Lábhoz visz (Herbaliser: Take London)

  • - minek -
  • 2005. június 9.

Zene

A Herbaliser-kollektíva olyan, mint egy nagy család: zenészek, vokalisták és dj-k békés, alkotó kommunája...

A Herbaliser-kollektíva olyan, mint egy nagy család: zenészek, vokalisták és dj-k békés, alkotó kommunája, ám a csapat magja mindössze két ember: a számos hangszeren pengető Jake Wherry és a kütyük és lemezjátszók nagymestere, DJ Ollie Teeba, akik minimum 11 éve nyomják az ipart változatlan lelkesedéssel és kreativitással. Első dolgaikra főleg a korai Ninja Tune-válogatásokon (Funkjazztical Tricknology, Flexistentialism) bukkanhatott a zenerajongó: az apagyilkos tematikájú Real Killer vagy a család témakörében maradó Mother (For Your Mind) című absztrakt/atmoszferikus hiphop-darabok alapján már akkor nyilvánvalóvá vált: a duó kivételes ösztönnel tud hangulatot, feszültséget teremteni - pusztán zenei eszközök bevetésével. Az inspiráció kezdettől kezdve világos és követhető: a hiphop, a régi funk meg a hatvanas évek film noire-jainak (krimidzsessz) zenéi ihlették a fiúkat, akik az eltelt évek során remek maxikkal, szórakoztató remixekkel, s legfőképp számos kiváló nagylemezzel jelentkeztek (pl. Blow Your Headphones, 1997, Something Wicked This Way Come, 2002). Idővel majd tucatnyi alkotótárs csatlakozott hozzájuk: a lemezeken és a turnékon (többször felléptek nálunk is) egész kis dzsessz-funk kombó játszotta fel Ollie és Jake dolgait, s akkor nem is szóltunk az MC-kről. A legújabb, Take London című lemezük témájában és néha hangulatában is az egykori Ninja Tune-os alkotótársak, a London Funk Allstars munkásságára utal: mindenkinek figyelmébe ajánlanánk az LFA 1996-os, Flesh Eating Disco Zombies vs The Bionic Hookers From Mars című megdöbbentően zseniális lemezét, arról is a Today London, Tomorrow The World nevű szerzeményt - vigyázat, csak vinilen!

Az új Herbaliser-lemez szerkezete jól követhető: az ütős-szövegelős darabok (pl. Nah' Mean, Nah'm' Sayin', Generals) közé beiktatva rendre egy-egy remek, úszós hangszeres szerzeményt találunk (mint a csaknem andalító Song For Mary, melynek a mélyén azért ott üvölt egy idegesítő hangminta). A lemez egyik fénypontja a Gadget Funk, mely remek, perkusszív, egyhén afro/latin beütésű funkyműdarab - e tekintetben tökéletes párja a Geddim' című easy listening/funk-hibrid, szép gitárszóló-betéttel. A rákövetkező Close Your Eyes már egészen máshová visz: gyönyörű női hangminta, ringató alap és hozzá Jean Grae nőiesen brutális reppelése. Figyelmükbe ajánlanánk a finálét is: a Serge tisztelgés a példakép és inspirációs forrás, Serge Gainsbourg emléke előtt - mindez hosszú zenés monológ keretében elbeszélve. A Take London összességében kedves, muzikális, felhasználóbarát, a maga nemében konzervatív műdarab: aki szerette eddigi dolgaikat, nem fog csalódni bennük, bár az is biztos, hogy nem ők fogják kiforgatni sarkaiból a zenei világot.

Ninja Tune/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.