Lemez: Szívdöglesztő (The Wildhearts: The Wildhearts Must Be Destroyed!)

  • Greff András
  • 2003. október 2.

Zene

Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.
Kritika
Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.

Mert ami a felsőfokot illeti: 1993 táján, a debütáló Earth vs. The Wildhearts lemezük megjelenésének idején korántsem tűnt valóságtól elrugaszkodott vélekedésnek a Vadszíveket gondolni a glóbusz legfrankóbb rockereinek. Az Earth... pankendrollja egyfelől észveszejtően slágeres, másrészt - és ezzel máris magasan a Green Day/Offspring-féle szalonpunkok világa fölé emelkedik - a langyosságnak, a szoftnak nyoma sincs benne: ezen a lemezen a gitárok vastagok, mint a medvenyak, és csak úgy sorjáznak rajta a leleményes és tántoríthatatlanul erőteljes ötletek. A gitáros/énekes Ginger páratlan természetességgel vegyítette a punk energiáját a Beatles/Cheap Trick-tradícióból eredő mézédes énekdallamokkal, és ennek a keveréknek minden józan számítás szerint hatalmasat kellett volna robbannia. Nem robbant. Ahogyan sajnos a rá következő P.H.U.Q. sem, amely pedig csupán egy árnyalattal mutatott halványabb formát. Ekkoriban Ginger már erősen nehezményezte, hogy a szakmában már az olyan klassz palik is magasztalják őt, mint mondjuk Nikki Sixx a Mötley Crüe-ből, mégis pont olyan csóró londoni punk maradt, mint amilyen a zenekar indulásakor volt. Mindazonáltal végül nem a relatív sikertelenség, hanem az életmód tett be a bandának: ezek az emberek ugyanis következetesen, megalkuvás nélkül narkózták magukat ronggyá a karrierjük során. `97-ben még kijött ugyan az indusztriális elemekkel dúsított, a zenekar nevéhez meglehetősen méltatlan Endless Nameless, de aztán nem volt tovább - félő volt, hogy valamelyikük odaveszne egy újabb turné során.

Ginger pár évvel később kiadott egy lazább szólólemezt Silver Ginger 5 név alatt (Black Leather Mojo), egy agyahagyott akusztikus eresztést Clam Abuse-ként (Stop Thinking), valamint néhány nyers punknótát a svéd rakendroll főszereplőinek statisztálásával (Supershit 666). Végül tavalyelőtt a Wildheartsot is életre keltette a klasszikus elsőlemezes felállással - kár, hogy szegény Danny McCormack (a basszer) már egyből az újjáalakuló turnén ismét szúrni kezdte magát, így az ő státusa jelenleg teljesen bizonytalan (az új lemezen egy hangot sem játszik).

Mindenesetre a kábé ötéves szünet csak jót tett a csapatnak. Ez a visszatérő, határozottan verhetetlennek tetsző debütáló anyag modorában fogant lemez ugyanis ragyogó munka. Nekem egyes-egyedül a korábban megszokott hosszabb, összetettebb szerzemények hiányoznak róla, de könnyen megeshet, hogy ezeket az experimentálisabb tételeket majd megint egy olyan speciális lemezen gyűjtik össze, mint amilyen anno a Fishing For Luckies volt. Most tehát csupa rövid, tömör dalt kapunk, és persze mindazt, amit ez a zenekar nyújtani tud: vaskos gitárokra épülő szuperdögös himnuszokat (Vanilla Radio, Get Your Groove On, Top Of The World), szívszorító (One Love, One Life) és végtelenül bájdús (Only Love) szerelmes számokat, no és éppen tizenegy darab, a fejünkbe magát kirobbanthatatlanul befészkelő refrént. A tökéletes popzenét egy ízig-vérig rakendroll zenekartól.

Greff András

Gut Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.