könyv - John Lydon, Keith és Kent Zimmerman: Rotten

  • Hó Márton
  • 2008. augusztus 7.

Zene

A punk halott, a Sex Pistols újra koncertezik, Johnny Rotten megint hetente hívja fel magára a figyelmet valami elcseszett botránnyal (legutóbb egy nyári fesztiválon a Bloc Party énekesével verekedett össze), mi meg bízunk benne, hogy az eredeti felállásban játszó Pistols olyan lesz a Szigeten, amilyennek lennie kell: egyszerű, magával sodró és végtelenül paraszt. Olyan, mint Johnny Rotten maga - az ő életében és életrajzi könyvében nincs helye mellébeszélésnek, finomkodásnak és visszafogottságnak.

A punk halott, a Sex Pistols újra koncertezik, Johnny Rotten megint hetente hívja fel magára a figyelmet valami elcseszett botránnyal (legutóbb egy nyári fesztiválon a Bloc Party énekesével verekedett össze), mi meg bízunk benne, hogy az eredeti felállásban játszó Pistols olyan lesz a Szigeten, amilyennek lennie kell: egyszerû, magával sodró és végtelenül paraszt. Olyan, mint Johnny Rotten maga - az õ életében és életrajzi könyvében nincs helye mellébeszélésnek, finomkodásnak és visszafogottságnak. Zenekara a leginkább félreértett és félreértékelt jelenség a mai napig is: a Sex Pistols nem azért volt jó, mert okkal vagy ok nélkül lázadtak, hanem mert azt csinálták, amihez kedvük volt. Egyszerû ez, mint a punkzene: zenekart csinálsz, lefogsz három akkordot, és koncertezel. A könyv szerkezete szétesett, az idõrend is csapongó, a stílus egyszerû, de nem is lehetne más, hiszen Johnny Rotten két társszerzõvel írta, ráadásul külön fejezeteket kapnak a Rotten-holdudvar meghatározó szereplõi: John Lydon, az apa, Paul Cook, a dobos, vagy Nora, a feleség. Pont a szétesettsége miatt hiteles a sztori, és helyükre kerülnek a mindig is gyanúsnak tûnõ legendák (a zenekar nem Malcolm McLaren butikjából indult, és Ronnie Biggsrõl, a nagy rock 'n' roll svindlis vonatrablóról is kiderül, hogy egy túlértékelt lúzer), a könyv legjobb részében pedig a Sid Vicious-Rotten-kapcsolat is kap egy fejezetet.

Õszinte, mint egy öreg punk.

Szántó Zsolt és Barangó fordítása, Cartaphilus, 2008, 403 oldal, 4600 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.