Könyv: Nekik találkozni kellett (Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943)

  • - sisso -
  • 2005. január 20.

Zene

Lilly Wust, alias Aimée 28 éves hétköznapi német nõ. Négy gyermekkel és egy náci férjjel. Gondos szüleinek köszönhetõen eltemet-te leszbikusságát, férjhez ment, számtalan szeretõt tartott, de soha nem szerette a férfiakat. Felice Schragenheim, azaz Jaguár élénk, húszéves, leszbikus zsidó lány. Hamis papírok segítségével próbálja túlélni a náci Berlint.

Erica Fischer: Aimée & Jaguár. Szerelmi történet, Berlin, 1943

Szeretõje, Inge közvetítésével ismeri meg Lillyt, akivel halálosan egymásba szeretnek, és ezt becézõ szavak, levelek és versek útján is kifejezésre juttatják az utókor és a példaképek után lázasan kutató leszbikus mozgalmárok nagy szerencséjére. A két nõ története azért válhatott ismertté ötven évvel késõbb, mert a mai napig is Berlinben élõ Lilly Wust 1991-ben, egy, a zsidó nõk mentéséért kapott állami kitüntetés alkalmával találkozott Erica Fischerrel, a szintén Berlinben élõ ausztrál újság-íróval. Ekkor talán magas életkora miatt döntött úgy, hogy a nagy hallgatás után végre a nyilvánosság elé tárja életének nagy melodrámáját. Erica Fischer pedig szorgalmasan jegyzetelt és kisvártatva közreadta bár nem az elsõ, de a legjobban dokumentált harmadik birodalmi nõszerelmi regényt, ami a legkevésbé hasonlít regényre. Nyomtatott formában is inkább egy vetített képes felolvasószínházat idéz, de nevezzük izgalmas, gusztusos privát történelemkönyvnek, amely segítsé-gével egy másik háborús Berlint ismerhetünk meg. A jobb sorsra érdemes várost; az itt élõ zsidó "nõklubok" kifinomult háborús humorát (különösen a Felice és Inge közötti párbeszédekben), a társadalmi kapcsolatokat, a barátságok szövevényét, és nem utolsósorban a berlini leszbikusok lappangó társasági életét. Utóbbi azért is különleges, mert bár tudjuk, hogy a leszbikusokat nem üldözték olyan formában, mint a homoszexuális férfiakat, mégis kiviláglik, hogy az élet finoman szólva bonyolult volt minden nem heteroszexuális, nem keresztényi módon élõ ember számára. Ez a könyv a melegmozgalmak egyik iskoladrámája lett.

Felice-t, aki az utolsó pillanatig nem hagyja el Berlint, végül nem azért hurcolják haláltáborba, mert leszbikus, hanem mert zsidó. Ugyanakkor Lilly, bár a hatóságok is tisztában vannak szexuális hovatartozásával, azért menekül meg, mert nem zsidó. Ezt az utókor csoportterápiás közösségei és az elõszóban sajnos maga a szerzõ is felrója neki, sokat rontva ezzel a saját helyzetén. Nem ront viszont a kuriózumszámba menõ korfestõ versdokumentumokon, a páratlan fotógyûjteményen és a párhuzamos életrajzokat megelevenítõ leveleken, melyek a könyv szinte kizárólagos erényeit jelentik.

Nem tudom, számon lehet-e kérni a túlélõn szerelme életét ötvenévi gyász után, de az biztos, hogy szenvedése mélysége nem mérlegelhetõ.

A magyar megjelenés mindenesetre sürgetõ volt, miután világszerte már számos rádiós és televíziós dokumentummûsor készült a könyvbõl, kiállításokat, mi több, dalokat ihletett, nõkonferenciákat hagyott maga mögött és egy játékfilm is született belõle (kritikusai szerint messze felülmúlva a könyvet) Max Färberbök rendezésében, amely 1999-ben a Berlinale nyitófilmje volt, a filmfesztivál történetében az elsõ, amely leszbikus témát dolgozott fel.

- sisso -

Konkrét Könyvek, Bp., 2004, 290 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."