Lábhoz visz (Herbaliser: Take London)

  • - minek -
  • 2005. június 9.

Zene

A Herbaliser-kollektíva olyan, mint egy nagy család: zenészek, vokalisták és dj-k békés, alkotó kommunája...

A Herbaliser-kollektíva olyan, mint egy nagy család: zenészek, vokalisták és dj-k békés, alkotó kommunája, ám a csapat magja mindössze két ember: a számos hangszeren pengető Jake Wherry és a kütyük és lemezjátszók nagymestere, DJ Ollie Teeba, akik minimum 11 éve nyomják az ipart változatlan lelkesedéssel és kreativitással. Első dolgaikra főleg a korai Ninja Tune-válogatásokon (Funkjazztical Tricknology, Flexistentialism) bukkanhatott a zenerajongó: az apagyilkos tematikájú Real Killer vagy a család témakörében maradó Mother (For Your Mind) című absztrakt/atmoszferikus hiphop-darabok alapján már akkor nyilvánvalóvá vált: a duó kivételes ösztönnel tud hangulatot, feszültséget teremteni - pusztán zenei eszközök bevetésével. Az inspiráció kezdettől kezdve világos és követhető: a hiphop, a régi funk meg a hatvanas évek film noire-jainak (krimidzsessz) zenéi ihlették a fiúkat, akik az eltelt évek során remek maxikkal, szórakoztató remixekkel, s legfőképp számos kiváló nagylemezzel jelentkeztek (pl. Blow Your Headphones, 1997, Something Wicked This Way Come, 2002). Idővel majd tucatnyi alkotótárs csatlakozott hozzájuk: a lemezeken és a turnékon (többször felléptek nálunk is) egész kis dzsessz-funk kombó játszotta fel Ollie és Jake dolgait, s akkor nem is szóltunk az MC-kről. A legújabb, Take London című lemezük témájában és néha hangulatában is az egykori Ninja Tune-os alkotótársak, a London Funk Allstars munkásságára utal: mindenkinek figyelmébe ajánlanánk az LFA 1996-os, Flesh Eating Disco Zombies vs The Bionic Hookers From Mars című megdöbbentően zseniális lemezét, arról is a Today London, Tomorrow The World nevű szerzeményt - vigyázat, csak vinilen!

Az új Herbaliser-lemez szerkezete jól követhető: az ütős-szövegelős darabok (pl. Nah' Mean, Nah'm' Sayin', Generals) közé beiktatva rendre egy-egy remek, úszós hangszeres szerzeményt találunk (mint a csaknem andalító Song For Mary, melynek a mélyén azért ott üvölt egy idegesítő hangminta). A lemez egyik fénypontja a Gadget Funk, mely remek, perkusszív, egyhén afro/latin beütésű funkyműdarab - e tekintetben tökéletes párja a Geddim' című easy listening/funk-hibrid, szép gitárszóló-betéttel. A rákövetkező Close Your Eyes már egészen máshová visz: gyönyörű női hangminta, ringató alap és hozzá Jean Grae nőiesen brutális reppelése. Figyelmükbe ajánlanánk a finálét is: a Serge tisztelgés a példakép és inspirációs forrás, Serge Gainsbourg emléke előtt - mindez hosszú zenés monológ keretében elbeszélve. A Take London összességében kedves, muzikális, felhasználóbarát, a maga nemében konzervatív műdarab: aki szerette eddigi dolgaikat, nem fog csalódni bennük, bár az is biztos, hogy nem ők fogják kiforgatni sarkaiból a zenei világot.

Ninja Tune/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.