Lemez

Lang Lang: Goldberg-variációk

  • - csk -
  • 2020. november 5.

Zene

Bach nagy sorozata, a Goldberg-változatok a klasszikus zene történetének egyik legjelentősebb billentyűs darabja. Előadása óriási kihívás mind a hangszeres virtuozitás és állóképesség, mind a művészi intellektus számára. Nem is minden zongorista alkalmas arra, hogy megszólaltassa. Sokan egész pályafutásuk alatt nem merik műsorra tűzni: ez a mű a legnagyobbaknak való.

Neuralgikus kompozícióról beszélünk tehát, amelyet még neuralgikusabbá tett Glenn Gould a maga két híres felvételével (1955, 1981). Játéka és valamiképp értelmezésének szélsőségei is etalonná váltak: sokan érzik úgy, hogy tempóvételekkel, ritmikai olvasatokkal és hangzással, ha törik, ha szakad, provokálni kell a hagyományt és a közönséget, másképp nem lesz érdekes az előadás.

A kínai Lang Lang egész pályája tele van bulvármozzanatokkal, extravaganciákkal, popsztárokhoz illő rekordokkal. Azt várhatnánk, az ő Goldberg-lemeze valamivel okvetlenül kiveri majd a biztosítékot, hogy „még nagyobbat szóljon” a dolog. De nem. Ez egy tiszta, komoly, szép felvétel. Perfekt, virtuóz, választékos, elmélyült és gondolatgazdag. Még a hagyományhoz való viszonya is viszonylag kiegyensúlyozott. Van benne sok újdonság, de nem feltűnőek, nem „vadak”. Inkább seregnyi apróság: egy tempóvétel, egy ritmus átértelmezése, egy díszítés, egy tétel hangulata – számtalan mozzanat, amelyeket nehéz egy kritikában konkretizálni.

Ez az ő verziója. Elgondolkodtató, erős zenélés, jó találkozni vele. És aki egyszer meghallgatja, biztosan többször is megteszi majd.

 

Deutsche Grammophon, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.