Lemez

Manic Street Preachers: Resistance Is Futile

Zene

Wales legsikeresebb zenekara eddig kétszer definiálta sikeresen újra önmagát: előbb „propagandaminiszterük”, Richey Edwards eltűnése után, az 1996-os Everything Must Go albummal, majd bő egy évtizeddel később, némi kreatív válságot követően a Send Away the Tigersszel. Utóbbi munkájuk óta a kritikusok mindegyik lemezüket agyondicsérik; az aktuális Resistance Is Futile-t is. A dalokat hallva érezni, hogy a Manics nehéz szülésen van túl, hiszen még soha nem kellett négy évet várni arra, hogy előrukkoljanak egy albummal. A 2014-es, meglepően merészen kísérletezgető Futurology óta csupán egy számot adtak ki: azt a Together Strongert, amelyik a walesi fociválogatott hivatalos dala lett a tavalyelőtti Eb-n. A szövegekért felelős és nagy könyvmolynak számító basszusgitáros, Nicky Wire hosszú időn keresztül direkt nem vett könyvet a kezébe, hogy ezúttal semmilyen irodalmi hatás ne érje. Ennek ellenére ott van az új albumon a neves walesi költő-író, Dylan Thomas viharos házasságát megéneklő Dylan & Caitlin. A dalban vendég­énekel az Anchoress néven ismert Catherine Anne Davies, és mintha a korábbi nagy duettsláger, a Your
Love Alone
harmatgyenge folytatását hallanánk. Szintén nem túl izmos a titokzatos fotográfusnak emléket állító Vivian, és a Hillsbo­rough-katasztrófa áldozatai előtt tisztelgő Liverpool Revisited sem hagy különösebb nyomot. Szerencsére akad azért egy-egy biztató jel: az International Blue egy hamisítatlan Manics-sláger, a Sequels of Forgotten Wars bizonyítja, hogy a szlogenek még mindig nagyon jól állnak a Manicsnek, a Broken Algorithms jópofán nyúlja a Nirvanát, a záró The Left Behindot pedig maga Wire énekli, ráadásul nagyszerűen. De ez tőlük sajnos kevés: a Resistance Is Futile összességében egy kicsit öreg­uras, néhol pedig túl szentimentális lemez, és hiába van rajta egy-két jobb pillanat, a leggyengébb láncszem az eddigi életműben.

Columbia/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.