Könyv: Józan paraszti (Philip Kotler a marketingről)

  • - winkler -
  • 2001. január 11.

Zene

Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.
Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.

A szerző neve mint cím - végül is nem teljesen szokatlan eljárás az áruelsózó emberek könyörtelen világában, kedvenc reklámgurum, David Ogilvy is Ogilvy a reklámról címmel írta lefekvés előtti olvasmánynak is tökéletesen alkalmas alapművét. Meg talán Lenin is odanyesett valamit Lenin a proletárforradalomról címmel.

Visszatérve Kotlerre, a szerző többszörösen kitüntetett marketingprofesszor, tizenöt szakmunka boldog édesapja, Marketingmenedzsment című könyve a Financial Times szerint ott van az ötven legfontosabb szakmunka között. A Kotler a marketingről végtelenül alapos, józanul gondolkodó palit sejtet, aki - sajnos - közel sem művész, mint ahogy például Ogilvy mester volt: Kotlert akkor sem olvasnék az ágyban, ha cserébe beválasztanának a Johnson & Johnson igazgatótanácsába.

Kotler, ha valakinek nem kötelező bemagolnia, csak úgy érdeklődik, leginkább a klotyóba való: kis, négy-öt perces szemelvények formájában. A marketing tudományos része csak addig érdekes, amíg rá nem jön az ember: végre valami, ami nem ellenkezik a józan paraszti ésszel. Hogy a vevőt emberszámba kell venni, és meg kell tartani, egészen az olyan közhelyekig, hogy a vevőnek van igaza.

Ami miatt érdemes megismerkedni ezzel az alapjában véve halál sótlan palival, a töméntelen konkrét marketinges sztori - a Disney-portfólió felépítése, melyek azok az asszociációk, amik kizárólag a McDonald´sre illenek (aranyívek, Roger McDonald), hogyan vezették be a Lexust az amerikai piacra (különlegesen aljas módon), vagy hogyan kell egy cégről pozitíve szenzációs történeteket terjeszteni.

- winkler -

Philip Kotler: Kotler a marketingről; fordította: dr. Hajdú-Moharos József; Park Kiadó, 286 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.