Könyv - Leszáll, megtelepszik - Gergely Ágnes: Jonathan Swift éjszakái

  • Vári György
  • 2011. június 9.

Zene

A négy ciklusra osztott kötetet - amelynek ciklusaiban, ahogy a fülszöveg mondja, "négy férfi arcképe rajzolódik ki" - valóban az éjszaka motívuma uralja. Leszáll és megtelepszik, beborít lassan mindent, elmossa a nappal, a múlt kontúrjait, elvág saját történetünktől, mielőtt végképp magába nyelne: "Vésheted kőbe, elhull / ház, kút, bűn, út, erény. / Egy pillanatig éltem, / akár a fáklyafény." Az idézet azonban a Sámson című versből való. Az ő utolsó másodperce, amelyben mindent lerombolva elpusztította önmagát is, mégis örök, például e veszendőség példázataként.

A négy ciklusra osztott kötetet - amelynek ciklusaiban, ahogy a fülszöveg mondja, "négy férfi arcképe rajzolódik ki" - valóban az éjszaka motívuma uralja. Leszáll és megtelepszik, beborít lassan mindent, elmossa a nappal, a múlt kontúrjait, elvág saját történetünktől, mielőtt végképp magába nyelne: "Vésheted kőbe, elhull / ház, kút, bűn, út, erény. / Egy pillanatig éltem, / akár a fáklyafény." Az idézet azonban a Sámson című versből való. Az ő utolsó másodperce, amelyben mindent lerombolva elpusztította önmagát is, mégis örök, például e veszendőség példázataként.

A nyitóvers, a Kései fürdőzés kezdő képei egy jelzetten, megismételhetetlenül egyedi színhelyet és eseményt idéznek fel, csak sejthetünk mögöttük, ahogy Ferencz Győző is írja szép méltatásában (Holmi, 2011/2.), egy számunkra ismeretlennek megmaradó történetet. Az elképesztő koncentrációjú versek azt a villanást keresik, amelybe egy-egy történet minden drámaisága belesűríthető. A tájba beúszik váratlan képzettársítással a Szentírás másik alaptörténete a számunkra ismert földi élet kezdetéről: "A dombhajlatban nyáj halad. / Ábel terelt Káin földjére nyájakat." Káin és Ábel története sötét, nyomasztó elválást sejtet ugyan, mégis ez tartja meg a szöveget, emeli át az egyszeriből az örökbe úgy, hogy közben megtartja titokzatos, sejtelmes egyszeriségét: "'Kolomp szól'. Merre hallgatod - / azóta is a lábnyomodban baktatok." A vers ezután megismétli a tájelemeket, immár az elválásokról szóló örök történet részeként. A veszendő múlt azáltal válik örökké, hogy része lesz egy magasabb emlékezetnek, a kultúra történetének, azt alakítja tovább úgy, hogy verssé válik: "Te sem vagy itt? elmentél, amerre / a normannok, az etruszkok, a vizigótok? / Valaha itt egy rózsáról verset írtak. / Nem igaz, hogy az a vers megíródott?"

A történelem az örökös, monoton pusztításban ismétli magát, az alkotás pedig, azáltal, hogy megismétel, épp ettől a pusztulástól ment meg Gergely Ágnes versei szerint, ahogy az öregedés, a lassan közeledő halál és a felejtés magánpusztítása ellen is csak az véd meg, ha folytatásként mindazt, ami egyszeri volt életünkben, beleírjuk a nagy történetekbe. "valami vad imperatívusz / figyelmeztet az útjelekre / kéklik a kútvíz tiszta tömbje / készülj ha volt az életedre" - hangzik a felszólítás a Barlangi rajz záró versszakában, és a kötet nem más, mint e parancs beteljesítése. A szöveghagyomány másik könyvbéli kútfője a Szentírás mellett az angol költészet: megidézi-újramondja egy vers Wystan Hugh Auden Altatóját, egy másik William Wordsworth Ballada Lucy Grayről című verséhez kapcsolódik (mindkettő "eredetije" megtalálható a szerző saját fordításkötete, a nagyszerű Lélekvesztő lapjain, amelyhez érdemes rögtön hozzáolvasni a pár éve kiadott, érzékeny és okos fordításelemző munkát, a Tigrislázat - aki ezeket olvasta, már nehezen lesz meg költészet nélkül). A Wordsworth-versben a viharba veszett kis Lucy Gray lábnyomai egy idő után nem követhetőek, de szelleme felbukkan a lápon, "ha tűn az éj". Gergely Ágnes parafrázisának címe Lucy Gray emléke - a kislány emléke tehát az őt megidéző költemény emlékévé válik, a versbéli emlékezés mintájává. Ráadásul feltűnik a versben valami, ami nem Wordsworth-től ismerős: "Zarándokok körvonalát / párázza be a hold. / Léptük magába süppedő, / mint mellükön a folt." A mellen lévő folt sejteti, különösen annak, aki ismeri a költő nagy, az édesapjáról szóló gyászverseit, kik ezek a menetelők, akik belekerültek a Wordsworth-versbe. Gergely Ágnesnél a múlt minden nyoma belemosódik ugyan a hóba, de feltűnnek újra pontos, zárt, véglegesre munkált szövegekben, mások által megénekelt sorsok folytatásaként, hóban eltűnő lábak nyomán továbbindulva: "Vég nélküli az éjszaka, / határtalan a láp. / Fel-fellobog a híd fölött / egy halszálkás kabát."

Argumentum, 2010, 60 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.