lemez

Concerto Armonico

  • Mesterházi Gábor
  • 2012. július 22.

Zene

Tegye fel a kezét, aki ötnél több Carl Philipp Emanuel Bach-versenyművet ismer! A Spányi Miklós vezette Concerto Armonico pedig már pusztán a csembalóversenyek felvételének a tizennyolcadik lemezénél tart.

Az összkiadás - mert az lesz - nagy szerzők esetében kincsesbánya, melyben újra ráébredhetünk, milyen rövid az élet, és hogy ez mekkora kár. Mert akár a jelen lemezen hallható négy versenyműben is érdemes hosszan elidőzni.

A Berlinből húsz év után elszabaduló Bach fiú üzleti okokból technikailag könnyű műveket ír ugyan régi-új hamburgi vevőinek, ám hogy ne unatkozzék, kissé játszik az értőkkel. Merész hangnemváltások, egyszer csak félbeszakadó tételek, idilli és fázós hangulatok egymásutánjai. A c-moll versenymű négy tétele voltaképp egy, melyet meg-megszakít az adagio és a menüett. Nyilván az eddigi tizenhét lemez is hasonlóan izgalmas. Hogy most miért a tizennyolcadikat ajánljuk, annak az az oka, hogy itt egy megújult Concerto Armonico játszik, melynek koncertmestere - Ábrahám Márta - a nem ortodox régizenélés híve (lásd férjével, Schweigert Györggyel és Spányival közös vállalkozását, az Ensemble Mimage-t is), és ezt tanítja a két-két fúvóssal kiegészülő nyolc vonósnak, akik az együttest alkotják. Egyedül a kürtök natúrak (mondhatni hamisak) olykor, de nincsenek a más régizenéseknél megszokott nyögések és dagasztások minden hangnál.

Carl Philipp Emanuel Bach egyszerű, ám finom hangszerelése ebben az intelligens együttmuzsikálásban tökéletesen érvényesül, a nagyszerű csembalószólót kísérő vonós pizzicatók vagy a lendületes tuttik meglepő újdonságként hatnak. Mellesleg a lemez valamennyi résztvevője magyar, a Diósdról jól ismert technikai személyzet is, csak a kiadó svéd. Spányi Miklóst nyugaton és északon egyre többre értékelik - de megfér-e több régizenész guru egy magyar csárdában?

BIS, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.