypótló, fontos munka, csak éppen Beregi korábbi munkái okán nagyobbak voltak az elvárásaink.

VINCE, 2010, 443 oldal, 5995 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.