könyv - LAWRENCE BLOCK: A BETÖRő, AKI ZABOT HEGYEZETT

  • - banza -
  • 2010. január 28.

Zene

"Lehet, hogy bűnöző vagyok - feleltem -, de ettől még nem vagyok rossz ember. Hülyén hangozhat, de én meg rabja vagyok annak, hogy helyesen kell cselekedni" - mondja Bernie Rhodenbarr, Block szellemes és mély sorozatának betörő főhőse.
"Lehet, hogy bûnözõ vagyok - feleltem -, de ettõl még nem vagyok rossz ember. Hülyén hangozhat, de én meg rabja vagyok annak, hogy helyesen kell cselekedni" - mondja Bernie Rhodenbarr, Block szellemes és mély sorozatának betörõ fõhõse. Úgy hangzik ez, mint valami ars poetica, és ennél tömörebben aligha lehetne összefoglalni azt a morált, melyet Block és Bernie képvisel. Mint a korábbi könyvekben, Bernie ezúttal is helyesen cselekszik, amikor úgy dönt, hogy trükkösen és nem is egészen törvényesen, de megvédi Gulliver Fairborn író magánéleti jogait, és megakadályozza, hogy illetéktelen kezekbe kerüljenek a regényíró privát levelei. Az ok egyszerû: Fairborn írta egykor a Senki gyermeke címû regényt, amely megváltoztatta Bernie életét, és ezért úgy véli, tartozik az írónak valamivel. Mint a címbõl is kiderül, elég nyilvánvalóan Salinger alakja ihlette a regényt, aki évtizedek óta teljesen visszavonultan él, és akinek régi szerelme, Joyce Maynard pár éve valóban aukcióra vitte egy köteg hozzá írt régi szerelmes levelét. De Salinger a valóságban is megkapta azt, amit most Block költött neki, a licitálásban gyõztes amerikai milliomos visszaadta neki a papírokat.

Ám ez csak a regény egyik szála. A másikban természetesen megtörténik a gyilkosság, és mint mindig, ezúttal is Bernie lesz az elsõ gyanúsított, de a fõrendõr, a lenyûgözõen korrupt Ray Kirschmann most is támogatja, persze abban a reményben, hogy Bernie tolvajlása révén busás haszonra tehet szert. Ez is Block bámulatosan kiegyenlített moráljának része, õ már nem háborodik fel Ray megvesztegethetõségén, hiszen szerinte egy zsaru nagyjából olyan magától értetõdõen korrupt, mint ahogy télen esik a hó.

Fordította: Varga Bálint. Agave, 2009, 258 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."