Könyv: Bombasztikus vívmányok (Paul Virilio: Háború és televízió, Információs bomba)

  • 2004. február 19.

Zene

Paul Virilio egyike azoknak a posztmodern gondolkodóknak, akiknek a megítélése az "ihletett próféta" és az "eszement futóbolond" minősítések között ingadozik. Mint minden olyan szerzőnél, akinek határozott mondanivalója van a világról, az ő esetében sem létezik középút. Mostanában két könyve is megjelent magyarul, így most már a hazai érdeklődők számára is könnyebbé válhat a döntés.

Paul Virilio egyike azoknak a posztmodern gondolkodóknak, akiknek a megítélése az "ihletett próféta" és az "eszement futóbolond" minősítések között ingadozik. Mint minden olyan szerzőnél, akinek határozott mondanivalója van a világról, az ő esetében sem létezik középút. Mostanában két könyve is megjelent magyarul, így most már a hazai érdeklődők számára is könnyebbé válhat a döntés.

A Háború és televízió alaptézise, hogy a nyugati demokráciákra még a mohó kapitalista gazdaságnál is nagyobb fenyegetést jelentenek a technológiai, azon belül is elsősorban az információs technológiai vívmányok. Mint írja, a tudomány militarizálódott, a természet kutatása és a társadalmi lét kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele helyett egyre inkább az állandó háborús készülődésről szól. Bár mindig azt halljuk, hogy a nukleáris és vegyi fegyverekkel senki nem akar háborút indítani, csak potenciális ellenfeleit elrettenteni, visszatartani, Viriliót ez láthatóan nem győzi meg. Egyik fő gondja az, hogy ezek az új fegyvernemek megfordítják a szokásos - és bajosan vitatható - értékhierarchiát: ha bevetik őket, "csak" az emberekben esik kár, a tárgyi és anyagi javak sértetlenek maradnak. A pacifizmus, a kapitalizmuskritika, az Amerika-, illetve amerikanizációellenesség és a tömegmédia ekézése így áll össze egyetlen borúlátó vízióvá. A televízió mint hadviselési eszköz jelentőségét az 1991-es Öböl-háború példáján keresztül mutatja be. A szerző szerint a CNN legalább annyit segített az idősebb Bushnak 12 évvel ezelőtt, mint a hadsereg. Egyrészről minden hírszerző forrásnál gyorsabban informálta a harci események állásáról és a politikai klímáról, másrészt pedig helyette is szólt az amerikai néphez. Persze Szaddám Huszein televíziós beszédeit is katonai cselekményekként értelmezi. A tömegtájékoztatás mellett (amelynek információtartalma tölti be az "előőrs" hagyományos katonai szerepét) a légelhárítás technológiája is kulcsfontosságú napjaink hadviselésében. Megzavarni az ellenfél érzékelőit - e nélkül nem lehet sikeres egyetlen támadás sem. Lássuk be,

ezek közhelyek,

még ha - részben - Virilio munkássága tette is őket azzá. Vannak viszont olyan meglátásai, amelyeket csak igen eufemisztikusan nevezhetünk meglepően eredetinek. Köztudott például - írja Virilio -, hogy a (háborús) robbantásokat visszaszámlálás előzi meg. A könyv apropó-jául szolgáló 1991-es év számjegyei pedig visszafelé olvasva is ugyanazt a dátumot adják ki. Az Öböl-válság évszámánál tehát ugyanúgy nem számít a sorrendiség, a kronológia, mint a valós idejűség tárgyi és intézményi megtestesítőjénél, a modern távtechnológiai fegyverkezés új válfajánál, a médiánál. De van tovább is. A fényképezés ugyebár a mozgó, élő objektumok megadásra, engedelmeskedésre való kényszerítésének egyik eszköze. Virilio szerint ez az "állj, vagy lövök!" metafora lenne a kapocs a vizuális média háborús szerepe és a fotográfia (és az azt továbbfejlesztő mozgókép) alaptermészete között. Brrr.

A '91-es könyv kulcsjóslata, miszerint a következő jelentős háborúkat egyre inkább a mind szofisztikáltabb információs technológia, és nem a hatalmas tárgyi rombolással járó nyers erőfölény dönti majd el, egyszerűen nem jött be. Hisz Afganisztánt és Irakot nem a csipek kényszerítették térdre.

Virilio '98-as "információs bombája" már az internetet is a pusztító terrorizmus melegágyaként mutatja be, ami nem kis mértékben járult hozzá a gondolkodó profetikus adottságainak nimbuszához (lásd: szeptember 11.). Itt is olvashatunk hihetetlenül klisésgondolatokat (pl. azért még sincs az úgy jól, hogy a reklámipar folyamatosan manipulál minket), de vannak azért bölcsebb és eredetibb megállapítások is. A '97-es ázsiai tőzsdekrach kapcsán például ezt írja: "A valós idő dramaturgiája (...) a gazdasági élet szereplőit megfosztja az ésszerűséghez nélkülözhetetlen gondolkodási időtől." Ez talán még az agyonmediatizált politikai vitákra is igaz. A valós idő kitüntetettsége miatt egyre inkább minden a felejtés irányába hat - véli, így tűnik el a határ a művészet és a blöff, a tudomány és a kamu, a hír és a kacsa között. Szellemes módon egyenesen "felejtés-iparról" beszél. Lehetetlen lenne rekonstruálni Virilio

tekervényes eszmefuttatását

a maga teljességében, mindenesetre konklúziója szikár és világos: a Történelemnek, az Embernek, sőt a Földnek is vége (pedig mostanra már Fukuyama is "visszavett" hírhedt finitizmusából). A közelgő világégés elkerülhetetlen, mert: 1. már műholdak keringenek glóbuszunk körül, pedig égitesteknek kellene, 2. nemsokára embereket fogunk klónozni, pedig azokat szülni volna illendő.

Aki számára a posztmodern gondolkodásmód egyet jelent a meghökkentő célzatú, féktelen handabandázással, annak Virilio kétségtelenül posztmodern szerzőnek tűnhet. Merész gondolattársításai és analógiái azonban teljes egészében nélkülözik az irányzatra olyannyira jellemző "semmi nincs egészen úgy" kétkedő habitusát. Írásainak vitathatatlan érdeme, hogy megmutatja: másként, kritikusan is gondolkodhatunk mindarról, ami körülvesz minket. Azzal azonban, hogy Virilio túlságosan is komolyan veszi saját, helyenként megbocsáthatatlanul zagyva - de mindvégig felelősségteljes - civilizációféltését, a posztmodernizmusra való gyakori hivatkozások ellenére visszasüllyed egy pre-posztmodern, könyörtelenebbül: egy tudománytalan, de legalábbis kétes intellektuális pozícióba. Elgondolkodni nem haszontalan felvetésein, de túlságosan komolyan venni őket nem volna tanácsos.

Bugyinszki György

Magus Design Stúdió Kft.; Háború és televízió, 2003, 114 oldal, 1200 Ft; Információs bomba, 2002, 147 oldal, 1200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.