Könyv: Józan paraszti (Philip Kotler a marketingről)

  • - winkler -
  • 2001. január 11.

Zene

Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.
Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.

A szerző neve mint cím - végül is nem teljesen szokatlan eljárás az áruelsózó emberek könyörtelen világában, kedvenc reklámgurum, David Ogilvy is Ogilvy a reklámról címmel írta lefekvés előtti olvasmánynak is tökéletesen alkalmas alapművét. Meg talán Lenin is odanyesett valamit Lenin a proletárforradalomról címmel.

Visszatérve Kotlerre, a szerző többszörösen kitüntetett marketingprofesszor, tizenöt szakmunka boldog édesapja, Marketingmenedzsment című könyve a Financial Times szerint ott van az ötven legfontosabb szakmunka között. A Kotler a marketingről végtelenül alapos, józanul gondolkodó palit sejtet, aki - sajnos - közel sem művész, mint ahogy például Ogilvy mester volt: Kotlert akkor sem olvasnék az ágyban, ha cserébe beválasztanának a Johnson & Johnson igazgatótanácsába.

Kotler, ha valakinek nem kötelező bemagolnia, csak úgy érdeklődik, leginkább a klotyóba való: kis, négy-öt perces szemelvények formájában. A marketing tudományos része csak addig érdekes, amíg rá nem jön az ember: végre valami, ami nem ellenkezik a józan paraszti ésszel. Hogy a vevőt emberszámba kell venni, és meg kell tartani, egészen az olyan közhelyekig, hogy a vevőnek van igaza.

Ami miatt érdemes megismerkedni ezzel az alapjában véve halál sótlan palival, a töméntelen konkrét marketinges sztori - a Disney-portfólió felépítése, melyek azok az asszociációk, amik kizárólag a McDonald´sre illenek (aranyívek, Roger McDonald), hogyan vezették be a Lexust az amerikai piacra (különlegesen aljas módon), vagy hogyan kell egy cégről pozitíve szenzációs történeteket terjeszteni.

- winkler -

Philip Kotler: Kotler a marketingről; fordította: dr. Hajdú-Moharos József; Park Kiadó, 286 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.