Könyv: Walvis Bay, végállomás (Jocelyn Murray: Az afrikai világ atlasza)

  • - kovácsy -
  • 2003. október 2.

Zene

Jocelyn Murray (szerk.): Az afrikai világ atlasza
Kritika

Akérdés csak az, át lehet-e kelni hajóval a Viktória-tavon Ugandából Tanzániába. Mert ha nem, akkor kalandos vonatutunknak mégsem lehet a kenyai Mombasa a kiinduló állomása, hogy aztán onnan Kampalába, az ugandai fővárosból pedig rövid autóbusz-utazással Entebbébe jussunk el, amely már a tó északi partján fekszik. Ebben az esetben tehát az útiterv valamelyest módosul, és számtalan átszállás és még több, nem éppen veszélytelen kaland emlékével érkezünk majd, hónapok múltán Namíbiába, miután keresztülvonatoztunk Zambián, Zimbabwén, Botswanán és Mozambikon, bejártuk egész Dél-Afrikát, a Kongói Demokratikus Köztársasággal pedig csak azért nem próbálkoztunk, mert a vakmerőségnek is van egy szélső pontja, ameddig és ahonnan ne tovább.

Ezt a szélső pontot pedig az aktuális helyzet jelöli ki, amely helyzet sajnos nem jelenik meg igazán az atlasz lapjain, hiszen a fordítás az 1998-as (szerencsére átdolgozott) angol kiadás alapján készült, ennek pedig már

az előző évben

lezárult a szerkesztése. Akkor pedig a földrész országainak jelentős részében igencsak más volt a helyzet, mint ma - háborúk törtek ki és értek véget vagy zajlanak ma is, nagy térségek néptelenedtek el, miközben hatalmas menekülttáborok jöttek létre, diktátorok buktak meg, más, szándékos vakságból mérsékeltnek hitt politikusokról pedig kiderült, hogy igenis, tébolyult zsarnokok.

Egy kulturális atlasszal szemben természetesen nem feltétlenül az a legfontosabb elvárás, hogy naprakészen kövesse a napi politika mozgásait, csakhogy a szerkesztés saját maga teremti meg ezt a várakozást országonkénti gazdasági és politikai ismertetőivel. Ugyanakkor mindenképpen dicséret illeti a kötetet a nagy felbontású regionális és országonkénti térképek miatt - az utóbbiak lenyűgöző aprólékossággal mutatják be az egyes kistérségek gazdasági sajátosságait. Semmiképpen sem állítanám, hogy mindenkinek tudnia kell, merrefelé sajtolnak gyapotmagolajat a Közép-afrikai Köztársaságban (Bambari környékén), vagy melyik az a város Malawiban, ahol cementgyártás és bőrcserzés mellett gyufagyártás is folyik (Blantyre) - önmagában is tanulságos azonban annak a tudomásulvétele, hogy mennyire sokféle gazdasági karakter alakult ki a földrész országai között. Apró hátrányuk a hatalmas térképeknek, hogy sok esetben a tördelés kényszere elmozdítja egymástól az ábrázolt országot és szöveges tárgyalását. Így Etiópia és Eritrea bemutatása Dzsibuti térképét fogja közre, Kamerun térképe pedig Nigéria ismertetésébe ékelődik, ami nem tragédia, csak éppen rontja azt a komfortérzetet, amellyel amúgy a legmagasabb szinten kecsegtet a szép külalak, a gazdag és izgalmas képanyag. Az utóbbinak - visszacsatolva a fentiekhez - legfeljebb azt lehetne felróni, hogy miközben valóban érzékletesen, ráadásul szellemesen mutatja be a földrész sokszínűségét, a hétköznapi kultúra kontinuitását, azért mégis inkább a szemnek szépre összpontosít, pedig hát a kongói pigmeusok mindennapjaira mostanság sokkal inkább jellemző a rettegés a lemészároltatástól, mint a közös kultikus tánc. Kétségtelen persze, hogy nagyobb számú

csonkolt hulla

látványa aligha ébreszt vágyat a bevezetőben említett utazásra.

A természet- és gazdaságföldrajzi bevezetést követő kultúrtörténeti leírás biztosan lehetne még részletesebb, még aprólékosabb, de valahol nyilván terjedelmi határt kellett szabni. Tény az is, hogy az a kulturálisatlasz-sorozat, amelynek ez a kötet is része (és amelyből az elmúlt évek során jó másfél tucat kiadvány már magyarul is megjelent - ugyancsak a Helikon Kiadónál), inkább a befejezett múltra, a maradandóra, a hosszabb távú folyamatokra összpontosít. Egy vonatkozásban ezzel együtt is hiányérzetem maradt: a jelenkori - főleg a nagyvárosi - Afrikáról (építészetéről, sajtójáról, a nyugati kulturális minták beépüléséről vagy netán be nem épüléséről stb.) alig tudunk meg valamit a kötetből.

A továbbiakban kipécézhetnék néhány aprócska elírást, figyelmetlenséget, de ezek végső soron eltörpülnek a tény mellett, hogy eddig még nem jelent meg magyarul ilyen látványosan szép, gazdag és részletes könyv Afrikáról.

- kovácsy -

Helikon Kiadó, 2003, 240 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.