Lemez: Csak a csillagok (Csókolom 2000)

  • 2001. január 11.

Zene

Volt idő, amikor nagyon tudtam volna lelkesedni ezért a lemezért. De ahogy ezerrel megöregedtem, egyre kevésbé izgat a rock ´n´ roll, és hál´ isten távolabb tartja magát tőlem a depresszió. Aminek persze ugyancsak megvan a maga veszélye, de erről majd máskor: ez a pár sor most nem rólam szól.
Volt idő, amikor nagyon tudtam volna lelkesedni ezért a lemezért. De ahogy ezerrel megöregedtem, egyre kevésbé izgat a rock ´n´ roll, és hál´ isten távolabb tartja magát tőlem a depresszió. Aminek persze ugyancsak megvan a maga veszélye, de erről majd máskor: ez a pár sor most nem rólam szól.

Hanem a Csókolom zenekarról, annak is a 2000-ről elnevezett CD-jéről. 1994-et írtunk, amikor ezt a zenekart megismertem, akkor jött ki az első kazettája, az volt a címe, hogy 202-18-31. Az nekem szívügyem volt pár hónapig, még koncerten is úgy-ahogy, hanem a következő év bekavart: hosszabb csend, aztán egy - terjedelmében és minőségében egyaránt - karcsú kiállításmegnyitó-lemez (Csókolom a Liget Galériában), majd még hosszabb csend. Többé-kevésbé a 2000-ig.

Erre a CD-re két szám - sajnos, csak kettő - újragondolta magát arról az emlékezetes telefonszámról, de korántsem csak ez jelzi, hogy csontig azonos maradt önmagával a Csókolom. Tóth Zoltán éppolyan nagyon jó gitáros még, és igazán izgalmas, hogy éppúgy vonzza a flamenco, mint az underground; a másik kulcsfigura, Ujj Zsuzsanna pedig éppolyan, már-már szenvtelen tárgyilagossággal közli-énekli páratlanul lepusztult és kilátástalan és felkavaró szövegeit.

Ennyire esszenciálisan sze-mélyes dalokat eddig Víg Mihálytól volt szokásunk hallani, de míg a Balaton zenekar kibukottságával "kész örömmel" lehetett azonosulni, a Csókolom messze kevésbé könyörületes: a megkönnyebbülés labdába sem rúghat nála. Ez a csók véres és éhes, bemocskolódott és alkoholszagú - borzasztóan megváltatlan és szörnyen egyedül való. És félek, tökmindegy, egy ilyen igen jó - majdnem, mint a kazetta - lemez sem masszív kapaszkodó.

Hülye helyzet, ronda helyzet: én most abbahagyom. Valahogy nem szívesen jönnek a számra egy lemezajánlat szavai, a puszta mérlegeléshez meg hogy jön az, aki, egyelőre, megúszta végül. Már csak a csillagok hiányoznának a végéről.

Marton László Távolodó

Kép-Árnyék Bt., 2000

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.