Könyv: Walvis Bay, végállomás (Jocelyn Murray: Az afrikai világ atlasza)

  • - kovácsy -
  • 2003. október 2.

Zene

Jocelyn Murray (szerk.): Az afrikai világ atlasza
Kritika

Akérdés csak az, át lehet-e kelni hajóval a Viktória-tavon Ugandából Tanzániába. Mert ha nem, akkor kalandos vonatutunknak mégsem lehet a kenyai Mombasa a kiinduló állomása, hogy aztán onnan Kampalába, az ugandai fővárosból pedig rövid autóbusz-utazással Entebbébe jussunk el, amely már a tó északi partján fekszik. Ebben az esetben tehát az útiterv valamelyest módosul, és számtalan átszállás és még több, nem éppen veszélytelen kaland emlékével érkezünk majd, hónapok múltán Namíbiába, miután keresztülvonatoztunk Zambián, Zimbabwén, Botswanán és Mozambikon, bejártuk egész Dél-Afrikát, a Kongói Demokratikus Köztársasággal pedig csak azért nem próbálkoztunk, mert a vakmerőségnek is van egy szélső pontja, ameddig és ahonnan ne tovább.

Ezt a szélső pontot pedig az aktuális helyzet jelöli ki, amely helyzet sajnos nem jelenik meg igazán az atlasz lapjain, hiszen a fordítás az 1998-as (szerencsére átdolgozott) angol kiadás alapján készült, ennek pedig már

az előző évben

lezárult a szerkesztése. Akkor pedig a földrész országainak jelentős részében igencsak más volt a helyzet, mint ma - háborúk törtek ki és értek véget vagy zajlanak ma is, nagy térségek néptelenedtek el, miközben hatalmas menekülttáborok jöttek létre, diktátorok buktak meg, más, szándékos vakságból mérsékeltnek hitt politikusokról pedig kiderült, hogy igenis, tébolyult zsarnokok.

Egy kulturális atlasszal szemben természetesen nem feltétlenül az a legfontosabb elvárás, hogy naprakészen kövesse a napi politika mozgásait, csakhogy a szerkesztés saját maga teremti meg ezt a várakozást országonkénti gazdasági és politikai ismertetőivel. Ugyanakkor mindenképpen dicséret illeti a kötetet a nagy felbontású regionális és országonkénti térképek miatt - az utóbbiak lenyűgöző aprólékossággal mutatják be az egyes kistérségek gazdasági sajátosságait. Semmiképpen sem állítanám, hogy mindenkinek tudnia kell, merrefelé sajtolnak gyapotmagolajat a Közép-afrikai Köztársaságban (Bambari környékén), vagy melyik az a város Malawiban, ahol cementgyártás és bőrcserzés mellett gyufagyártás is folyik (Blantyre) - önmagában is tanulságos azonban annak a tudomásulvétele, hogy mennyire sokféle gazdasági karakter alakult ki a földrész országai között. Apró hátrányuk a hatalmas térképeknek, hogy sok esetben a tördelés kényszere elmozdítja egymástól az ábrázolt országot és szöveges tárgyalását. Így Etiópia és Eritrea bemutatása Dzsibuti térképét fogja közre, Kamerun térképe pedig Nigéria ismertetésébe ékelődik, ami nem tragédia, csak éppen rontja azt a komfortérzetet, amellyel amúgy a legmagasabb szinten kecsegtet a szép külalak, a gazdag és izgalmas képanyag. Az utóbbinak - visszacsatolva a fentiekhez - legfeljebb azt lehetne felróni, hogy miközben valóban érzékletesen, ráadásul szellemesen mutatja be a földrész sokszínűségét, a hétköznapi kultúra kontinuitását, azért mégis inkább a szemnek szépre összpontosít, pedig hát a kongói pigmeusok mindennapjaira mostanság sokkal inkább jellemző a rettegés a lemészároltatástól, mint a közös kultikus tánc. Kétségtelen persze, hogy nagyobb számú

csonkolt hulla

látványa aligha ébreszt vágyat a bevezetőben említett utazásra.

A természet- és gazdaságföldrajzi bevezetést követő kultúrtörténeti leírás biztosan lehetne még részletesebb, még aprólékosabb, de valahol nyilván terjedelmi határt kellett szabni. Tény az is, hogy az a kulturálisatlasz-sorozat, amelynek ez a kötet is része (és amelyből az elmúlt évek során jó másfél tucat kiadvány már magyarul is megjelent - ugyancsak a Helikon Kiadónál), inkább a befejezett múltra, a maradandóra, a hosszabb távú folyamatokra összpontosít. Egy vonatkozásban ezzel együtt is hiányérzetem maradt: a jelenkori - főleg a nagyvárosi - Afrikáról (építészetéről, sajtójáról, a nyugati kulturális minták beépüléséről vagy netán be nem épüléséről stb.) alig tudunk meg valamit a kötetből.

A továbbiakban kipécézhetnék néhány aprócska elírást, figyelmetlenséget, de ezek végső soron eltörpülnek a tény mellett, hogy eddig még nem jelent meg magyarul ilyen látványosan szép, gazdag és részletes könyv Afrikáról.

- kovácsy -

Helikon Kiadó, 2003, 240 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.