Lemez

Manic Street Preachers: Resistance Is Futile

Zene

Wales legsikeresebb zenekara eddig kétszer definiálta sikeresen újra önmagát: előbb „propagandaminiszterük”, Richey Edwards eltűnése után, az 1996-os Everything Must Go albummal, majd bő egy évtizeddel később, némi kreatív válságot követően a Send Away the Tigersszel. Utóbbi munkájuk óta a kritikusok mindegyik lemezüket agyondicsérik; az aktuális Resistance Is Futile-t is. A dalokat hallva érezni, hogy a Manics nehéz szülésen van túl, hiszen még soha nem kellett négy évet várni arra, hogy előrukkoljanak egy albummal. A 2014-es, meglepően merészen kísérletezgető Futurology óta csupán egy számot adtak ki: azt a Together Strongert, amelyik a walesi fociválogatott hivatalos dala lett a tavalyelőtti Eb-n. A szövegekért felelős és nagy könyvmolynak számító basszusgitáros, Nicky Wire hosszú időn keresztül direkt nem vett könyvet a kezébe, hogy ezúttal semmilyen irodalmi hatás ne érje. Ennek ellenére ott van az új albumon a neves walesi költő-író, Dylan Thomas viharos házasságát megéneklő Dylan & Caitlin. A dalban vendég­énekel az Anchoress néven ismert Catherine Anne Davies, és mintha a korábbi nagy duettsláger, a Your
Love Alone
harmatgyenge folytatását hallanánk. Szintén nem túl izmos a titokzatos fotográfusnak emléket állító Vivian, és a Hillsbo­rough-katasztrófa áldozatai előtt tisztelgő Liverpool Revisited sem hagy különösebb nyomot. Szerencsére akad azért egy-egy biztató jel: az International Blue egy hamisítatlan Manics-sláger, a Sequels of Forgotten Wars bizonyítja, hogy a szlogenek még mindig nagyon jól állnak a Manicsnek, a Broken Algorithms jópofán nyúlja a Nirvanát, a záró The Left Behindot pedig maga Wire énekli, ráadásul nagyszerűen. De ez tőlük sajnos kevés: a Resistance Is Futile összességében egy kicsit öreg­uras, néhol pedig túl szentimentális lemez, és hiába van rajta egy-két jobb pillanat, a leggyengébb láncszem az eddigi életműben.

Columbia/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.