könyv - BORISZ AKUNYIN: A HALÁL SZERELMESE

  • K. G.
  • 2009. október 29.

Zene

Afféle Holt Költők Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetű spiritiszta vezetésével verselő széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következő a Halállal frigyre lépők sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielőtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé.
Afféle Holt Költõk Társasága ütötte fel a fejét Moszkvában: a Turgenyev-kinézetû spiritiszta vezetésével verselõ széplelkek azon versengenek, hogy ki legyen a következõ a Halállal frigyre lépõk sorában. Bizony, a szektaszokás szerint nagy kegy az, ha valaki önkezével vethet véget életének, amit számos jó házból való moszkvai meg is tesz, mielõtt Eraszt Fandorin maga is beáll a halálváró rímfaragók közé. De nem õ, hanem egy irkutszki gátlásait leküzdeni vágyó vidéki leányzó az új, sorrendben nyolcadik Fandorin-krimi fénypontja, aki kamaszos extravaganciából siklót melenget a keblén, s fõ célja, hogy Moszkvába érve tragikus hirtelenséggel, költõnõhöz illõ keretek közt veszítse el szüzességét. Ez a kívánsága hamar teljesül is, de mint azt meglepve tapasztalja, sehol a francia regényekben leírt élvezet: na, majd a Halál - gondolja az izgalmat keresõ kisnõ, s csak megerõsíti elhatározásában, hogy reklamáció eleddig egyetlen sikeres öngyilkostól sem érkezett. Az irodalom és történelem bolhapiacán elõszeretettel forgolódó Akunyin ezúttal Robert Louis Stevenson Öngyilkosok klubját és a telefonra még újdonságként tekintõ századforduló dekadenciáját választotta e polgári berkekben mozgó Fandorin-esethez. Remek alkalom, hogy egymás után ontsa a halálváró, dilettáns rímeket: a korboncnoktól a lánglelkû poétáig sokféle "így írtok ti"-mutatványt bemutat, a kelleténél valamivel többet is. Igyekszik leplezni, hogy ezt a részt nem csak a stílusparódiák kedvéért írta, de az e célból alkalmazott történetmesélési truváj (egy fizetett rendõrségi besúgóval, egy oknyomozó riporterrel és a már említett kékharisnyával, az õ eltérõ stílusú feljegyzéseikkel mesélteti a történetet) túlontúl okos, hogy ne derüljön fény a turpisságra. Másrészrõl viszont egy kriminek, melyben színre lép az Eksztázis Nõstényoroszlánja, sok mindent elnéz az olvasó.

Fordította: Szabó Mária. Európa, 2009, 273 oldal, 2900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.