Könyv: Régi, szép (Nagy Endre: Egy város regénye)

  • - szerbhorváth -
  • 1999. augusztus 5.

Zene

Üdvözlendő vállalkozásba fogott a Palatinus könyvkiadó: Réz Pál szerkesztésében 10-12 kötetesre tervezik a Várad, villanyváros sorozatot. A Nagyváradhoz így vagy úgy kapcsolodó művek sorát Nagy Endre regénye nyitja, amely sokkal inkább memoár és/vagy anekdoták gyűjteménye, városrajz és történetek egyvelege, mintsem regény.
Üdvözlendő vállalkozásba fogott a Palatinus könyvkiadó: Réz Pál szerkesztésében 10-12 kötetesre tervezik a Várad, villanyváros sorozatot. A Nagyváradhoz így vagy úgy kapcsolodó művek sorát Nagy Endre regénye nyitja, amely sokkal inkább memoár és/vagy anekdoták gyűjteménye, városrajz és történetek egyvelege, mintsem regény.

Először is a városról. Nagyvárad a dualizmus korának egyik legpörgőbb helyszíne: a Pece-parti Párizs társadalmi életét ma is előszeretettel vizsgálgatjak a tudós körök, hiszen a polgárosodás egyes aspektusait tekintve még Budapestet is überolta. Egyebek mellett olykor nyolc napilap, négy heti- és két havilap, emellett a Somló Bódog és Ágoston Péter által fémjelzett jogakadémia és nem mellékesen tizenhat bordélyház működött itt, az erősen zsidó gyökerű polgárság bevallottan volt büszke eme tényekre (a legutóbbira is), melyek számukra Várad nagyvárosi és európai jellegét bizonyították (mint az kiderül a sorozat második kötetéből, a Körösparti metropolisból, melyet Hegedűs Géza írt). Nagyvárad azonban inkább amiatt vált a kultúrélet markáns színhelyévé, mert többek között itt kezdte (újság)írói karrierjét Ady Endre, Krúdy Gyula, Bíró Lajos és maga Nagy Endre is, aki kesőbb Pestre kerülve nemcsak jeles elbeszélővé, de humoristává is vált, az első igazi pesti konferansziéként nevéhez fűződik a modern magyar politikai kabaré megteremtése.

A kötet egy fiatalember Nagyváradra érkezésével kezdődik, és egy másik fiatalember elmenekülésével végződik. Az érkező Krúdy Gyula, a távozó maga a szerző. Krúdyt, a Szabadságba szerződtetett ifjú újságírót a szerkesztő parancsára Nagy Endre fogadta a pályaudvaron, Nagyot pedig Ady Endre búcsúztatta, miután szerzőnket a jogászifjúság mind a kétszáztizennégy tagja ki akarta hívni párbajra. Mindebből arra következtethetünk, elég veszedelmes lehetett akkor és arrafelé újságírni, ám ez még sincs így. Az Egy város regénye elsősorban a korabeli nagyváradi újságíróélet szellemes leírása, és éppen itt kínálkozik a ragyogó alkalom arra, hogy párhuzamot vonogassunk, ha már a recenzálásra képtelenek vagyunk.

Történt, hogy Pestről új főszerkesztő érkezett a klerikális Tiszántúl élére. Annak módja és rendje szerint a Szabó László nevezetű úriember bemutatkozó vizitet tett a konkurenciánál, a szabadelvű Szabadságnál, ahol Nagy is dolgozott. A hűvös, de udvarias látogatás végeztével a kiugrott kispap Szabó megkérdezte a kollégákat, lapzárta után hol szokásuk összegyűlni. Mondták, a Lloyd kávéházban, úgy éjféltájt. Jó, majd benéz hozzájuk, mondta Szabó. S meg is jelent. A szabadelvűek nagyban borozgattak már, mire Szabó pezsgőt rendelt az egész társaságnak, s ha szótlanul is, de ott iddogált velük egészen reggelig. Ettől a szabadelvűek meghatódtak, lám, milyen rendes ember is az új szaktárs, iszik is rendesen, fizet is rendesen, okoskodni viszont nem okoskodik.

Semmi különös sztori, mondhatnánk. Ám ha belegondolunk, mégis az. Mert elég nehéz ma elképzelni, hogy mondjuk az egyik konzervatív budapesti lap élére frissen kinevezett főszerkesztő udvariassági látogatást tesz valamelyik liberális vagy baloldali lapnál (igaz, újabban a konzik szerint már a liberálisok is baloldaliak). És főképpen elképzelhetetlen, hogy egy asztalhoz üljön a konkurencánál (értsd: ellenségnél) dolgozó kollégákkal, akikkel nem fúj egy levest a politikai preferenciákat illetően.

De konkrétabb leszek, saját példámat hozva fel, mennyivel elkurvultabbak a viszonyok a mai újságíró-társadalomban. Pár hónappal korábban, hogy vonattal Pestre érkeztem, persze nem az hiányzott, hogy valaki fogadjon a Keleti pályaudvaron. De hogy javában újságírni kezdtem, egy kiskocsmában, ahol véletlenül (illetve nem véletlenül, mert akkor még ő is oda járt) összefutottam egy újságíróval, aki nemrégiben a jelenlegi kormányzat futtatottjaként került majdnem vezető pozícióba az egyik országos közszolgálati médiában. Nos, rövid úton elmagyarázta nekem, hogy ha etikus akarok maradni, meg akarom őrizni tisztaságomat, akkor egy évig sehol se dolgozzak, mert csak besározom magamat. Az most nem is érdekes, ő besározta-e magát, az azonban igen, hogy ilyen tanácsot adott. Válaszolni sem tudtam rá mit, mert mit lehet erre mondani? Vagy: állok én az egyik büfében, soromra és sörömre várok. Ahogy fizetek, pénztárcámból kikandikál az egyik libcsi/balos lap ideiglenes belépőkártyája. Megszólal mögöttem egy fiatal pasas: te ezeknél dolgozol? Megfordulok, mosolyogva, szinte büszkén mondom, hogy igen, ezeknél, arra gondolva, vagy meg fog dicsérni, vagy kolléga, vagy valami, esetleg kifizeti a sörömet. De frászokat. Cinikusan, megvető mosollyal az arcán veti oda, hogy ő egy kormánypárti lapnál újságír. Mehettem a fenébe.

Nagy Endre könyvét persze nem azért kell elolvasni (amúgy nem ez az első kiadása, de az először az újságban 1936-37-ben publikált mű későbbi kiadásait agyoncenzúrázták - hogy miért, az eléggé felfoghatatlan), hogy a boldog békeidők után ácsingózzunk, de annyi szent, legalábbis ami az újságíró-társadalomban honos normákat illeti, ott van mi után.

Persze csak addig, amíg minket is ki nem kísér valaki titokban a pályaudvarra.

- szerbhorváth -

Palatinus, 1999, 157 oldal, 880 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.