könyv - Schäffer Zsuzsa: Genius Loci - Budapest

  • - kyt -
  • 2010. március 18.

Zene

Minden van ebben a fényképalbumban (de miért nagybetű az l - vagy hagyjuk ezt?), ami csak kedves lehet a kóborló budapesti hangulatgyűjtőnek. Kontrasztok: régi és új, fény és árnyék.
Minden van ebben a fényképalbumban (de miért nagybetû az l - vagy hagyjuk ezt?), ami csak kedves lehet a kóborló budapesti hangulatgyûjtõnek. Kontrasztok: régi és új, fény és árnyék. Hó puha ropogása, fák tavaszi ébredése. Teleobjektívvel beszûkített, közelebb húzott perspektívák, fényjátékok. Aztán a motívumok szintjén épületornamentika jó ízléssel kiemelt részlete, kivágással átértelmezett épületrészek, utcasarkok, kapualjak, földszintes udvarok, szállodák és bankok üvegfalai - mindez a belsõ kerületekbõl. Egy-egy magányosan elhaladó ember, köd, pára, omladék, régi idõk haldokló tárgyai. Ahogy lapozgatunk, összeáll egy díszletváros, ahol nem zajlik élet, az idõ valahogy megdermedt, és azóta egyre csak kristályosodik, rákövül mindenre.

Budapestet valóban nem fedezhetik föl elégszer a fotográfusok, de ezen az esztétizáló keresésén a törékenynek, rebbenõnek és filigránnak, a - mélységeket persze saját jogán, fotográfusi beavatkozás nélkül is sejtetõ - külszín iránti rajongáson mintha túllépne lassan az élet. A kor fanyarabb szelleme a ludas ebben? Az életnek, a hétköznapoknak a súlya, nyersesége az, ami hiányzik ezekbõl a képekbõl, netán az újdonság ereje? A halk szépség mintha megfakulna, mintha fogyatkozna valamikori hitelessége. Az emberi sürgés, a gesztusokban, az újonnan születõ és a szépség fogalma alá már negatív módon sem elhelyezhetõ látványelemekben megnyilvánuló változások legalább annyira részei a városnak, mint a ködlõ Duna, egy míves kapu, egy vakolatát vesztett utcafront.

Mi kellene ahhoz, hogy egy ilyen fényképalbum izgalmasabb legyen? Talán egy-egy mélyfúrás: elmélyülés válogatott témákban, részletekben. Vagy több szerkesztési, netán szóbeli reflexió, amely hûvösebb vagy épp sejtelmesebb távlatokba fordítja a nosztalgikus hangulatot. Habár békésen elborongani, elég olykor az is.

Hamu és Gyémánt Kiadó, 2009, 203 oldal, 8900 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.