könyv - Schäffer Zsuzsa: Genius Loci - Budapest

  • - kyt -
  • 2010. március 18.

Zene

Minden van ebben a fényképalbumban (de miért nagybetű az l - vagy hagyjuk ezt?), ami csak kedves lehet a kóborló budapesti hangulatgyűjtőnek. Kontrasztok: régi és új, fény és árnyék.
Minden van ebben a fényképalbumban (de miért nagybetû az l - vagy hagyjuk ezt?), ami csak kedves lehet a kóborló budapesti hangulatgyûjtõnek. Kontrasztok: régi és új, fény és árnyék. Hó puha ropogása, fák tavaszi ébredése. Teleobjektívvel beszûkített, közelebb húzott perspektívák, fényjátékok. Aztán a motívumok szintjén épületornamentika jó ízléssel kiemelt részlete, kivágással átértelmezett épületrészek, utcasarkok, kapualjak, földszintes udvarok, szállodák és bankok üvegfalai - mindez a belsõ kerületekbõl. Egy-egy magányosan elhaladó ember, köd, pára, omladék, régi idõk haldokló tárgyai. Ahogy lapozgatunk, összeáll egy díszletváros, ahol nem zajlik élet, az idõ valahogy megdermedt, és azóta egyre csak kristályosodik, rákövül mindenre.

Budapestet valóban nem fedezhetik föl elégszer a fotográfusok, de ezen az esztétizáló keresésén a törékenynek, rebbenõnek és filigránnak, a - mélységeket persze saját jogán, fotográfusi beavatkozás nélkül is sejtetõ - külszín iránti rajongáson mintha túllépne lassan az élet. A kor fanyarabb szelleme a ludas ebben? Az életnek, a hétköznapoknak a súlya, nyersesége az, ami hiányzik ezekbõl a képekbõl, netán az újdonság ereje? A halk szépség mintha megfakulna, mintha fogyatkozna valamikori hitelessége. Az emberi sürgés, a gesztusokban, az újonnan születõ és a szépség fogalma alá már negatív módon sem elhelyezhetõ látványelemekben megnyilvánuló változások legalább annyira részei a városnak, mint a ködlõ Duna, egy míves kapu, egy vakolatát vesztett utcafront.

Mi kellene ahhoz, hogy egy ilyen fényképalbum izgalmasabb legyen? Talán egy-egy mélyfúrás: elmélyülés válogatott témákban, részletekben. Vagy több szerkesztési, netán szóbeli reflexió, amely hûvösebb vagy épp sejtelmesebb távlatokba fordítja a nosztalgikus hangulatot. Habár békésen elborongani, elég olykor az is.

Hamu és Gyémánt Kiadó, 2009, 203 oldal, 8900 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.