Lemez: Szívdöglesztő (The Wildhearts: The Wildhearts Must Be Destroyed!)

  • Greff András
  • 2003. október 2.

Zene

Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.
Kritika
Avilág legjobb zenekara azok közül, amelyeket senki sem ismer - fogalmazott pár éve a New York-i The Village Voice a brit The Wildhearts kapcsán, és ennek a mondatnak inkább csak a második felét vélhetjük túlzónak. Hiszen azért a 90-es évek során a Wildhearts, legalábbis Európában, masszív tiszteletet vívott ki magának, jóllehet az is igaz, hogy amennyiben bármelyik korábbi kiadója vagy mondjuk az emtívi legalább megközelítőleg a rangjához méltó támogatásban részesítette volna, úgy ez a zenekar bizonyosan nem reked meg a középkategóriás klubok szintjénél.

Mert ami a felsőfokot illeti: 1993 táján, a debütáló Earth vs. The Wildhearts lemezük megjelenésének idején korántsem tűnt valóságtól elrugaszkodott vélekedésnek a Vadszíveket gondolni a glóbusz legfrankóbb rockereinek. Az Earth... pankendrollja egyfelől észveszejtően slágeres, másrészt - és ezzel máris magasan a Green Day/Offspring-féle szalonpunkok világa fölé emelkedik - a langyosságnak, a szoftnak nyoma sincs benne: ezen a lemezen a gitárok vastagok, mint a medvenyak, és csak úgy sorjáznak rajta a leleményes és tántoríthatatlanul erőteljes ötletek. A gitáros/énekes Ginger páratlan természetességgel vegyítette a punk energiáját a Beatles/Cheap Trick-tradícióból eredő mézédes énekdallamokkal, és ennek a keveréknek minden józan számítás szerint hatalmasat kellett volna robbannia. Nem robbant. Ahogyan sajnos a rá következő P.H.U.Q. sem, amely pedig csupán egy árnyalattal mutatott halványabb formát. Ekkoriban Ginger már erősen nehezményezte, hogy a szakmában már az olyan klassz palik is magasztalják őt, mint mondjuk Nikki Sixx a Mötley Crüe-ből, mégis pont olyan csóró londoni punk maradt, mint amilyen a zenekar indulásakor volt. Mindazonáltal végül nem a relatív sikertelenség, hanem az életmód tett be a bandának: ezek az emberek ugyanis következetesen, megalkuvás nélkül narkózták magukat ronggyá a karrierjük során. `97-ben még kijött ugyan az indusztriális elemekkel dúsított, a zenekar nevéhez meglehetősen méltatlan Endless Nameless, de aztán nem volt tovább - félő volt, hogy valamelyikük odaveszne egy újabb turné során.

Ginger pár évvel később kiadott egy lazább szólólemezt Silver Ginger 5 név alatt (Black Leather Mojo), egy agyahagyott akusztikus eresztést Clam Abuse-ként (Stop Thinking), valamint néhány nyers punknótát a svéd rakendroll főszereplőinek statisztálásával (Supershit 666). Végül tavalyelőtt a Wildheartsot is életre keltette a klasszikus elsőlemezes felállással - kár, hogy szegény Danny McCormack (a basszer) már egyből az újjáalakuló turnén ismét szúrni kezdte magát, így az ő státusa jelenleg teljesen bizonytalan (az új lemezen egy hangot sem játszik).

Mindenesetre a kábé ötéves szünet csak jót tett a csapatnak. Ez a visszatérő, határozottan verhetetlennek tetsző debütáló anyag modorában fogant lemez ugyanis ragyogó munka. Nekem egyes-egyedül a korábban megszokott hosszabb, összetettebb szerzemények hiányoznak róla, de könnyen megeshet, hogy ezeket az experimentálisabb tételeket majd megint egy olyan speciális lemezen gyűjtik össze, mint amilyen anno a Fishing For Luckies volt. Most tehát csupa rövid, tömör dalt kapunk, és persze mindazt, amit ez a zenekar nyújtani tud: vaskos gitárokra épülő szuperdögös himnuszokat (Vanilla Radio, Get Your Groove On, Top Of The World), szívszorító (One Love, One Life) és végtelenül bájdús (Only Love) szerelmes számokat, no és éppen tizenegy darab, a fejünkbe magát kirobbanthatatlanul befészkelő refrént. A tökéletes popzenét egy ízig-vérig rakendroll zenekartól.

Greff András

Gut Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.