Könyv: Keskeny híd (Smoel Ettinger: A zsidó nép története)

  • 2003. június 26.

Zene

Ekönyv (alcíme: A modern kor: a 17. századtól napjainkig) rendkívül komoly tudományos apparátussal készült (majdnem húsz oldalon át sorakoznak a bibliográfiai tételek), mégsem érdektelen figyelembe venni az elbeszélés módját. A történettudományos művek narrátora kerüli az állásfoglalást, perspektívája, nézőpontja túl van a szereplőkén, nem azonosulhat egyikőjükkel sem. Ezt azonban aligha lehet következetesen véghezvinni, Ettinger esetében is gyakran kibújik a szög a zsákból, és persze ezek a munka leglendületesebb és legszimpatikusabb oldalai.
Ekönyv (alcíme: A modern kor: a 17. századtól napjainkig) rendkívül komoly tudományos apparátussal készült (majdnem húsz oldalon át sorakoznak a bibliográfiai tételek), mégsem érdektelen figyelembe venni az elbeszélés módját. A történettudományos művek narrátora kerüli az állásfoglalást, perspektívája, nézőpontja túl van a szereplőkén, nem azonosulhat egyikőjükkel sem. Ezt azonban aligha lehet következetesen véghezvinni, Ettinger esetében is gyakran kibújik a szög a zsákból, és persze ezek a munka leglendületesebb és legszimpatikusabb oldalai.

A könyv elején a szerző sorra veszi a saját állammal majd kétezer éven keresztül nem rendelkező zsidó nép fennmaradását megmagyarázni hivatott elméleteket, és mindegyiküket elégtelennek találja. "A fenti elméletek közös nevezője az a feltevés, miszerint a zsidó nép azért maradt fenn, hogy az őket körülvevő társadalmakban betöltsön bizonyos szerepeket. A zsidóságot a történelmi események puszta tárgyaként, mozdulatlan testként kezelik, amelyet kizárólag az őt körülvevő idegen világ befolyása és fejleményei tartanak fenn" - írja. A mechanisztikus magyarázatot Ettingernél felváltja az organikus, a magyarázat nem a zsidókon kívül, hanem bennük van. Dosztojevszkij derít fényt végül a fennmaradás mikéntjére: "Nem, az alapvető ok nem lehet a puszta túlélési ösztön, talán inkább egy ösztönző és vezérlő eszme, valami egyetemes és mély. Könnyen lehet, az emberiség még nem érett meg arra, hogy végső ítéletet mondjon felőle" - mondja a kérdésről a nagy orosz, akinek perspektívájával az őt idéző Ettinger maximálisan azonosul. Ez az elmélet se nem igazolható, se nem cáfolható, így aztán aligha felel meg a történettudományos módszertan követelményeinek, de a belé vetett hit lesz az a kőszikla, amelyre Ettinger felépítheti történetét. A történet kezdete a modernitás kezdete, ami a közösségi életformák, a közösségi szabályok evidenciáinak széthullását hozta magával, így a zsidóság történetében is fordulópont. A könyv gazdasági, politikai és eszmetörténeti részei megmutatják, milyen folyamatok indították el és tették visszavonhatatlanná a változást.

Hászkálá

A zsidóságon belül a zsidó felvilágosodás (hászkálá) mozgalma volt az, ami hozzá akarta igazítani a zsidó életformát és vallást az új követelményekhez. A felvilágosodás egyik első számú ambíciója a partikuláris entitások feloldása volt az egyetemesben, a hagyományok megítélése az univerzális Ész ítélőszéke előtt. Moses Mendelssohn, a hászkálá legfontosabb képviselője a természethez, az ésszerűséghez leginkább közel álló vallásként próbálta meg legitimálni a zsidó hagyományt, és ezzel rögtön kívül is került azon a perspektíván, amelyikből egy vallásos zsidó tekinthet saját hagyományára. Egy vallásos zsidó számára ugyanis nem merül fel a kérdés, hogy van-e a hagyománynak praktikus vagy bármilyen egyéb értelme, számára hagyománya teszi értelmessé, lakhatóvá a világot, és azért tartja be a parancsokat, mert az Úr mondta őket, aki erős kézzel, kinyújtott karral vitte ki Egyiptom földjéről. Ezt elvetve javasolhatták csak a felvilágosítók a vallás megreformálását, a szerintük az Ésszel nem összeegyeztethető hagyományelemek elvetését, vagyis belekerülve egy circulus vitiosusba azzal támadták a zsidóság hagyományait, hogy azok "csak" hagyományok lennének. A kelet-európai zsidók, akiknek gazdasági helyzetük és jogállásuk sokkal kedvezőtlenebb volt nyugat-európai hittestvéreiknél, rendkívül erőteljesen ellenálltak a végső soron szükségképpen teljes asszimilációhoz vezető zsidó felvilágosodásnak. Ezért a felvilágosodás képviselői úgy döntöttek, hogy kerül, amibe kerül, akkor is megváltják babonák és előítéletek között tévelygő hitsorsosaikat, ha belehalnak is, így felvilágosító munkájukban együttműködtek közösségük ellen az adott állam hatóságaival, néha akár egészen embertelen intézkedések végrehajtásában is. Az ő hitük azonban, noha jó szándékuk vitathatatlan, az emancipáció, a formális jogi egyenlőség mint megváltás hitével együtt illúziónak bizonyult, mondja Ettinger, az egyetemes emberibe, vagyis a befogadó nép kultúrájába igyekvő zsidókat nem várta senki ott, ahová igyekeztek.

A 19. század végére az emancipáció kudarca nyilvánvalóvá vált, és ez az illúzió

Auschwitz

krematóriumainak füstjében oszlott el végleg. Az ellenhatás pedig a zsidóság nemzeti tudatának újraéledése, a visszatalálás a hagyományokhoz végül a zsidó nemzeti mozgalomban kulminált, ami létrehozta Izrael államot. Az 1881-től 1948-ig tartó éveket tárgyaló fejezet címe: "Az emancipáció kudarca, küzdelem a túlélésért és a nemzeti újjászületésért". Ettinger két történetet mesél végig, az eltávolodás kísérletének történetét, ennek a történetnek a vége a holokauszt, és a visszatérését, melynek Izrael megalakulása a vége. Ettinger szerint a történet vége itt azonos a történet céljával. Mindeközben persze - kiinduló állításának némiképp ellentmondva - felhasználja a könyv elején mechanisztikusnak minősített teóriát, hogy a "zsidóság fennmaradásáról az a gyűlölet gondoskodott, amellyel azok viseltettek irántuk, akik nem mutattak hajlandóságot a befogadásukra", hiszen épp a befogadás illúziójának szétfoszlása érlelte meg koncepciója szerint a zsidó nemzeti újjászületés lehetőségét. A modern zsidó történelem tapasztalata az, hogy nem lehet bízni az absztrakciókban, az államban, a liberalizmusban, a joguralomban. "A nemzetek nem mentették meg a védtelen milliókat a megsemmisítéstől, és a tömeggyilkosságok és a népirtás elítélését sem a katasztrófa évei alatt, sem később nem tették az egyetemes művelődés központi témájává." Egy izraeli dalocska szerint az egész világ egy nagyon keskeny híd, és valami ilyesmit mond Ettinger is a világtörténelemről, különösen az általa tárgyalt korszakáról. A könyv tehát egy nagyszabású, fordulatos, rendkívüli munkával megírt és kiegyensúlyozott legitimáló történet, Erec Izráel legitimáló története, olyan mese, amibe igazán nem nehéz olvasás közben belefeledkezni.

Vári György

Budapest, Osiris Kiadó, 2002, 403 oldal, 3780 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.