Lemez

Manic Street Preachers: Resistance Is Futile

Zene

Wales legsikeresebb zenekara eddig kétszer definiálta sikeresen újra önmagát: előbb „propagandaminiszterük”, Richey Edwards eltűnése után, az 1996-os Everything Must Go albummal, majd bő egy évtizeddel később, némi kreatív válságot követően a Send Away the Tigersszel. Utóbbi munkájuk óta a kritikusok mindegyik lemezüket agyondicsérik; az aktuális Resistance Is Futile-t is. A dalokat hallva érezni, hogy a Manics nehéz szülésen van túl, hiszen még soha nem kellett négy évet várni arra, hogy előrukkoljanak egy albummal. A 2014-es, meglepően merészen kísérletezgető Futurology óta csupán egy számot adtak ki: azt a Together Strongert, amelyik a walesi fociválogatott hivatalos dala lett a tavalyelőtti Eb-n. A szövegekért felelős és nagy könyvmolynak számító basszusgitáros, Nicky Wire hosszú időn keresztül direkt nem vett könyvet a kezébe, hogy ezúttal semmilyen irodalmi hatás ne érje. Ennek ellenére ott van az új albumon a neves walesi költő-író, Dylan Thomas viharos házasságát megéneklő Dylan & Caitlin. A dalban vendég­énekel az Anchoress néven ismert Catherine Anne Davies, és mintha a korábbi nagy duettsláger, a Your
Love Alone
harmatgyenge folytatását hallanánk. Szintén nem túl izmos a titokzatos fotográfusnak emléket állító Vivian, és a Hillsbo­rough-katasztrófa áldozatai előtt tisztelgő Liverpool Revisited sem hagy különösebb nyomot. Szerencsére akad azért egy-egy biztató jel: az International Blue egy hamisítatlan Manics-sláger, a Sequels of Forgotten Wars bizonyítja, hogy a szlogenek még mindig nagyon jól állnak a Manicsnek, a Broken Algorithms jópofán nyúlja a Nirvanát, a záró The Left Behindot pedig maga Wire énekli, ráadásul nagyszerűen. De ez tőlük sajnos kevés: a Resistance Is Futile összességében egy kicsit öreg­uras, néhol pedig túl szentimentális lemez, és hiába van rajta egy-két jobb pillanat, a leggyengébb láncszem az eddigi életműben.

Columbia/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.