könyv - BORISZ AKUNYIN: A HALÁL SZERELMESE

  • K. G.
  • 2009. október 29.

Zene

Afféle Holt Költők Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetű spiritiszta vezetésével verselő széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következő a Halállal frigyre lépők sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielőtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé.
Afféle Holt Költõk Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetû spiritiszta vezetésével verselõ széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következõ a Halállal frigyre lépõk sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielõtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé. De nem õ, hanem egy irkutszki gátlásait leküzdeni vágyó vidéki leányzó az új, sorrendben nyolcadik Fandorin-krimi fénypontja, aki kamaszos extravaganciából siklót melenget a keblén, s fõ célja, hogy Moszkvába érve tragikus hirtelenséggel, költõnõhöz illõ keretek közt veszítse el szüzességét. Ez a kívánsága hamar teljesül is, de mint azt meglepve tapasztalja, sehol a francia regényekben leírt élvezet: na, majd a Halál - gondolja az izgalmat keresõ kisnõ, s csak megerõsíti elhatározásában, hogy reklamáció eleddig egyetlen sikeres öngyilkostól sem érkezett. Az irodalom és történelem bolhapiacán elõszeretettel forgolódó Akunyin ezúttal Robert Louis Stevenson Öngyilkosok klubját és a telefonra még újdonságként tekintõ századforduló dekadenciáját választotta e polgári berkekben mozgó Fandorin-esethez. Remek alkalom, hogy egymás után ontsa a halálváró, dilettáns rímeket: a korboncnoktól a lánglelkû poétáig sokféle "így írtok ti"-mutatványt bemutat, a kelleténél valamivel többet is. Igyekszik leplezni, hogy ezt a részt nem csak a stílusparódiák kedvéért írta, de az e célból alkalmazott történetmesélési truváj (egy fizetett rendõrségi besúgóval, egy oknyomozó riporterrel és a már említett kékharisnyával, az õ eltérõ stílusú feljegyzéseikkel mesélteti a történetet) túlontúl okos, hogy ne derüljön fény a turpisságra. Másrészrõl viszont egy kriminek, melyben színre lép az Eksztázis Nõstényoroszlánja, sok mindent elnéz az olvasó.

Fordította: Szabó Mária. Európa, 2009, 273 oldal, 2900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.