Lemez: Szívdöglesztő (The Wildhearts: The Wildhearts Must Be Destroyed!)

  • Greff András
  • 2003. október 2.

Zene

Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.
Kritika
Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.

Mert ami a felsőfokot illeti: 1993 táján, a debütáló Earth vs. The Wildhearts lemezük megjelenésének idején korántsem tűnt valóságtól elrugaszkodott vélekedésnek a Vadszíveket gondolni a glóbusz legfrankóbb rockereinek. Az Earth... pankendrollja egyfelől észveszejtően slágeres, másrészt - és ezzel máris magasan a Green Day/Offspring-féle szalonpunkok világa fölé emelkedik - a langyosságnak, a szoftnak nyoma sincs benne: ezen a lemezen a gitárok vastagok, mint a medvenyak, és csak úgy sorjáznak rajta a leleményes és tántoríthatatlanul erőteljes ötletek. A gitáros/énekes Ginger páratlan természetességgel vegyítette a punk energiáját a Beatles/Cheap Trick-tradícióból eredő mézédes énekdallamokkal, és ennek a keveréknek minden józan számítás szerint hatalmasat kellett volna robbannia. Nem robbant. Ahogyan sajnos a rá következő P.H.U.Q. sem, amely pedig csupán egy árnyalattal mutatott halványabb formát. Ekkoriban Ginger már erősen nehezményezte, hogy a szakmában már az olyan klassz palik is magasztalják őt, mint mondjuk Nikki Sixx a Mötley Crüe-ből, mégis pont olyan csóró londoni punk maradt, mint amilyen a zenekar indulásakor volt. Mindazonáltal végül nem a relatív sikertelenség, hanem az életmód tett be a bandának: ezek az emberek ugyanis következetesen, megalkuvás nélkül narkózták magukat ronggyá a karrierjük során. `97-ben még kijött ugyan az indusztriális elemekkel dúsított, a zenekar nevéhez meglehetősen méltatlan Endless Nameless, de aztán nem volt tovább - félő volt, hogy valamelyikük odaveszne egy újabb turné során.

Ginger pár évvel később kiadott egy lazább szólólemezt Silver Ginger 5 név alatt (Black Leather Mojo), egy agyahagyott akusztikus eresztést Clam Abuse-ként (Stop Thinking), valamint néhány nyers punknótát a svéd rakendroll főszereplőinek statisztálásával (Supershit 666). Végül tavalyelőtt a Wildheartsot is életre keltette a klasszikus elsőlemezes felállással - kár, hogy szegény Danny McCormack (a basszer) már egyből az újjáalakuló turnén ismét szúrni kezdte magát, így az ő státusa jelenleg teljesen bizonytalan (az új lemezen egy hangot sem játszik).

Mindenesetre a kábé ötéves szünet csak jót tett a csapatnak. Ez a visszatérő, határozottan verhetetlennek tetsző debütáló anyag modorában fogant lemez ugyanis ragyogó munka. Nekem egyes-egyedül a korábban megszokott hosszabb, összetettebb szerzemények hiányoznak róla, de könnyen megeshet, hogy ezeket az experimentálisabb tételeket majd megint egy olyan speciális lemezen gyűjtik össze, mint amilyen anno a Fishing For Luckies volt. Most tehát csupa rövid, tömör dalt kapunk, és persze mindazt, amit ez a zenekar nyújtani tud: vaskos gitárokra épülő szuperdögös himnuszokat (Vanilla Radio, Get Your Groove On, Top Of The World), szívszorító (One Love, One Life) és végtelenül bájdús (Only Love) szerelmes számokat, no és éppen tizenegy darab, a fejünkbe magát kirobbanthatatlanul befészkelő refrént. A tökéletes popzenét egy ízig-vérig rakendroll zenekartól.

Greff András

Gut Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.