könyv - BORISZ AKUNYIN: A HALÁL SZERELMESE

  • K. G.
  • 2009. október 29.

Zene

Afféle Holt Költők Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetű spiritiszta vezetésével verselő széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következő a Halállal frigyre lépők sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielőtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé.
Afféle Holt Költõk Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetû spiritiszta vezetésével verselõ széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következõ a Halállal frigyre lépõk sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielõtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé. De nem õ, hanem egy irkutszki gátlásait leküzdeni vágyó vidéki leányzó az új, sorrendben nyolcadik Fandorin-krimi fénypontja, aki kamaszos extravaganciából siklót melenget a keblén, s fõ célja, hogy Moszkvába érve tragikus hirtelenséggel, költõnõhöz illõ keretek közt veszítse el szüzességét. Ez a kívánsága hamar teljesül is, de mint azt meglepve tapasztalja, sehol a francia regényekben leírt élvezet: na, majd a Halál - gondolja az izgalmat keresõ kisnõ, s csak megerõsíti elhatározásában, hogy reklamáció eleddig egyetlen sikeres öngyilkostól sem érkezett. Az irodalom és történelem bolhapiacán elõszeretettel forgolódó Akunyin ezúttal Robert Louis Stevenson Öngyilkosok klubját és a telefonra még újdonságként tekintõ századforduló dekadenciáját választotta e polgári berkekben mozgó Fandorin-esethez. Remek alkalom, hogy egymás után ontsa a halálváró, dilettáns rímeket: a korboncnoktól a lánglelkû poétáig sokféle "így írtok ti"-mutatványt bemutat, a kelleténél valamivel többet is. Igyekszik leplezni, hogy ezt a részt nem csak a stílusparódiák kedvéért írta, de az e célból alkalmazott történetmesélési truváj (egy fizetett rendõrségi besúgóval, egy oknyomozó riporterrel és a már említett kékharisnyával, az õ eltérõ stílusú feljegyzéseikkel mesélteti a történetet) túlontúl okos, hogy ne derüljön fény a turpisságra. Másrészrõl viszont egy kriminek, melyben színre lép az Eksztázis Nõstényoroszlánja, sok mindent elnéz az olvasó.

Fordította: Szabó Mária. Európa, 2009, 273 oldal, 2900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.