Koncert

Kurt Elling

Zene

Kurt Elling, az érces amerikai bariton pályája új szakaszában jött újra a Müpába. Korábban készített kb. tíz sorlemezt, amelyek a világ élvonalába emelték, majd megvált addigi zongoristájától, és Chicagóból New Yorkba költözött. Vegyes anyagból válogatva rakta össze a The Questions című új lemezét, konceptalbumról szó sincs, de azért teljesen egynemű így is. Kicsit féltem tőle, miután pár napig egy régi latin jazz-CD szólt a kocsiban, hogy a minden eddiginél líraibb, egyenesen filozofikus lemez bemutatóját vértelennek fogom érezni. Kellemesen csalódtam, mert ugyan Elling továbbra is „hideg”, de intellektusának csillogása és hangjának nyugodt rezgése olyan színes és átható, hogy nem hiányzik belőle a vérbő szenvedély sem. Az énekes a régihez képest „nemzetközibb” zenekarával szerencsére nem a world music, hanem a klasszikus dalestek felé mozdult el azzal együtt is, hogy zenéjében több a populáris elem. A lemezen is hallhatók közül négy muzsikus jött vele: a chilei Stu Mindeman – több szám komponistája – Hammondon is jó volt, de érezni, hogy inkább zongorista. Szintén új a zenekarban a dél-afrikai bőgős, Clark Sommers, akit egy magával ragadó duett után mindenki a szívébe zárt. A két régi társ közül Jeff Tain Watts sztárdobos a koncert legelején és legvégén szólózott, de jelenléte minden muzsikusnak áldás. John McLean gitáros sem tolakodott az előtérbe, de kevés hanggal is sokat mondott.
A szerzők ízlésvilága, Bob Dylantől Carla Bleyen és Jaco Pastoriuson át Hoagy Carmichaelig tarkabarkának tűnhet, de a szövegközpontú, utolsó rezdülésig végiggondolt produkció óvatosan, jól adagolt szólókkal, végig bepróbált dramaturgiával „jégprofi” volt. Noha még a számok lemezen hallható sorrendjén sem változtattak, ennek ellenére holnap is újra jegyet váltanék erre a műsorra.

Müpa, április 21.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.