Könyv: Józan paraszti (Philip Kotler a marketingről)

  • - winkler -
  • 2001. január 11.

Zene

Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.
Időnként szórakoztatóak tudnak lenni a marketingszakmunkák. Marketinggel sok pénzt lehet keresni, kívánatos dolog, ezért aztán legalább annyi sarlatán marhaságot adtak ki (még magyar nyelven is) a témában, hogy talán még a csajozás-, meggazdagodás- és aranycsinálás-ügyi szakirodalmat is felülmúlja.

A szerző neve mint cím - végül is nem teljesen szokatlan eljárás az áruelsózó emberek könyörtelen világában, kedvenc reklámgurum, David Ogilvy is Ogilvy a reklámról címmel írta lefekvés előtti olvasmánynak is tökéletesen alkalmas alapművét. Meg talán Lenin is odanyesett valamit Lenin a proletárforradalomról címmel.

Visszatérve Kotlerre, a szerző többszörösen kitüntetett marketingprofesszor, tizenöt szakmunka boldog édesapja, Marketingmenedzsment című könyve a Financial Times szerint ott van az ötven legfontosabb szakmunka között. A Kotler a marketingről végtelenül alapos, józanul gondolkodó palit sejtet, aki - sajnos - közel sem művész, mint ahogy például Ogilvy mester volt: Kotlert akkor sem olvasnék az ágyban, ha cserébe beválasztanának a Johnson & Johnson igazgatótanácsába.

Kotler, ha valakinek nem kötelező bemagolnia, csak úgy érdeklődik, leginkább a klotyóba való: kis, négy-öt perces szemelvények formájában. A marketing tudományos része csak addig érdekes, amíg rá nem jön az ember: végre valami, ami nem ellenkezik a józan paraszti ésszel. Hogy a vevőt emberszámba kell venni, és meg kell tartani, egészen az olyan közhelyekig, hogy a vevőnek van igaza.

Ami miatt érdemes megismerkedni ezzel az alapjában véve halál sótlan palival, a töméntelen konkrét marketinges sztori - a Disney-portfólió felépítése, melyek azok az asszociációk, amik kizárólag a McDonald´sre illenek (aranyívek, Roger McDonald), hogyan vezették be a Lexust az amerikai piacra (különlegesen aljas módon), vagy hogyan kell egy cégről pozitíve szenzációs történeteket terjeszteni.

- winkler -

Philip Kotler: Kotler a marketingről; fordította: dr. Hajdú-Moharos József; Park Kiadó, 286 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.