könyv - John Lydon, Keith és Kent Zimmerman: Rotten

  • Hó Márton
  • 2008. augusztus 7.

Zene

A punk halott, a Sex Pistols újra koncertezik, Johnny Rotten megint hetente hívja fel magára a figyelmet valami elcseszett botránnyal (legutóbb egy nyári fesztiválon a Bloc Party énekesével verekedett össze), mi meg bízunk benne, hogy az eredeti felállásban játszó Pistols olyan lesz a Szigeten, amilyennek lennie kell: egyszerű, magával sodró és végtelenül paraszt. Olyan, mint Johnny Rotten maga - az ő életében és életrajzi könyvében nincs helye mellébeszélésnek, finomkodásnak és visszafogottságnak.

A punk halott, a Sex Pistols újra koncertezik, Johnny Rotten megint hetente hívja fel magára a figyelmet valami elcseszett botránnyal (legutóbb egy nyári fesztiválon a Bloc Party énekesével verekedett össze), mi meg bízunk benne, hogy az eredeti felállásban játszó Pistols olyan lesz a Szigeten, amilyennek lennie kell: egyszerû, magával sodró és végtelenül paraszt. Olyan, mint Johnny Rotten maga - az õ életében és életrajzi könyvében nincs helye mellébeszélésnek, finomkodásnak és visszafogottságnak. Zenekara a leginkább félreértett és félreértékelt jelenség a mai napig is: a Sex Pistols nem azért volt jó, mert okkal vagy ok nélkül lázadtak, hanem mert azt csinálták, amihez kedvük volt. Egyszerû ez, mint a punkzene: zenekart csinálsz, lefogsz három akkordot, és koncertezel. A könyv szerkezete szétesett, az idõrend is csapongó, a stílus egyszerû, de nem is lehetne más, hiszen Johnny Rotten két társszerzõvel írta, ráadásul külön fejezeteket kapnak a Rotten-holdudvar meghatározó szereplõi: John Lydon, az apa, Paul Cook, a dobos, vagy Nora, a feleség. Pont a szétesettsége miatt hiteles a sztori, és helyükre kerülnek a mindig is gyanúsnak tûnõ legendák (a zenekar nem Malcolm McLaren butikjából indult, és Ronnie Biggsrõl, a nagy rock 'n' roll svindlis vonatrablóról is kiderül, hogy egy túlértékelt lúzer), a könyv legjobb részében pedig a Sid Vicious-Rotten-kapcsolat is kap egy fejezetet.

Õszinte, mint egy öreg punk.

Szántó Zsolt és Barangó fordítása, Cartaphilus, 2008, 403 oldal, 4600 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.