Színház: A sötét és a semmi (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)

  • 2004. április 22.

Zene

Nem hiszem én, hogy erre a Csongor és Tündére ostorral kellene bekergetni a gimnazistákat - jobb lenne megvárni, míg bemennek maguktól. Akkor talán úgy ülik végig a másfél órás előadást, hogy elér hozzájuk a szöveg és mindaz, amit közvetít - mert ez az egyetlen mozgó valami itt.

Nem hiszem én, hogy erre a Csongor és Tündére ostorral kellene bekergetni a gimnazistákat - jobb lenne megvárni, míg bemennek maguktól. Akkor talán úgy ülik végig a másfél órás előadást, hogy elér hozzájuk a szöveg és mindaz, amit közvetít - mert ez az egyetlen mozgó valami itt.

Vörösmarty Mihály letette az asztalra a nemzeti drámaörökség három darabjának egyikét, Zsótér Sándor meg ehhez az asztalhoz - ami nála több asztal - ülteti oda a mű szereplőit: keltenék életre. A kapcsolódó netes fórumokon szakmai orgánumokat megkísértő vita folyik hetek óta arról, vajon ez az üldögélés, ez a statikusság - az új Zsótér-korszak emblémája - valóban mozdulatlanság-e, vagy ellenkezőleg: arra szolgál, azaz azt szolgálja, hogy megmozdítson valamit, ami hagyományosan éppen hogy mozdulatlan: Vörösmarty remekművét. Mert hogy remekmű, azt legalább egy aspektusa igazolja most: a belőle áradó fájdalmas-szépséges szkepszis. Nyugodtabb, letisztultabb pillanatainkban - és a Kamrában ilyenek jutnak - ezt szoktuk sűrűn érezni. "Ébren maga vanÉ", ahol a "maga" akár a magányos.

Mondhatom: több jó előadást is láttam már ebből a darabból, most viszont a szövegét láttam élni, játszani. A színészek kis asztaloknál ülnek, a falak létezhetetlen teret - börtönt, konkrét vagy elvont világot, lakótelepi sivatagot, akármit - határolnak, az asztalok közepéről fény hasít fölfelé, mégis tompa félsötét honol mindenütt; minimum félvilági helyszín. Baloldalt hátul ajtó, a hátsó falon ablak - eléggé

a semmibe látszik nyílni

mindkettő; mondjuk, "sötét és semmi". Ambrus Mária gondosan szerkesztett teréhez jól passzolnak Benedek Mari apróságokkal feldobott színváltós-fényes jelmezei - homogén világ ez.

A hátsó két asztalnál hárman-hárman ülnek - a vándorok és az ördögfiak, de semmi vándoros vagy ördögfias nincsen bennük. Amiként Csongor sem "csongoros": Kocsis Gergely álmodozó szerelmese súlyos létproblémákkal küzd, nemcsak a szerelméről, de mindenről, az egész életről lekésik, tán csak az utolsó lépésről, a szobából való kimenésről nem, mert arról a legvégső momentumról ember le nem késhet. Tünde annyira nem "tündés", hogy tünde lényként csak a hangjával van jelen - meg a többiek szavaiból kel életre. Hangját Hegyi Barnabás kontratenorja adja Tallér Zsófia zenéjére; "testi" párja pedig a Csilla nevű Ilma, aki olykor alátátogja Tünde szavait. Rezes Judit szinte szétfeszíti a saját ülését: nyúlik, hajlong, dől; de ha csak néz és beszél, akkor is. Hiszen képtelenség, hogy párját ebben a sajátos, Zsótér teremtette szimmetriában nem és nem éri el.

Ebben a Zsótér teremtette szimmetriában ugyanis Csilla-Ilmával szemben Csongor ül, Balgával szemben pedig Ledér. Tünde mindenki fölött lebeg, a kellős középen pedig a nemtelen nagy machinátor, Mirígy, de vele egy asztalnál egy furcsa éj: Az éj.

Balga igazi öreglegény; Szacsvay László mintha mellőlünk beszélne, oly természetesen mondja Vörösmarty szavait, semmi pátosz, semmi emelkedettség, viszont eléggé földhözragadt vágyakozás, in concreto testi szerelemre, no meg a rezignáció. Hogy kellene is ez a Csilla-Ilma nagyon, meg nem is, és hát mi is lenne, haÉ Vele szemben egy gazdag múltú, tapasztalt Ledér ül, fáradt vonásait az idő és a tudás barázdálta az arcára: Bodnár Erika gúnyos rezignációval szemléli a fiatalok hiábavaló epekedését, hiszen jól ismeri a játszma végét.

Mirígy estélyi ruhában terpeszkedik a széken - Elek Ferenc boszorkányos jelenség, bár nem a félelmetes és életerős fajtából. Tóth Anita is az, aki Az éj szerepében eléggé sokáig mozdulatlanul, fátyollal letakarva ül Mirígy mellett, akár egy bábu. Aztán mikor megszólal - valószínűtlenül(legalábbis e szerep hagyományaihoz képest valószínűtlenül) selypegő hangon -, megint csak olyan, mint egy bábu, amelynek a hátában középen óriási kulcs lenne, amellyel alaposan felhúzták, ettől mondja el a szövegét. A monológ az ő előadásában inkább

félelmetes hangsor és látvány,

semmint roppant filozófiai mélységekkel teli létértelmezés. Nem tudom, jó-e ez így: a fura figura voltaképpen illik az előadás tónusához, de - az én fülemnek legalábbis - súlya nincsen neki, elnyomja a szöveget.

Ami egyébként végig főszereplő. Zsótér "ülős" sorozatában mindig így van ez: addig ülnek mozdulatlanul a figurák, míg megmozdul maga a szöveg, persze kell hozzá némi idő, itt például majdnem fél óra, hogy ki- vagy betöltse a játék- és nézőtér egészét. Aztán hogy ez az első fél óra áldozat-e vagy sem, legalábbis a szöveg felől nézve, ezt sem tudom most. Mert lehet, hogy a szemlélődés, az alakok, ruhák és a tér komótos, zavartalan feltérképezése be van kalkulálva a hatásba, akárcsak az a nézői várakozás, amely szintén csak nagyjából fél óra múltán csitul: hogy egyszer mindenki fölpattan itt.

Nem pattan föl. Viszont ha valaki - itt most Csongor - a végén mégiscsak megmozdul, föláll és hátul kimegy, majd a külső sötét térből az ablakon át visszanéz ránk, hát ez a mozgássor a mozdulatlanságból kiemelkedve sokkal több lesz, mint puszta fölállás és kimenés. Mintha összes sarkából a föld mozdult volna ki. Gyanítom, valami ilyesmiről szól Vörösmarty darabja is.

Csáki Judit

Kamra, 2004. március 25.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.