könyv - FERDINAND VON SCHIRACH BÛNÖS?

  • - urfi -
  • 2011. január 13.

Zene

című novellagyűjteményének két fő vállalása van, amelyek a könyv kettős vonzerejét jelentenék. Először is, a sztárügyvéd szerző saját praxisából válogatott esetei magára a véres rögvalóságra nyitnak ablakot, miközben besurranhatunk az igazságszolgáltatás zárt ajtói mögé, egy igazán hozzáértő szakember köpönyege alá rejtőzve.
címû novellagyûjteményének két fõ vállalása van, amelyek a könyv kettõs vonzerejét jelentenék. Elõször is, a sztárügyvéd szerzõ saját praxisából válogatott esetei magára a véres rögvalóságra nyitnak ablakot, miközben besurranhatunk az igazságszolgáltatás zárt ajtói mögé, egy igazán hozzáértõ szakember köpönyege alá rejtõzve. Másodszor, mindezt a rengeteg tudást nem holmi kriminológiai tanulmány végigrágása által, hanem élvezetes szépirodalmi szövegek olvasásával visszük be a szervezetünkbe. Sajnos egyik vállalás sem teljesül.

Szinte mindegyik elbeszélés ugyanarra a kaptafára készült. A nyitókép után megismerünk egy vagy több embert, a történetüket, a mindennapi nyavalyáikat, rögeszméiket, jellemüket; elõbb vagy utóbb történik egy bûneset, majd figyelemmel kísérjük a nyomozati szervek és a bíróság munkáját az ítéletig. Ez jó koreográfia lenne, ha az író nem végezne félmunkát mindhárom szinten. A bemutatott élet sablonos vagy hatásvadász, a portrék elnagyoltak és érzelgõsek, a gyilkosságok kiszámíthatók és hatásvadászok, a jogi procedúra leírása pedig bántóan leegyszerûsítõ.

A komoly Fähner elveszi az érzéki Ingridet, nagyon boldogok, de a nõ hamarosan házisárkánnyá változik (és el is hízik!), ám hiába, a férfi megesküdött a nászúton, hogy soha nem hagyja el. 72 évesen fogja magát, és fejszével feldarabolja a gonosz Ingridet. Az ügyvéd érzelmes védõbeszéde után csak három évet kap. Mikor szabadul, kertészkedik tovább, és küld egy láda almát az õ megmentõjének. Enynyi, tíz oldal, nincs túlbonyolítva. A szerzõ néha belekezd egy-egy tényleg érdekes jogi kérdés fejtegetésébe, de azért "nem terheli" túlságosan az olvasót (Fähner esetében: a büntetés filozófiája tíz sorban). Mindez összeszedetten, de döcögõs mondatokban, suta pátosszal, és inkább egyszerûen, mint letisztultan. De azért egyik novellát sem szívesen hagytam volna félbe.

Fordította: Várnai Péter. Partvonal, 2010, 176 oldal, 2990 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.