Könyv: Nekik találkozni kellett (Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943)

  • - sisso -
  • 2005. január 20.

Zene

Lilly Wust, alias Aimée 28 éves hétköznapi német nõ. Négy gyermekkel és egy náci férjjel. Gondos szüleinek köszönhetõen eltemet-te leszbikusságát, férjhez ment, számtalan szeretõt tartott, de soha nem szerette a férfiakat. Felice Schragenheim, azaz Jaguár élénk, húszéves, leszbikus zsidó lány. Hamis papírok segítségével próbálja túlélni a náci Berlint.

Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943

Szeretõje, Inge közvetítésével ismeri meg Lillyt, akivel halálosan egymásba szeretnek, és ezt becézõ szavak, levelek és versek útján is kifejezésre juttatják az utókor és a példaképek után lázasan kutató leszbikus mozgalmárok nagy szerencséjére. A két nõ története azért válhatott ismertté ötven évvel késõbb, mert a mai napig is Berlinben élõ Lilly Wust 1991-ben, egy, a zsidó nõk mentéséért kapott állami kitüntetés alkalmával találkozott Erica Fischerrel, a szintén Berlinben élõ ausztrál újság-íróval. Ekkor talán magas életkora miatt döntött úgy, hogy a nagy hallgatás után végre a nyilvánosság elé tárja életének nagy melodrámáját. Erica Fischer pedig szorgalmasan jegyzetelt és kisvártatva közreadta bár nem az elsõ, de a legjobban dokumentált harmadik birodalmi nõszerelmi regényt, ami a legkevésbé hasonlít regényre. Nyomtatott formában is inkább egy vetített képes felolvasószínházat idéz, de nevezzük izgalmas, gusztusos privát történelemkönyvnek, amely segítsé-gével egy másik háborús Berlint ismerhetünk meg. A jobb sorsra érdemes várost; az itt élõ zsidó "nõklubok" kifinomult háborús humorát (különösen a Felice és Inge közötti párbeszédekben), a társadalmi kapcsolatokat, a barátságok szövevényét, és nem utolsósorban a berlini leszbikusok lappangó társasági életét. Utóbbi azért is különleges, mert bár tudjuk, hogy a leszbikusokat nem üldözték olyan formában, mint a homoszexuális férfiakat, mégis kiviláglik, hogy az élet finoman szólva bonyolult volt minden nem heteroszexuális, nem keresztényi módon élõ ember számára. Ez a könyv a melegmozgalmak egyik iskoladrámája lett.

Felice-t, aki az utolsó pillanatig nem hagyja el Berlint, végül nem azért hurcolják haláltáborba, mert leszbikus, hanem mert zsidó. Ugyanakkor Lilly, bár a hatóságok is tisztában vannak szexuális hovatartozásával, azért menekül meg, mert nem zsidó. Ezt az utókor csoportterápiás közösségei és az elõszóban sajnos maga a szerzõ is felrója neki, sokat rontva ezzel a saját helyzetén. Nem ront viszont a kuriózumszámba menõ korfestõ versdokumentumokon, a páratlan fotógyûjteményen és a párhuzamos életrajzokat megelevenítõ leveleken, melyek a könyv szinte kizárólagos erényeit jelentik.

Nem tudom, számon lehet-e kérni a túlélõn szerelme életét ötvenévi gyász után, de az biztos, hogy szenvedése mélysége nem mérlegelhetõ.

A magyar megjelenés mindenesetre sürgetõ volt, miután világszerte már számos rádiós és televíziós dokumentummûsor készült a könyvbõl, kiállításokat, mi több, dalokat ihletett, nõkonferenciákat hagyott maga mögött és egy játékfilm is született belõle (kritikusai szerint messze felülmúlva a könyvet) Max Färberbök rendezésében, amely 1999-ben a Berlinale nyitófilmje volt, a filmfesztivál történetében az elsõ, amely leszbikus témát dolgozott fel.

- sisso -

Konkrét Könyvek, Bp., 2004, 290 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.