Színház: A sötét és a semmi (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)

  • 2004. április 22.

Zene

Nem hiszem én, hogy erre a Csongor és Tündére ostorral kellene bekergetni a gimnazistákat - jobb lenne megvárni, míg bemennek maguktól. Akkor talán úgy ülik végig a másfél órás előadást, hogy elér hozzájuk a szöveg és mindaz, amit közvetít - mert ez az egyetlen mozgó valami itt.

Nem hiszem én, hogy erre a Csongor és Tündére ostorral kellene bekergetni a gimnazistákat - jobb lenne megvárni, míg bemennek maguktól. Akkor talán úgy ülik végig a másfél órás előadást, hogy elér hozzájuk a szöveg és mindaz, amit közvetít - mert ez az egyetlen mozgó valami itt.

Vörösmarty Mihály letette az asztalra a nemzeti drámaörökség három darabjának egyikét, Zsótér Sándor meg ehhez az asztalhoz - ami nála több asztal - ülteti oda a mű szereplőit: keltenék életre. A kapcsolódó netes fórumokon szakmai orgánumokat megkísértő vita folyik hetek óta arról, vajon ez az üldögélés, ez a statikusság - az új Zsótér-korszak emblémája - valóban mozdulatlanság-e, vagy ellenkezőleg: arra szolgál, azaz azt szolgálja, hogy megmozdítson valamit, ami hagyományosan éppen hogy mozdulatlan: Vörösmarty remekművét. Mert hogy remekmű, azt legalább egy aspektusa igazolja most: a belőle áradó fájdalmas-szépséges szkepszis. Nyugodtabb, letisztultabb pillanatainkban - és a Kamrában ilyenek jutnak - ezt szoktuk sűrűn érezni. "Ébren maga vanÉ", ahol a "maga" akár a magányos.

Mondhatom: több jó előadást is láttam már ebből a darabból, most viszont a szövegét láttam élni, játszani. A színészek kis asztaloknál ülnek, a falak létezhetetlen teret - börtönt, konkrét vagy elvont világot, lakótelepi sivatagot, akármit - határolnak, az asztalok közepéről fény hasít fölfelé, mégis tompa félsötét honol mindenütt; minimum félvilági helyszín. Baloldalt hátul ajtó, a hátsó falon ablak - eléggé

a semmibe látszik nyílni

mindkettő; mondjuk, "sötét és semmi". Ambrus Mária gondosan szerkesztett teréhez jól passzolnak Benedek Mari apróságokkal feldobott színváltós-fényes jelmezei - homogén világ ez.

A hátsó két asztalnál hárman-hárman ülnek - a vándorok és az ördögfiak, de semmi vándoros vagy ördögfias nincsen bennük. Amiként Csongor sem "csongoros": Kocsis Gergely álmodozó szerelmese súlyos létproblémákkal küzd, nemcsak a szerelméről, de mindenről, az egész életről lekésik, tán csak az utolsó lépésről, a szobából való kimenésről nem, mert arról a legvégső momentumról ember le nem késhet. Tünde annyira nem "tündés", hogy tünde lényként csak a hangjával van jelen - meg a többiek szavaiból kel életre. Hangját Hegyi Barnabás kontratenorja adja Tallér Zsófia zenéjére; "testi" párja pedig a Csilla nevű Ilma, aki olykor alátátogja Tünde szavait. Rezes Judit szinte szétfeszíti a saját ülését: nyúlik, hajlong, dől; de ha csak néz és beszél, akkor is. Hiszen képtelenség, hogy párját ebben a sajátos, Zsótér teremtette szimmetriában nem és nem éri el.

Ebben a Zsótér teremtette szimmetriában ugyanis Csilla-Ilmával szemben Csongor ül, Balgával szemben pedig Ledér. Tünde mindenki fölött lebeg, a kellős középen pedig a nemtelen nagy machinátor, Mirígy, de vele egy asztalnál egy furcsa éj: Az éj.

Balga igazi öreglegény; Szacsvay László mintha mellőlünk beszélne, oly természetesen mondja Vörösmarty szavait, semmi pátosz, semmi emelkedettség, viszont eléggé földhözragadt vágyakozás, in concreto testi szerelemre, no meg a rezignáció. Hogy kellene is ez a Csilla-Ilma nagyon, meg nem is, és hát mi is lenne, haÉ Vele szemben egy gazdag múltú, tapasztalt Ledér ül, fáradt vonásait az idő és a tudás barázdálta az arcára: Bodnár Erika gúnyos rezignációval szemléli a fiatalok hiábavaló epekedését, hiszen jól ismeri a játszma végét.

Mirígy estélyi ruhában terpeszkedik a széken - Elek Ferenc boszorkányos jelenség, bár nem a félelmetes és életerős fajtából. Tóth Anita is az, aki Az éj szerepében eléggé sokáig mozdulatlanul, fátyollal letakarva ül Mirígy mellett, akár egy bábu. Aztán mikor megszólal - valószínűtlenül(legalábbis e szerep hagyományaihoz képest valószínűtlenül) selypegő hangon -, megint csak olyan, mint egy bábu, amelynek a hátában középen óriási kulcs lenne, amellyel alaposan felhúzták, ettől mondja el a szövegét. A monológ az ő előadásában inkább

félelmetes hangsor és látvány,

semmint roppant filozófiai mélységekkel teli létértelmezés. Nem tudom, jó-e ez így: a fura figura voltaképpen illik az előadás tónusához, de - az én fülemnek legalábbis - súlya nincsen neki, elnyomja a szöveget.

Ami egyébként végig főszereplő. Zsótér "ülős" sorozatában mindig így van ez: addig ülnek mozdulatlanul a figurák, míg megmozdul maga a szöveg, persze kell hozzá némi idő, itt például majdnem fél óra, hogy ki- vagy betöltse a játék- és nézőtér egészét. Aztán hogy ez az első fél óra áldozat-e vagy sem, legalábbis a szöveg felől nézve, ezt sem tudom most. Mert lehet, hogy a szemlélődés, az alakok, ruhák és a tér komótos, zavartalan feltérképezése be van kalkulálva a hatásba, akárcsak az a nézői várakozás, amely szintén csak nagyjából fél óra múltán csitul: hogy egyszer mindenki fölpattan itt.

Nem pattan föl. Viszont ha valaki - itt most Csongor - a végén mégiscsak megmozdul, föláll és hátul kimegy, majd a külső sötét térből az ablakon át visszanéz ránk, hát ez a mozgássor a mozdulatlanságból kiemelkedve sokkal több lesz, mint puszta fölállás és kimenés. Mintha összes sarkából a föld mozdult volna ki. Gyanítom, valami ilyesmiről szól Vörösmarty darabja is.

Csáki Judit

Kamra, 2004. március 25.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.