Könyv: Nekik találkozni kellett (Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943)

  • - sisso -
  • 2005. január 20.

Zene

Lilly Wust, alias Aimée 28 éves hétköznapi német nõ. Négy gyermekkel és egy náci férjjel. Gondos szüleinek köszönhetõen eltemet-te leszbikusságát, férjhez ment, számtalan szeretõt tartott, de soha nem szerette a férfiakat. Felice Schragenheim, azaz Jaguár élénk, húszéves, leszbikus zsidó lány. Hamis papírok segítségével próbálja túlélni a náci Berlint.

Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943

Szeretõje, Inge közvetítésével ismeri meg Lillyt, akivel halálosan egymásba szeretnek, és ezt becézõ szavak, levelek és versek útján is kifejezésre juttatják az utókor és a példaképek után lázasan kutató leszbikus mozgalmárok nagy szerencséjére. A két nõ története azért válhatott ismertté ötven évvel késõbb, mert a mai napig is Berlinben élõ Lilly Wust 1991-ben, egy, a zsidó nõk mentéséért kapott állami kitüntetés alkalmával találkozott Erica Fischerrel, a szintén Berlinben élõ ausztrál újság-íróval. Ekkor talán magas életkora miatt döntött úgy, hogy a nagy hallgatás után végre a nyilvánosság elé tárja életének nagy melodrámáját. Erica Fischer pedig szorgalmasan jegyzetelt és kisvártatva közreadta bár nem az elsõ, de a legjobban dokumentált harmadik birodalmi nõszerelmi regényt, ami a legkevésbé hasonlít regényre. Nyomtatott formában is inkább egy vetített képes felolvasószínházat idéz, de nevezzük izgalmas, gusztusos privát történelemkönyvnek, amely segítsé-gével egy másik háborús Berlint ismerhetünk meg. A jobb sorsra érdemes várost; az itt élõ zsidó "nõklubok" kifinomult háborús humorát (különösen a Felice és Inge közötti párbeszédekben), a társadalmi kapcsolatokat, a barátságok szövevényét, és nem utolsósorban a berlini leszbikusok lappangó társasági életét. Utóbbi azért is különleges, mert bár tudjuk, hogy a leszbikusokat nem üldözték olyan formában, mint a homoszexuális férfiakat, mégis kiviláglik, hogy az élet finoman szólva bonyolult volt minden nem heteroszexuális, nem keresztényi módon élõ ember számára. Ez a könyv a melegmozgalmak egyik iskoladrámája lett.

Felice-t, aki az utolsó pillanatig nem hagyja el Berlint, végül nem azért hurcolják haláltáborba, mert leszbikus, hanem mert zsidó. Ugyanakkor Lilly, bár a hatóságok is tisztában vannak szexuális hovatartozásával, azért menekül meg, mert nem zsidó. Ezt az utókor csoportterápiás közösségei és az elõszóban sajnos maga a szerzõ is felrója neki, sokat rontva ezzel a saját helyzetén. Nem ront viszont a kuriózumszámba menõ korfestõ versdokumentumokon, a páratlan fotógyûjteményen és a párhuzamos életrajzokat megelevenítõ leveleken, melyek a könyv szinte kizárólagos erényeit jelentik.

Nem tudom, számon lehet-e kérni a túlélõn szerelme életét ötvenévi gyász után, de az biztos, hogy szenvedése mélysége nem mérlegelhetõ.

A magyar megjelenés mindenesetre sürgetõ volt, miután világszerte már számos rádiós és televíziós dokumentummûsor készült a könyvbõl, kiállításokat, mi több, dalokat ihletett, nõkonferenciákat hagyott maga mögött és egy játékfilm is született belõle (kritikusai szerint messze felülmúlva a könyvet) Max Färberbök rendezésében, amely 1999-ben a Berlinale nyitófilmje volt, a filmfesztivál történetében az elsõ, amely leszbikus témát dolgozott fel.

- sisso -

Konkrét Könyvek, Bp., 2004, 290 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.