Lemez

Lang Lang: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2020. november 5.

Zene

Bach nagy sorozata, a Goldberg-változatok a klasszikus zene történetének egyik legjelentősebb billentyűs darabja. Előadása óriási kihívás mind a hangszeres virtuozitás és állóképesség, mind a művészi intellektus számára. Nem is minden zongorista alkalmas arra, hogy megszólaltassa. Sokan egész pályafutásuk alatt nem merik műsorra tűzni: ez a mű a legnagyobbaknak való.

Neuralgikus kompozícióról beszélünk tehát, amelyet még neuralgikusabbá tett Glenn Gould a maga két híres felvételével (1955, 1981). Játéka és valamiképp értelmezésének szélsőségei is etalonná váltak: sokan érzik úgy, hogy tempóvételekkel, ritmikai olvasatokkal és hangzással, ha törik, ha szakad, provokálni kell a hagyományt és a közönséget, másképp nem lesz érdekes az előadás.

A kínai Lang Lang egész pályája tele van bulvármozzanatokkal, extravaganciákkal, popsztárokhoz illő rekordokkal. Azt várhatnánk, az ő Goldberg-lemeze valamivel okvetlenül kiveri majd a biztosítékot, hogy „még nagyobbat szóljon” a dolog. De nem. Ez egy tiszta, komoly, szép felvétel. Perfekt, virtuóz, választékos, elmélyült és gondolatgazdag. Még a hagyományhoz való viszonya is viszonylag kiegyensúlyozott. Van benne sok újdonság, de nem feltűnőek, nem „vadak”. Inkább seregnyi apróság: egy tempóvétel, egy ritmus átértelmezése, egy díszítés, egy tétel hangulata – számtalan mozzanat, amelyeket nehéz egy kritikában konkretizálni.

Ez az ő verziója. Elgondolkodtató, erős zenélés, jó találkozni vele. És aki egyszer meghallgatja, biztosan többször is megteszi majd.

 

Deutsche Grammophon, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.