Könyv: Józan paraszti (Philip Kotler a marketingről)

  • - winkler -
  • 2001. január 11.

Zene

Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.
Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.

A szerző neve mint cím - végül is nem teljesen szokatlan eljárás az áruelsózó emberek könyörtelen világában, kedvenc reklámgurum, David Ogilvy is Ogilvy a reklámról címmel írta lefekvés előtti olvasmánynak is tökéletesen alkalmas alapművét. Meg talán Lenin is odanyesett valamit Lenin a proletárforradalomról címmel.

Visszatérve Kotlerre, a szerző többszörösen kitüntetett marketingprofesszor, tizenöt szakmunka boldog édesapja, Marketingmenedzsment című könyve a Financial Times szerint ott van az ötven legfontosabb szakmunka között. A Kotler a marketingről végtelenül alapos, józanul gondolkodó palit sejtet, aki - sajnos - közel sem művész, mint ahogy például Ogilvy mester volt: Kotlert akkor sem olvasnék az ágyban, ha cserébe beválasztanának a Johnson & Johnson igazgatótanácsába.

Kotler, ha valakinek nem kötelező bemagolnia, csak úgy érdeklődik, leginkább a klotyóba való: kis, négy-öt perces szemelvények formájában. A marketing tudományos része csak addig érdekes, amíg rá nem jön az ember: végre valami, ami nem ellenkezik a józan paraszti ésszel. Hogy a vevőt emberszámba kell venni, és meg kell tartani, egészen az olyan közhelyekig, hogy a vevőnek van igaza.

Ami miatt érdemes megismerkedni ezzel az alapjában véve halál sótlan palival, a töméntelen konkrét marketinges sztori - a Disney-portfólió felépítése, melyek azok az asszociációk, amik kizárólag a McDonald´sre illenek (aranyívek, Roger McDonald), hogyan vezették be a Lexust az amerikai piacra (különlegesen aljas módon), vagy hogyan kell egy cégről pozitíve szenzációs történeteket terjeszteni.

- winkler -

Philip Kotler: Kotler a marketingről; fordította: dr. Hajdú-Moharos József; Park Kiadó, 286 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.