Könyv: Szemtől szemben (Sigmund Freud: Válogatás az életműből)

  • 2004. április 1.

Zene

Az előttünk fekvő kötet kiváló szöveggyűjtemény, nem csupán bepillantást enged Freud monumentális munkájába, hanem áttekintést ad, genezisében ragadja meg a pszichoanalízis fejlődéstörténetét. A korai Kokain-tanulmánytól, A mindennapi élet pszichopatológiáján, a Totem és tabun, A narcizmus bevezetésén, Az én és az ösztön-énen, a Dosztojevszkij és az apagyilkosságon át a Mózes, az ember és az egyistenhitig öleli át és tagolja korszakonkénti válogatásokban az életművet. Külön figyelmet érdemelnek az eddig magyarul nem olvasható írások: A neurotikusok családregénye, a Néhány karaktertípus a pszichoanalitikus munkából, a Gátlás, tünet, szorongás, a Goethe-díj alkalmából írt beszéd és a Levél Romain Rollandhoz című szövegek. Mindezeket Erős Ferenc alapos kommentárjai és minden részletig terjedő jegyzetei kísérik.

Az előttünk fekvő kötet kiváló szöveggyűjtemény, nem csupán bepillantást enged Freud monumentális munkájába, hanem áttekintést ad, genezisében ragadja meg a pszichoanalízis fejlődéstörténetét. A korai Kokain-tanulmánytól, A mindennapi élet pszichopatológiáján, a Totem és tabun, A narcizmus bevezetésén, Az én és az ösztön-énen, a Dosztojevszkij és az apagyilkosságon át a Mózes, az ember és az egyistenhitig öleli át és tagolja korszakonkénti válogatásokban az életművet. Külön figyelmet érdemelnek az eddig magyarul nem olvasható írások: A neurotikusok családregénye, a Néhány karaktertípus a pszichoanalitikus munkából, a Gátlás, tünet, szorongás, a Goethe-díj alkalmából írt beszéd és a Levél Romain Rollandhoz című szövegek. Mindezeket Erős Ferenc alapos kommentárjai és minden részletig terjedő jegyzetei kísérik.

Freud minimalizmusa, az ismert elemekre építő "cselekményszövése" kimerítő, folyvást hallani annak az (ágy)rugónak a hangját, amelyre jár az egész. A szekrényből mindig kiesik egy meztelen nő vagy férfi, anyák és/vagy apák, az álomfejtésekről előítéletek, közhelyek. Nagyszerűsége, térfogata mégis minden sorában érzékelhető, "empatikusabb" ráhangolódás szükséges tehát Freudra és a nyolcvan-száz évvel ezelőtti időre. Mert Freud

a polgári világ forradalmára,

az elidegenedés paradigmájának spiritus rectora. Hogy csak ötletszerűen soroljuk korának "indexeit": Proust, Musil, az avantgárd, Bartók, Husserl. Az institucionalizált, rejtett dimenzióitól elzárt ember konkvisztádora, a társadalmilag, vallásilag, etikailag és antropológiailag formalizált individuum önazonosságát helyreállítani igyekvő expedíció vezetője, revolúciója pedig világnézetileg konstituált. Gondolkodásának szerkezete és logikája filozófiai természetű nagy narratíva. A személyiség és a kultúra relációját az elfojtások sorozataként megértő levezetéseiben az individuum végtelen negativitását, az analízis regressus ad infinitivumát módszertani hipotézissel függeszti fel. Hasonlóképp cselekszik nagy elődeihez, a felvilágosodás apologétáihoz, eminensen a Társadalmi szerződés Rousseau-jához, aki a természeti és a történelmi ember oppozícióját tételezi, hogy legitimálja radikális kultúrkritikáját. Az ellentmondás Freudnál ugyanúgy ismétlődik: kritikája a kultúra kontextusán belül értelmezhető, az elérni kívánt, jövőbeli állapotot, a "Kell"-t, miközben a "Volt"-ból meríti, csak a jelenből, a "Van"-ból vezetheti le - hagyományt dekonstruáló radikalizmusa szükségképpen a hagyomány része. Csapdája az ideológiakritika csapdája: ha minden ideológia (felépítmény), akkor az ezt állító elmélet is csupán egy a sok közül. Ha minden a libidó és az elfojtás eredménye, akkor maga Freud is szimptóma. (Az ugyancsak az Európa kiadásában megjelent, Miben tévedett Freud? szerzője, Richard Webster is ezzel a dörzsölt, de egyszerű hadviseléssel indul csatába hősével szemben.) Freud a kultúrát elfojtásokra épülő, leküzdhetetlen akadálypályának képzeli - csak lesérülni és fennakadni lehetséges. A gyámolításra szoruló, a korlátokra mintmankókra támaszkodó ember elé tűzi a célt, hogy miután kiskorúságának (Kant) nyomorúságától (szorongásaitól, neurózisaitól, komplexusaitól), valamint kimondatlanul és ad absurdum, de következésképp kultúrájától megszabadult, egyfajta emancipatorikus, az ember nembeliségét reprezentáló szocialisztikus vízióban, "transzparens-kommunában" találjon önmagára. Már csak az elfojtandót kell beemelni a képbe, mi mást, mint a szexualitást, és a rendszer működésbe lép. Az Egy illúzió jövője, a Rossz közérzet a kultúrában a foglalatai a freudi filozófiának.

Ha azonban kipreparáljuk az aktivistát, megláthatjuk az analitikust, aki valóban a láthatatlan övezetekbe merészkedett, a leleményes és vakmerő Hermészt. A felfedezőt, aki túlzás nélkül megvetette az alapjait annak a személyiségszerkezetnek és -fogalomnak, amely magában hordja integritását. Ami mindig látszik, csillog és felragyog, az minden bizonnyal Freud

kopernikuszi fordulata,

az "ismerd meg önmagadat" imperativusának felelevenítése, a felvilágosult racionalizmus filozófiájának hagyománygazdagító továbbgondolása, a schopenhaueri és nietzschei perszonalizmus konzekvenciáinak új tudománnyá formálása és a pszichoanalízisbe torkolló összegzése. Thomas Mann a "természettudománnyá vált romantika" terminusban sűríti Freud vállalkozását. Mann a kozmosz fiát ismeri fel a freudi emberben, a mítoszokban és az elbeszélés szellemében élő alakot, a Janus-arcú archaikust és modernet egyszerre, a sorssal incselkedő hőst, a mindenkori, álomlátó Józsefet. A Totem és tabu, a Mózes elemzéseit az európai kultúra önmegértését katalizáló szövegekként ünnepli - joggal. (Megjegyzendő, hogy bámulata mindenekelőtt a jungi kiterjesztésnek szól.) Mindebben ott a test és a lélek egymásrautaltságát állító humanista arcképe, az individuum önmegváltását hirdető egyházalapító és misszionárius, köpenyében követői és renegátjai, Jung, Adler és Fromm, a freudi létszemléletből elrugaszkodó, az önismeret normatívájából kiinduló, a magát a dialogikus megértésben tételező egyén beláthatatlan felségterületein tovább dolgozó "földmérők".

Freud tehát, aki önálló utakat kereső tanítványait ugyanúgy kiközösítette, ahogyan ezt vele is megtették, továbbgondolható volt, és az ma is. A szimbólumok nyelvét beszélő jungi analízis, az adleri ambicióteória és a frommi egzisztenciálanalízis irányába egyaránt elmozdítható iránytű. Egyoldalúságai ma talán szembetűnőbbek, mint világának saját idejét reveláló igazságai. Említett kritikai akcentusaival feszültségben áll módszerének másik sajátossága, hogy szándékai szerint a lélek feltöretlen ugarán, a senkiföldjén felállított "megfigyelőállomása" adatgyűjtő, leíró és feltáró munkát végez. Miközben a természettudományos gondolkodás törvényfelismerő, rigorózus igényével és tekintélyével lép fel, egyben az emberi történetet pszichoanalitikusan szexualizálja-historizálja, legott kritikailag transzcendálja is, kérdéseinek pozicionáltsága megszabja a válaszok irányát. Koordinátarendszerében a végső vonatkoztatási pontot, a szexualitást kijelölve emberképe jóval szűkösebbnek tűnik, már-már bosszantóan annak. Hobbes mindenki mindenkinek farkasa tétele juthat az eszünkbe, amely Freudnál transzfabulálódik, mindenki mindenkinek vágykielégítő tárgya és eszköze. Olykor nem látszik más, mint a vegetatív szexuális ösztönök elvi szabadsága egyfelől és a rabiga, a kultúra praxisa másfelől. "Antropológiai szolipszizmus", mondja a pszichoanalízisre Erwin Strauss. Mindazonáltal egy pillanatra sem tekinthetünk el a ténytől, amely alatt Freud "mozdulatát" értjük, a tudat alatt húzódó tárnák felé vezető csapóajtók felnyitását, s azt, hogy a megnyílt mélységek már soha be nem deszkázhatók.

Jánossy Lajos

Európa Könyvkiadó, 2003, 857 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk