Képzőművészet - Nem az vagyok, aminek hiszel - 4 humours

Zene

A kiállítás meghívóján Dürer Münchenben őrzött, 1526-ban készült két fatáblájának, a Négy apostol című festménynek a számítógépes átirata látható. A kiindulópontnak tekintett műalkotás nemcsak Jánost, Pétert, Pált és Márkot ábrázolja igen realisztikusan, hanem egyes kutatások szerint az alakok megfeleltethetőek a hippokratészi négy vérmérsékletnek, a méla (melankolikus), epés (kolerikus), vérmes (szangvinikus) és nyálkás (flegmatikus) személyiségtípusnak. A kiállítás címe is ezekre a kedélyállapotokra, illetve az elmélet szerint őket meghatározó testnedvekre (a fekete és sárga epére, a vérre, továbbá a nyálkára) utal, illetve arra, hogy ma már nem hihetünk abban, hogy a testnedvek keveredéséből kialakított kategóriák, sematikus elképzelések alkalmasak a világ egy-egy szeletének vagy egészének a leírására. Dékei Kriszta

A kiállítás meghívóján Dürer Münchenben őrzött, 1526-ban készült két fatáblájának, a Négy apostol című festménynek a számítógépes átirata látható. A kiindulópontnak tekintett műalkotás nemcsak Jánost, Pétert, Pált és Márkot ábrázolja igen realisztikusan, hanem egyes kutatások szerint az alakok megfeleltethetőek a hippokratészi négy vérmérsékletnek, a méla (melankolikus), epés (kolerikus), vérmes (szangvinikus) és nyálkás (flegmatikus) személyiségtípusnak. A kiállítás címe is ezekre a kedélyállapotokra, illetve az elmélet szerint őket meghatározó testnedvekre (a fekete és sárga epére, a vérre, továbbá a nyálkára) utal, illetve arra, hogy ma már nem hihetünk abban, hogy a testnedvek keveredéséből kialakított kategóriák, sematikus elképzelések alkalmasak a világ egy-egy szeletének vagy egészének a leírására.

A kiállítás kurátora, Bódi Kinga a négy lelkialkatot a kategorizálhatóság metaforájának tekinti, s e "tarthatatlan tipizálás" miatt olyan munkákból válogatott, amelyek nem vagy alig jellemzőek egy-egy művész "stílusára" vagy egyéni kézjegyére, és talán épp ezért eddig még nemigen voltak láthatóak. Aki azonban valamennyire ismeri az acb Galériában rendszeresen kiállító vagy az Irokéz-gyűjteményben szereplő művészek munkáit, az nem feltétlenül lepődik meg azon, ha Szarka Pétertől most nem számítógépes nyomatot, hanem egy ismert motívumát (bilincs) felhasználó rajzot, Mátrai Eriktől nem tövisből kirakott Jézust, hanem egy Szűz Máriát, Várnai Gyulától pedig nem installációt, hanem formázott fotót lát. A Szűcs Attila festményein felbukkanó repülő vagy a gurulós fotel motívuma az obligát eltüntetett/lefestett figurával ráadásul egyáltalán nem lóg ki az életműből - pedig milyen izgalmas lenne, ha váratlanul áttérne a festésről a hímzésre! Előd Ágnes esetében a váltás nem azért nem meglepő, mert egy nőről elhihető, hogy közelebbről is látott már tűt és cérnát, hanem mert eddigi munkáiban is alkalmazott intermediális és meghökkentő, humoros megoldásokat.

Nyilván maga a rendező sem gondolta komolyan, hogy a tizenkét művésztől kiállított munkákat összefűző kötelék csakis az atipikus megoldások felmutatása lenne, vagy egy tárlat úgy működhet, mint ahogy Tarr Hajnalka írja a művészkönyvében szereplő egyik rajza alá: "Ez egy nagy köd. Beleteszek néhány dolgot, aztán magukra hagyom őket". Az általánosítás és a tipizálás olyan, a gyerekkori szocializáció során elsajátított segédeszköz, amely nélkül nem lennénk képesek a külvilág ingereit értelmezni, azaz gondolkodni. Több mű esetében óhatatlanul kapcsolódási pontokat keres a néző, s egy jó kiállítás fel is kínál ilyen lehetőségeket. Itt is érzékelhető, még ha nem is túl hangsúlyosan, ez a szándék. Formai alapon társíthatjuk például egymáshoz Farkas Zsófia földön heverő, kiöblösödő nyúlványokkal ellátott alumíniumszobrait (a három kis Medúzát), Szűcs félköríves, puha karosszékeit vagy a Tarr Hajnalka könyvében felbukkanó meztelen női alakokat. Ha akarom, Rádai Andrea triptichonján a férfiarcok éppúgy a semmibe merednek, mint az a befogadó, aki képes egy órán át (real time-ban) végignézni, ahogy Budapest két forgalmas Duna-hídján a Farkas Rita által felkért szereplők a korlátok melletti zászlórudak közé kötelet feszítenek, a kötélre csipesszel fehér, néhol erősen lyukas lepedőket rögzítenek, majd a megszáradt ruhákkal kisétálnak a képből (Teregetés).

Ahogy a meghívó is egy kép sajátos átiratának, újrafeldolgozásának tekinthető, úgy Halász Péter szobra is számítógép-alkatrész maradványok újrahasznosításán alapul. A Partíció mai, mátrixvilágbeli jelentése szerint olyan, önálló logikai egysége a merevlemeznek, amely alkalmas egy fájlrendszer tárolására - Halász gazdagon díszített komputerlemezekből összeálló munkája pedig maga is egy tároló, egy XXI. századi szentségtartó, egy házikó alakú monstrancia. A kiállítás legjobb művei Halász mellett Előd Ágnestől származnak. A hímzett ételek és szörnyhalak mellett három print látható, melyek ironikusan sajátítják ki az érettségi tablók sematikus rendjét és az ovális keretbe zárt félprofilok képtípusát. A tablók háttere és az alul kunkorodó feliratok fiktív forgatásokra, mediatizált eseményekre emlékeztetnek. A "Picsi-pacsi" nyilvánvalóan egy imitált pornófilmforgatásra utal, a "Találkozunk x év múlva" szöveg helyébe stílszerűen a "Mindent beleadtunk!" mondat került. A nagy szörnyhalvadászat résztvevői büszkén feszítenek a "Túléltük!" felirat fölött, A 2007-es budapesti postarablás elkövetői - értelmi szerző, informatikai szakértő, sofőr stb. - pedig fekete nejlonharisnyával a fejükön pózolnak, alattuk az "Akikre büszkék vagyunk" szlogen helyett a "Megcsináltuk!" szöveg olvasható. A harisnya alatt vidáman mosolygó rablókban, jókedvű kalandtúra-résztvevőkben és pornófilmszereplőkben különösebb nehézség nélkül felismerhetjük ugyanazokat az arcokat, a művészt és barátait - nem mintha e pszeudotablók valódiságát egy percig is el lehetne vagy kellene hinni.

acb Galéria, Bp. VI., Király utca 76. Nyitva: kedd-péntek 14 és 18 óra között, április 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.