Lemez

Lang Lang: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2020. november 5.

Zene

Bach nagy sorozata, a Goldberg-változatok a klasszikus zene történetének egyik legjelentősebb billentyűs darabja. Előadása óriási kihívás mind a hangszeres virtuozitás és állóképesség, mind a művészi intellektus számára. Nem is minden zongorista alkalmas arra, hogy megszólaltassa. Sokan egész pályafutásuk alatt nem merik műsorra tűzni: ez a mű a legnagyobbaknak való.

Neuralgikus kompozícióról beszélünk tehát, amelyet még neuralgikusabbá tett Glenn Gould a maga két híres felvételével (1955, 1981). Játéka és valamiképp értelmezésének szélsőségei is etalonná váltak: sokan érzik úgy, hogy tempóvételekkel, ritmikai olvasatokkal és hangzással, ha törik, ha szakad, provokálni kell a hagyományt és a közönséget, másképp nem lesz érdekes az előadás.

A kínai Lang Lang egész pályája tele van bulvármozzanatokkal, extravaganciákkal, popsztárokhoz illő rekordokkal. Azt várhatnánk, az ő Goldberg-lemeze valamivel okvetlenül kiveri majd a biztosítékot, hogy „még nagyobbat szóljon” a dolog. De nem. Ez egy tiszta, komoly, szép felvétel. Perfekt, virtuóz, választékos, elmélyült és gondolatgazdag. Még a hagyományhoz való viszonya is viszonylag kiegyensúlyozott. Van benne sok újdonság, de nem feltűnőek, nem „vadak”. Inkább seregnyi apróság: egy tempóvétel, egy ritmus átértelmezése, egy díszítés, egy tétel hangulata – számtalan mozzanat, amelyeket nehéz egy kritikában konkretizálni.

Ez az ő verziója. Elgondolkodtató, erős zenélés, jó találkozni vele. És aki egyszer meghallgatja, biztosan többször is megteszi majd.

 

Deutsche Grammophon, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.